• چهارشنبه / ۱۳ دی ۱۴۰۲ / ۰۷:۴۷
  • دسته‌بندی: آمریکا و اروپا
  • کد خبر: 1402101308734
  • خبرنگار : 71402

مخالفت قاطع با کمک‌های میلیاردی به صهیونیست‌ها؛

سندرز: آمریکایی‌ها دیگر نباید شریک جرم کشتار بی‌گناهان در غزه باشند

سندرز: آمریکایی‌ها دیگر نباید شریک جرم کشتار بی‌گناهان در غزه باشند

سناتور سرشناس آمریکایی با صدور بیانیه‌ای از کنگره ایالات متحده خواست تا ۱۰ میلیارد دلار کمک مالی جدید به رژیم صهیونیستی را که در واقع به جنگ وحشیانه این رژیم علیه فلسطینیان در غزه کمک می‌کند، رد کند.

به گزارش ایسنا، در بیانیه «برنی سندرز» سناتور مستقل آمریکایی آمده است: کنگره در حال کار برای تصویب یک لایحه بودجه تکمیلی است که شامل ۱۰ میلیارد دلار کمک نظامی بدون قید و شرط به کابینه راستگرای نتانیاهو برای ادامه جنگ «به شدت نامتناسب» و «غیر اخلاقی»  علیه مردم فلسطین می‌شود. دیگر بس است. کنگره باید این بودجه را رد کند. مالیات‌دهندگان ایالات متحده دیگر نباید در تخریب زندگی مردان، زنان و کودکان بی‌گناه در غزه شریک باشند.

این سناتور آمریکایی تاکید کرد که آمریکایی‌ها باید درک کنند که جنگ رژیم صهیونیستی با فلسطینی‌ها با بمب‌های آمریکایی و گلوله‌های توپخانه که نتایج فاجعه‌باری دارد، در واقع آنها را در از بین بردن زندگی بی‌گناهان فلسطینی شریک می‌کند.

برای دومین بار طی یک ماه، دولت بایدن کنگره آمریکا را دور زد تا فروش اضطراری تسلیحات به رژیم صهیونیستی را تایید کند؛ آن هم در شرایطی که تل‌آویو با وجود انتقاد فزاینده بین‌المللی به حملاتش علیه حماس در غزه ادامه می‌دهد.

وزارت امور خارجه آمریکا قبل از سال جدید میلادی اعلام کرد که آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه ایالات متحده به کنگره درباره دومین تصمیم به فروش اضطراری تسلیحات و مهمات اطلاع داده که شامل فروش ۱۴۷.۵ میلیون دلار تجهیزاتی از جمله فیوزها و پرایمرهایی است که برای ساخت گلوله‌های ۱۵۵ میلی‌متری مورد نیاز رژیم صهیونیستی است.

تایید فروش اضطراری به این معناست که اقلام مدنظر دیگر مورد بررسی کنگره در مورد فروش نظامی خارجی قرار نخواهد گرفت و در واقع این دور زدن کنگره آمریکاست. چنین تصمیماتی نادر است، اما بی‌سابقه نیست و معمولا زمانی دیده می‌شود که دولت‌ها نیاز فوری به تحویل سلاح بدون انتظار برای تصویب قانون‌گذاران آمریکایی را انتظار دارند. بلینکن همچنین تصمیم مشابهی را در ۹ دسامبر اتخاذ کرد و با فروش نزدیک به ۱۴ هزار گلوله مهمات تانک به ارزش بیش از ۱۰۶ میلیون دلار به رژیم صهیونیستی موافقت کرد تا نقش خود را در جنایات صهیونیست‌ها علیه مردم غزه پررنگ‌تر کند.

سناتور برنی سندرز پیشتر هم بارها مخالفت خود را با تخصیص ۱۰.۱ میلیارد دلار کمک به کابینه افراطی بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی ابراز کرد و حمله به نوار غزه را «غیراخلاقی» خوانده بود.

سندرز در مجلس سنا گفت: فکر نمی‌کنم باید مبلغ ۱۰.۱ میلیارد دلار را به کابینه راست‌افراطی نتانیاهو اختصاص بدهیم. آنچه که کابینه او انجام می‌دهد غیراخلاقی است و نقض قوانین بین‌المللی را به دنبال دارد و ایالات متحده نباید شریک جرم اقدامات او باشد. معتقدم که حمایت از سیستم‌های دفاعی که موجب محافظت از غیرنظامیان اسرائیلی می‌شود، اقدامی مناسب است اما ارسال ۱۰.۱ میلیارد دلار کمک نظامی بی‌قید و شرط که باعث شود نتانیاهو به حملاتش ادامه دهد، قطعا غیرمسئولانه است.

در هفتم اکتبر، جنبش فلسطینی حماس یک حمله موشکی در مقیاس وسیع علیه اراضی اشغالی از نوار غزه انجام داد که صهیونیست‌ها را کاملا فلج کرد. در نتیجه آن بیش از ۱۲۰۰ صهیونیست کشته و حدود ۲۴۰ تن به اسارت درآمدند. به دنبال آن رژیم صهیونیستی حملات تلافی‌جویانه ای را آغاز کرد، دستور محاصره کامل غزه را داد و با هدف اعلام‌شده «نابودی» حماس و نجات اسرا، تهاجم زمینی به غزه تحت محاصره را آغاز کرد. مقامات محلی اعلام کردند که تاکنون بیش از ۲۲ هزار فلسطینی در نتیجه جنایات صهیونیست‌ها در غزه به شهادت رسیده‌اند.

در ۲۴ نوامبر، قطر میانجی توافق میان رژیم صهیونیستی و حماس در مورد آتش‌بس موقت و تبادل برخی از اسرا و همچنین ارسال کمک‌های بشردوستانه به نوار غزه بود. آتش‌بس چندین بار تمدید شد و در اول دسامبر به پایان رسید.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha