• سه‌شنبه / ۸ خرداد ۱۴۰۳ / ۰۸:۲۵
  • دسته‌بندی: آمریکا و اروپا
  • کد خبر: 1403030804873
  • خبرنگار : 71660

توضیحات مجارستان درباره مخالفتش با تحریم‌های اتحادیه اروپا علیه روسیه

توضیحات مجارستان درباره مخالفتش با تحریم‌های اتحادیه اروپا علیه روسیه

وزیر خارجه مجارستان ضمن مخالفت با چهاردهمین بسته تحریمی اتحادیه اروپا علیه روسیه، هشدار داد که اعزام احتمالی نیرو به اوکراین «پیامدهای خطرناکی» به همراه خواهد داشت.

به گزارش ایسنا، اتحادیه اروپا چهاردهمین بسته تحریمی را به دلیل عملیات نظامی روسیه در اوکراین علیه مسکو پیشنهاد کرد؛ بسته‌ای که در حال حاضر با مخالفت مجارستان مواجه شده است.

راشا تودی به نقل از «پیتر سیارتو» وزیر امور خارجه مجارستان گزارش کرد که این بسته تحریمی با منافع مجارستان همسو نیست و در نتیجه این کشور از آن حمایت نخواهد کرد.

وزیر خارجه مجارستان طی کنفرانس مطبوعاتی در بروکسل پس از نشست وزرا بیان کرد: «به‌رغم جنجال و اعتراضی که توسط وزرای خارجه اتحادیه اروپا ایجاد شده است، مجارستان همچنان به مسدودسازی بودجه ۶.۵ میلیارد یورویی برای ارسال تجهیزات نظامی به اوکراین پایبند می‌ماند.»

وی تاکید کرد: «ما همچنان به تلاش برای برقراری صلح، توقف کشتار بی‌رحمانه و جلوگیری از تشدید این جنگ ادامه می‌دهیم. ما به تخصیص یک ۶.۵ میلیارد یورو دیگر برای ارسال تسلیحات به اوکراین کمک نکرده و نخواهیم کرد.»

سیارتو هم‌چنین اذعان کرد که طی نشست مذکور با همتایان خود «بحث‌ و جدل‌هایی» داشته است اما وعده داد که در آینده موضع خود را همچنان حفظ خواهد کرد.

وی در این رابطه افزود: «بحث و جنجال‌های گسترده‌ای وجود داشت و همتایان من از آلمان، لیتوانی، ایرلند، لهستان و دیگر کشورها به من تاختند اما این باعث نمی‌شود که من از موضع خود منحرف بشوم.»

وزیر خارجه مجارستان با اشاره به پیش‌نویس چهاردهمین بسته تحریمی اتحادیه اروپا علیه روسیه تاکید کرد که بوداپست مخالف آن است زیرا تحریم‌های جدید به منافع مجارستان از جمله در حوزه انرژی لطمه وارد خواهد کرد.

برخی از وزرای خارجه اتحادیه اروپا علنا خشم خود را نسبت به موضع مجارستان ابراز کردند و برخی از آنها همانند وزیر خارجه لیتوانی از اعضای این بلوک خواستند تا «راهی را برای وتوهای بوداپست» پیدا کنند.

پیتر سیارتو در قسمت دیگری از اظهاراتش با اشاره به نیروهای اوکراینی گفت: «ما شاهد هستیم که اوکراینی‌ها چگونه می‌خواهند از اوکراین فرار کنند و می‌بینیم که آنها نمی‌خواهند به خط مقدم بروند و کشته شوند.»

وی با اشاره به پیشروی‌ نیروهای روسیه و دستاوردهای این کشور در میدان نبرد تصریح کرد: «تعدادی از کشورهای اتحادیه اروپا پیشنهادات شدیدا دیوانه‌واری را می‌دهند؛ مثل اعزام نیرو به اوکراین یا استفاده از تسلیحات غربی علیه مواضعی در روسیه.»

سیارتو هشدار داد که چنین پیشنهاداتی می‌تواند پیامدهای «بسیار خطرناک و غم‌انگیزی» به همراه داشته باشد و بوداپست با این ایده‌ها به خصوص استقرار نیروها در اوکراین شدیدا مخالف است.

وزیر خارجه مجارستان با بیان اینکه جوانان اروپای مرکزی از جمله مجارستان احتمالا به دلیل موقعیت جغرافیایی اولین نفراتی خواهند بود که به خط مقدم اعزام می‌شوند، تصریح کرد: «ما دقیقا متوجه هستیم که این پیشنهاد به تلفات اوکراینی‌ها اضافه خواهد کرد و آنها می‌خواهند جوانان اروپایی را به اجبار به جنگ بکشانند. ما نمی‌خواهیم شاهد حضور جوانان مجارستانی در خط مقدم جنگ اوکراین-روسیه باشیم و هم‌چنین نمی‌خواهیم جوانان مجارستانی به اوکراین اعزام شوند زیرا این جنگ ما نیست و به ما مربوط نمی‌شود.»

مجارستان برخلاف بسیاری از کشورهای عضو اتحادیه اروپا ارسال هرگونه سلاح مرگبار به اوکراین را رد کرده و بر یک راه‌حل مسالمت‌آمیز برای این درگیری متمرکز است. این کشور هم‌چنین از تحریم‌های اتحادیه اروپا علیه روسیه بارها به شدت انتقاد و «ویکتور اوربان» نخست‌وزیر آن، تحریم‌ها و محدودیت‌های مذکور را یک «شکست» توصیف کرده که صرفا بحران انرژی را بدتر می‌کند.

وضعیت اوکراین در میدان نبرد لحظه به لحظه بدتر می‌شود و نه تنها مقامات این کشور بلکه مقامات برجسته غربی هم به این وضعیت دشوار اذعان می‌کنند. اگرچه ایالات متحده در تلاش است تا محموله‌های تسلیحاتی بیشتری را به کی‌یف ارسال کند، اما کمبود نیرو مساله بغرنج دیگری است که ارتش اوکراین با آن دست‌وپنجه نرم می‌کند.

در حالیکه هنوز مساله صلح برای جنگ اوکراین مطرح نیست و متحدان این کشور به جای تمرکز بر یک راه‌حل مسالمت‌آمیز، به ارسال مداوم تسلیحات به کی‌یف ادامه می‌دهند، «ینس استولتنبرگ» دبیرکل ناتو پیشتر در گفت‌وگویی با نشریه اکونومیست بیان کرد که اعضای این ائتلاف نظامی غربی باید آزادانه به اوکراین اجازه دهند تا با تسلیحات آنها «به خاک روسیه حمله کند.»

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha