• یکشنبه / ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ / ۱۰:۲۶
  • دسته‌بندی: آمریکا و اروپا
  • کد خبر: 1403023021755
  • خبرنگار : 71415

سی.ان.ان: دولت بایدن اعراب و فلسطینی‌های آمریکا را از خود منزجر کرده است

سی.ان.ان: دولت بایدن اعراب و فلسطینی‌های آمریکا را از خود منزجر کرده است

شبکه سی.ان.ان آمریکا نوشت، گروهی از آمریکایی‌های اصالتا عرب و فلسطین نشستی در جمعه شب با آنتونی بلینکن را با نارضایتی ترک کردند چون دولت جو بایدن هیچ طرح ملموسی برای رسیدگی به نگرانی‌های آنها در رابطه با جنگ غزه ارائه نکرد.

به گزارش ایسنا، جامعه فلسطینی و عرب‌تبارهای آمریکا در جریان جنگ غزه از سیاست دولت واشنگتن در قبال این جنگ و حمایت‌هایش از رژیم صهیونیستی خشمگین شده و بحث بر سر تحریم هر گونه تعامل با کاخ سفید در میان اعضای این جامعه مطرح شده است.

به نوشته سی.ان.ان نمایندگان جامعه فلسطینی و عرب‌تبارهای آمریکا جمعه شب با نارضایتی و خشم نشست خود با «آنتونی بلینکن»، وزیر امور خارجه آمریکا را ترک کردند چون دولت جو بایدن به آنها طرحی به جهت رسیدگی به نگرانی‌هایشان درباره جنگ غزه ارائه نکرد.

«بلال حمود»، مدیر اجرایی اتاق بازرگانی اعراب آمریکا گفت: «هیچ طرح اطمینان بخشی که نشان دهد دولت جو بایدن به ارائه یک راه‌حل سریع اولویت می‌دهد وجود نداشته و مطرح نشد. این جلسه برای ما مایوس کننده بود چون ما خواستار اقدامات ملموس بیشتری در گام‌های بعدی هستیم.»

مقام‌های کاخ سفید از بعد از حملات هفتم اکتبر طوفان الاقصی توسط رزمندگان جنبش حماس در سرزمین‌های اشغالی تا کنون چند نشست را با نمایندگان برجسته جامعه عرب تبارهای آمریکا در سراسر این کشور برگزار کرده‌اند اما همواره گروهی از دعوت‌شدگان از حضور در این نشست‌ها در اعتراض به حمایت‌های واشنگتن از رژیم صهیونیستی خودداری کرده‌ و این اعتراض خود را با انجام مصاحبه‌های مطبوعاتی و نگارش نامه‌های سرگشاده اعلام کرده‌اند.

جامعه اعراب و فلسطینی‌های آمریکا به جو بایدن هشدار داده‌اند برای آنکه حمایت این جوامع مهم رای‌دهنده از جمله رای‌دهندگان ترقی‌خواه مسلمان و عرب آمریکا را در آستانه انتخابات ریاست جمهوری نوامبر به دست بیاورد باید دست به تغییرات چشمگیر در سیاستش در قبال جنگ غزه زده و از اهرم خود بر رژیم صهیونیستی برای متوقف کردن جنگ در غزه استفاده کند.

به نوشته سی.ان.ان نمایندگان این گروه‌ها روز جمعه با درخواست‌های مشخصی از دولت واشنگتن از جمله درخواست برقراری آتش‌بس فوری، بازگشت همه اسرای بدون اتهام، عقب‌نشینی کامل نیروهای اسرائیلی از غزه، تحویل بلامانع کمک‌های بشردوستانه به فلسطینی‌ها، پایان یافتن ارسال تسلیحات از سوی ایالات متحده آمریکا برای اسرائیل و بازسازی نواحی تخریب شده فلسطین وارد نشست با بلینکن شدند اما در نهایت مشاهده کردند که دولت بایدن در این نشست که بیش از ۹۰ دقیقه طول کشید هیچ تعهدی به اقدام در قبال این مسائل مطرح نکرد.

یکی از شرکت‌کنندگان در این نشست گفت: «من فکر می‌کنم این نشست یک شکست بود. ما نتوانستیم بر سر هیچ گونه تغییری در سیاست‌های آمریکا در قبال وضعیت نوار غزه توافق کنیم.»

«جان دبیت»، رئیس شورای فلسطینی آمریکا اظهار کرد بعد از این نشست احساس «خوش‌بینی محتاطانه» داشته اما مشخص نیست که دولت بایدن ممکن است چه اقداماتی را اتخاذ کند.

او اظهار کرد: «ما ساده‌لوح نیستیم و با این فکر که می‌توانیم مسیر را کاملا به جهت برعکس عوض کنیم وارد این نشست نشدیم اما هر گونه تغییری که بتوانیم ایجاد کنیم به عنوان یک اتفاق مثبت برای کمک به مردم غزه و کاستن از درد و رنج‌های آنها نگریسته خواهد شد.»

جدیدترین آمار منتشر شده از سوی وزارت بهداشت دولت حماس در غزه نشان داده که از هفتم اکتبر تا کنون بیش از ۳۵۰۰۰ فلسطینی در حملات رژیم صهیونیستی به این باریکه به شهادت رسیده‌اند.

رهبران پنج سازمان متعلق به فلسطینی‌ و عرب‌تبارهای آمریکا شامل فدراسیون آمریکایی رام‌الله فلسطین،‌ اتاق بازرگانی اعراب آمریکا، سازمان عرب‌های آمریکا، انستیتوی عرب‌های آمریکا و شورای فلسطین درخواست برگزاری این نشست را مطرح کرده بودند.

وزارت امور خارجه آمریکا بیانیه‌ای درباره این نشست منتشر نکرده و به درخواست برای اظهارنظر در مورد عدم تعهدش به رسیدگی به مسائل مطرح شده در این نشست پاسخ نداد.

دولت جو بایدن ماه جاری میلادی جلوی تحویل یک محموله از بمب‌ها به رژیم صهیونیستی را به خاطر نگرانی از بابت استفاده بالقوه این رژیم از آنها برای حمله به شهر رفح واقع در جنوبی‌ترین بخش نوار غزه، جایی که بیش از یک میلیون فلسطینی فرار کرده از نقاط دیگر نوار غزه در آن پناه گرفته‌اند، گرفت. اما شرکت‌کنندگان در نشست جمعه با بلینکن این گام را در سطح یک تغییر در سیاست‌های دولت واشنگتن که تاثیر در پایان دادن به جنگ غزه داشته باشد تلقی نکردند.

به نوشته شبکه آمریکایی شرکت‌کنندگان در این نشست دولت جو بایدن را به «غفلت به خاطر سنگدلی» نسبت به نگرانی‌های خود متهم کردند اما همچنان باور به لازم بودن تعامل به منظور تغییر دادن سیاستها داشتند.

دبیت بیان کرد: «اعتقاد راسخ من این است که تعامل مهم است. اینکه شما پشت میز مذاکره باشید مهم است چون دست کم به این طریق صدای ما شنیده می‌شود.»

سی.ان.ان نوشت، دیگر شرکت‌کنندگان در این نشست که با آنها گفتگو داشت تاکید کردند تا زمانی که دولت بایدن سیاست‌هایش در قبال جنگ غزه را دستخوش تغییر چشمگیر نکند دیگر به پای میز مذاکره باز نخواهند گشت.

حمود بیان کرد: «من تا زمانی که دولت کاری نکند در هیچ نشست دیگری شرکت نخواهم کرد. در این مقطع چیز دیگری برای گفتن وجود ندارد. فکر می‌کنم دولت کاملا می‌داند که چه اتفاقاتی باید رخ دهند.»

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha