• شنبه / ۱۱ فروردین ۱۴۰۳ / ۱۵:۰۶
  • دسته‌بندی: سیاست داخلی
  • کد خبر: 1403011104873
  • خبرنگار : 71381

اخبار سیاسی ۱۱ فروردین؛ رژه دریایی در حمایت از فلسطین/مهمترین مصوبات مجلس در۱۴۰۲

اخبار سیاسی ۱۱ فروردین؛ رژه دریایی در حمایت از فلسطین/مهمترین مصوبات مجلس در۱۴۰۲

«درسنامه ترجمه قرآن رهبر انقلاب»، «روز جمهوری اسلامی ایران» و «رژه دریایی در روز قدس» از موضوعات مهم خبری یازدهم فروردین ۱۴۰۳ حوزه سیاست بود که می‌توانید در گزارش زیر مشروح آنها را بخوانید.

به گزارش ایسنا، به‌مناسبت ایام ماه مبارک رمضان، بخش فقه و معارف رسانه KHAMENEI.IR پرونده‌ی «درسنامه‌ی ترجمه‌ی قرآن» را منتشر کرد که در این پرونده برخی از آیات قرآن کریم که حضرت آیت‌الله خامنه‌ای شرح و تفسیر کرده‌اند به‌صورت آموزشی برای مخاطبان ارائه می‌شود، همچنین نظرات دیگر مفسران در ذیل آن آیات مورد بررسی قرار گرفته است.

****

در آستانه ۱۲ فروردین «روز جمهوری اسلامی ایران» ارتش جمهوری اسلامی ایران،بیانیه‌ای صادر کرد که در بخشی از آن آمده است: دوازدهم فروردین «روز جمهوری اسلامی ایران» سرآغاز دستیابی مردم ایران به استقلال و آزادی و رهایی از استبداد داخلی و استکبار خارجی پس از یک دوره طولانی و تاریخی در مبارزه علیه نظام‍های طاغوتی و وابسته به بیگانگان است که در پرتو مجاهدت روحانیت شیعه و رهبری حکیمانه حضرت امام خمینی(ره) مبتنی بر آموزه‌های دین مبین اسلام، مکتب عاشورا و ایثار و فداکاری آحاد ملت غیور ایران حاصل شد.

به همین مناسبت ستاد کل نیروهای مسلح در بیانیه ای تاکید کرده است که یوم الله ۱۲ فروردین با عنوان روز جمهوری اسلامی ایران از مهم‌ترین و تعیین کننده‌ترین مقاطع تاریخ ایران و متکی به ملتی انقلابی، بصیر، مؤمن، سرافراز، اصیل و ریشه دار است. این روز، تبلور اراده ملت بر تعیین سرنوشت خود، تحت رهبری امام خمینی(ره) و نفی هرگونه سلطه بیگانه بر ایران اسلامی بود و در نتیجه، نظام قدرتمند و مردم سالار دینی برآمده از آراء ۹۸/۲ درصدی ملت با عنوان جمهوری اسلامی ایران استقرار یافت. این نظام عصاره انقلاب اسلامی و سده‌ها مجاهدت علما و مردم متدین ایران است که بر پایه مردم سالاری دینی و راهبری فقیه عادل و مدبر، بر استقلال سیاسی و آزادی تاکید دارد و به عنوان الگویی برای ملت های آزاده جهان تبدیل شده است.

شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی هم در اطلاعیه‌ای به‌ مناسبت ۱۲ فروردین روز جمهوری اسلامی از مردم دعوت کرد تا در ویژه‌ برنامه‌های بزرگداشت این روز شرکت کنند و اعلام کرد که رئیس‌جمهور سخنران این مراسم در جوار مرقد امام(ره) خواهد بود.

****

امروز همچنین  فرمانده نیروی دریایی سپاه از برگزاری رژه هماهنگ ۳ هزار شناور مردمی جبهه مقاومت در روز جهانی قدس خبر داد و گفت: شناورهای مردمی در سواحل و بنادر کشورهای جبهه مقاومت در حمایت از ملت مظلوم فلسطین رژه می‌روند.

دریادار پاسدار علیرضا تنگسیری با اشاره به اهداف برگزاری این رژه اظهار داشت: نمایش ظرفیت محور مقاومت در حوزه دریا و اجرای رژه برای رژیم منحوس و ظالم صهیونیستی حامل پیام است.

فرمانده نیروی زمینی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی هم  ضمن بازدید از نقاط مرزی شمال غرب، جنوب غرب، غرب و جنوب شرق کشوردر ایام نوروز، آخرین وضعیت مناطق و یگان‌های مختلف مستقر در مرزهای کشور، آمادگی‌های رزمی و دفاعی پاسداران و مرزداران را از نزدیک ارزیابی و اعلام کرد:‌ آمادگی کنونی یگان‌های نیروی زمینی سپاه از حیث تجهیزاتی و نیروی انسانی بسیار مطلوب است و رزمندگان با هوشیاری در حال مرزبانی از کیان اسلام و انقلاب هستند.

****

با توجه به اینکه کمتر از ۳ ماه تا پایان عمر مجلس یازدهم باقی مانده است؛‌ نمایندگان سال گذشته علاوه بر انجام وظایف نظارتی، قوانینی را به تصویب رساندند که ایسنا در گزارشی به بررسی  مهم‌ترین مصوبات مجلس در سال ۱۴۰۲ پرداخته است.

بر اساس این گزارش نمایندگان مجلس یازدهم همچون سه سال گذشته ضمن انجام فعالیت‌های نظارتی، ده‌ها طرح‌ و لایحه را بررسی کردند؛ تعدادی از این طرح‌ها و لوایح به قانون تبدیل شده و تعدادی دیگر در پیچ و خم کمیسیون‌های تخصصی، رفت‌وبرگشت مجلس و شورای نگهبان و یا مجمع تشخیص مصلحت نظام باقی مانده است.

مرکز پژوهش‌های مجلس هم در گزارشی میزان اجرایی سازی قانون «ساماندهی مد و لباس» را بررسی کرد.

در بخشی از این گزارش با اشاره به اینکه این قانون در سال ۱۳۸۵ به تصویب مجلس شورای اسلامی رسیده، آمده است که این قانون، تقویت فرهنگ و هویت ایرانی_ اسلامی، ترویج الگوهای بومی و ملی، هدایت بازار تولید و عرضه البسه و پوشاک بر اساس طرح‌ها و الگوهای داخلی و ترغیب عموم مردم به پرهیز از انتخاب و مصرف الگوهای بیگانه و غیر مأنوس با فرهنگ و هویت ایرانی را به‌عنوان اهداف کلان خود مد نظر داشته و هدف اجرایی خود را ذیل تکمیل زنجیره ارزش صنعت مد و رفع چالش‌های هر کدام از بخش‌ها تعریف کرده است. 

****

همزمان با نود و نهمین سالروز تصویب قانون اصلاح تقویم در پنجمین دوره مجلس شورای ملی ایسنا در گزارشی تاریخی به بررسی زمان حذف نام های پارسی باستان از تقویم رسمی ایران پرداخته است.

در این گزارش به اشاره به اینکه قانون مذکور مبدأ تقویم هجری شمسی ایرانیان را هجرت رسول مکرم اسلام (ص) از مکه به مدینه تعیین کرد، آمده است: طبق این قانون ماه‌های فروردین، اردیبهشت، خرداد، تیر، مرداد، شهریور، مهر، آبان، آذر، دی، بهمن و اسفند جایگزین ماه‌های حَمَل، ثور، جوزا، سرطان، اَسَد، سُنبُله، میزان، عَقرب، قوس، جُدَی، دَلوْ و حوت شد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha