• یکشنبه / ۱۲ آذر ۱۴۰۲ / ۱۴:۲۴
  • دسته‌بندی: صنفی،فرهنگی‌ودانشجویی
  • کد خبر: 1402091208360
  • خبرنگار : 71664

باقری‌کنی در دانشگاه علامه:

۱۶ آذر بیانگر حرکت دانشگاه در متن و بطن جامعه است / انرژی هسته‌ای محصول دانشگاه‌هاست

۱۶ آذر بیانگر حرکت دانشگاه در متن و بطن جامعه است / انرژی هسته‌ای محصول دانشگاه‌هاست

معاون سیاسی وزیر امورخارجه با بیان اینکه ۱۶ آذر بیانگر حرکت دانشگاه در متن و بطن جامعه است، گفت: دانشجویان از وضعیت محیط پیرامونی خود آگاهی دارند و با آگاهی کامل و مسئولیت‌پذیری به میدان می‌آیند.

به گزارش ایسنا، علی باقری‌کنی در برنامه «حمایت از فلسطین، از شعار تا عمل؟!» که ظهر امروز ۱۲ آذر در دانشگاه علامه طباطبائی برگزار شد، با بیان اینکه ۱۶ آذر بیانگر حرکت دانشگاه در متن و بطن جامعه است، اظهار کرد: این موضوع بیانگر این است که دانشجویان از وضعیت محیط پیرامونی خود آگاهی دارند و با آگاهی کامل و مسئولیت‌پذیری به میدان می‌آیند و در چنین شرایطی مطالبه‌گری مطرح می‌شود. منظور من از مطالبه‌گری به معنای «پیشرو بودن» یعنی همان بسیجی بودن است. بسیجی، خود به میدان می‌آید و با عملش سبب حضور دیگران در میدان می‌شود. 

وی ادامه داد: خداوند در قرآن مطرح کرده است که با عمل خود دیگران را به عرصه عمل وارد کنید نه اینکه آنها را با زبان به عرصه عمل وارد کنید. دانشجو با حضور و ممارست خود می‌تواند زمینه حضور دیگران در میدان را فراهم کند و این موضوع جزو ویژگی‌های یک دانشجوی تراز است. بر اساس این تعاریف می‌توان گفت که نگاه به فرهنگ بسیجی به معنای شروع از خود است. 

معاون سیاسی وزارت امور خارجه با اشاره به دوران دفاع مقدس گفت: در آغاز جنگ ۸ ساله تحمیلی، ارتش دچار صدمات زیادی شده بود و سپاه پاسداران شکل نگرفته بود. نیروهای بسیجی وارد میدان شدند و پا به میدان گذاشتند، ورود نیروهای بسیجی وارد میدان شدند. ورود نیروهای بسیجی به میدان سبب حضور افرادی مانند شهید حسین فهمیده شد که با نارنجک مقابل تانک ایستاد و یک حرکت جدی شکل گرفت.

باقری کنی با بیان اینکه در دوران جنگ تحمیلی تحت شدیدترین تحریم‌ها قرار داشتیم، اظهار کرد: تمام کشورهای دنیا از صدام حمایت می‌کردند و بدیهی‌ترین وسیله دفاعی یعنی سیم خاردار برای ما تحریم شده بود. ما در چنین شرایطی قرار داشتیم؛ اما با توانمندی موشکی از دوران دفاع مقدس خارج شدیم.

وی گفت: تمام اتفاقات و دستاوردهای دوران دفاع مقدس ریشه در مطالبه‌گری بسیجی بودن دارد که خود را مسئول می‌دانند.

 جریان مقاومت در ادامه انقلاب اسلامی است

معاون سیاسی وزارت امور خارجه درباره جایگاه ایران در عرصه بین‌الملل گقت: جمهوری اسلامی ایران در نظام بین‌الملل دارای یک جایگاه است. در واقع، جریان مقاومت ادامه انقلاب اسلامی است. جمهوری اسلامی ایران در عرصه بین‌الملل دوستان، دشمن و رقیب دارد. آنچه مهم و اساسی که باید بدانیم این است که چرا برخی با ما وارد تقابل شده‌اند.

باقری‌کنی ادامه داد: در پاسخ به این پرسش مبنی بر اینکه «چرا امریکا با ما دشمنی می‌کند؟» باید گفت آمریکا به حوزه‌ای درباره چرایی و علل ساخت «مصلی امام خمینی» ورود نکرده است؛ بلکه از ما می‌خواهد که در عرصه فناوری و انرژی صلح‌آمیز هسته‌ای فعالیت نکنیم؛ اما در این عرصه فعالیت می‌کنیم. فعالیت در این عرصه سبب شد که آنان علیه جمهوری اسلامی به تحریم هوشمند دست بزنند؛ منظور از تحریم هوشمند این است که تمام تجهیزات سخت‌افزاری و نرم‌افزاری مربوط به انرژی هسته‌ای را تحریم کردند.

وی با بیان اینکه اقدامات محدود به تحریم هوشمند نشد، افزود: پس از تحریم‌های هوشمند، اقدام به تحریم‌های فلج‌کننده کردند و این تحریم‌ها در دوران باراک اوباما اتفاق افتاد. همچنین در دوران دونالد ترامپ نیز فشار حداکثری را اعمال کردند.

انرژی هسته‌ای محصول دانشگاه‌هاست

باقری‌کنی با بیان اینکه فعالیت هسته‌ای جزو ارزش‌های معنوی به حساب نمی‌آید و در قرآن و احادیث جایگاهی ندارد، گفت: فناوری‌های موشکی و انرژی هسته‌ای جزو محصولات دانشگاه‌ها هستند و در مراکز اکادمیک تولید شده‌اند. این محصولات در راستای تامین نیازهای جامعه و در جهت پیشرفت تولید شده‌اند. ورود دانشگاه‌ها به موضوع انرژی هسته‌ای به معنای حرکت در مرزهای دانش است و یک دستاورد بزرگ برای دانشگاه ها به حساب می‌آید.

معاون سیاسی وزیر امور خارجه با بیان اینکه تولید موشک نقطه زن یک دستاورد به حساب می‌آید، گفت: هنگامی که داعش در داخل کشور به یک اقدام تروریستی دست زد؛ ما در اقدامی تلافی‌جویانه بخشی از مناطق تحت پوشش داعش در دیرالزور را با موشک مورد اصابت قرار دادیم. اگرچه ۶ موشک به دیرالزور پرتاب کردیم؛ اما بررسی‌ها نشان داد که ۷ منطقه مورد اضابت موشک قرار گرفته بودند.

وی گفت: یکی از موشک‌ها به محل ورودی یکی از تونل‌ها اصابت کرده بود و آتش موشک پس عبور از تونل ۳.۵ کیلومتری از خروجی تونل خارج شده بود.

کارآمدی حکومت دینی یک مساله برای دشمن است

باقری‌کنی با بیان اینکه کارآمدی دینی یک مساله برای دشمن است، گفت: من بازهم تاکید می‌کنم که کارآمدی حکومت دینی در عرصه‌های مختلف برای دشمن یک مساله اساسی به حساب می‌آید. ما باید در برابر این موضع ایستادگی کنیم و بستر لازم برای حرکت رو به جلو را مهیا کنیم.

صهیونسیت‌ها از عملیات طوفان‌الاقصی ضربه خوردند

وی با اشاره به عملیات طوفان‌الاقصی گفت: این عملیات بر پیکره صهیونیست‌ها ضربه وارد کرد. رژیم صهیونسیتی از پیشرفته‌ترین بمب‌ها و تجهیزات نظامی برای کشتار انسان‌ها استفاده کرد. پرسش «چه تعداد از تجهیزات نظامی در پی حملات رژیم صهیونسیتی نابود شدند؟» مطرح می‌کنم. رژیم صهیونسیتی از تجهیزات نظامی برای کشتار زنان و کودکان استفاده کرد؛ در حالی که هیچ‌کدام از آنها جزو نظامیان نبودند.

معاون سیاسی وزیر امور خارجه با بیان اینکه خداوند راه سعادت را با استفاده از دین به انسان‌ها نشان داده است، گفت: جریان لیبرالیسم، دین را کنار گذاشته است و موضوع انسان یک اصل است را در کانون توجه دارد. تبلور نمایندگی جریان لیبرالیسم را می‌توان رژیم صهیونسیتی دانست. تناقض لیبرالیسم در جریان غزه به خوبی احساس می‌شود، اگر انسان یک اصل است چرا  به کشتار انسان‌ها اقدام کرده‌اند.

باقری‌کنی ادامه داد: مدعیان لیبرالیسم که بر اسارت انسان پافشاری می کنند دست به نابودی بشر زده‌اند. موضوع غزه، موضوع حقوق بشر نیست؛ بلکه موضوع وجود بشر است.

وی خطاب به دانشجویان حاضر در جلسه گفت: شما دانشجویان در حوزه‌های علوم انسانی مشغول به تحصیل هستید؛ می‌بایست اقدامات رژیم صهیونیستی را با ارائه نظریات و مستندات علمی تبیین کنید.

طرح حمایت از فلسطین

معاون سیاسی وزیر امور خارجه درباره اقدامات جمهوری اسلامی در خصوص غزه گفت: ما با استفاده از ظرفیت‌های خود در مجامع بین‌المللی از مردم غزه حمایت کرده و اقدامات رژیم صهیونیستی را محکوم کردیم. رئیس‌جمهور در تماس تلفنی با رئیس‌جمهور یکی از کشورهای منطقه موضوع غزه را مطرح کرد. این موضوع مورد توجه رئیس‌جمهور آن کشور قرار گرفت و موضوع غزه در جلسه سران کشورهای عربی مطرح شد.

باقری کنی ادامه داد: تمام کشورهای عربی از غزه حمایت و اقدامات رژیم صهیونسیتی را محکوم کردند. این موضوع در جنگ‌های گذشته مانند جنگ ۳۳ روزه پیش‌ نیامده بود و کشورهای عربی درباره مساله فلسطین اختلاف نظر داشتند.

وی با انتقاد از دانشجویان گفت: شما دانشجویان با ارتباط با سایر دانشجویان دیگر کشورها مانند دانشجویان کشور آلمان یا بلژیک می‌توانستید در جهت حمایت از مردم فلسطین گام بردارید و مسائل مربوط به فلسطین را تبیین کنید. دانشجویان کشورهای عربی در جریان «بیداری اسلامی» نقش موثری در تبیین مسائل داشنند.

تعامل با آژانس انرژی اتمی

باقری‌کنی درباره مذاکرات هسته‌ای گفت: ما در جمهوری اسلامی با آژانس انرژی اتمی تعامل داریم و هنر ما این است که منافع کشور را در ترسیم چارچوب مناسبات بین‌المللی پیش‌ ببریم. ما می‌خواهیم که در قالب مشارکت حرف بزنیم و حرف خود را به کرسی بنشانیم.

موضوع غزه اقدام علیه بشریت است

معاون سیاسی وزارت امور خارجه در پایان گفت: موضوع غزه، موضوع جنگ نیست؛ بلکه اقدام علیه بشریت است. رژیم صهیونسیتی، یکی از قدرتمندترین ارتش‌های جهان را دارد؛ اما با بیان اینکه یک تونل در زیر بیمارستان وجود دارد به حمله به بیمارستان افتخار می‌کند. وسعت غزه از تهران کوچک‌تر است، مردم برای در امان ماندن از حملات وحشیانه صهیونیست‌ها به زیرزمین پناه برده‌اند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha