• چهارشنبه / ۹ خرداد ۱۴۰۳ / ۱۰:۵۰
  • دسته‌بندی: غرب آسیا و آفریقا
  • کد خبر: 1403030905970
  • خبرنگار : 71496

مخالفت حماس با آغاز مذاکرات جدید درباره غزه همزمان با حملات اشغالگران در رفح

مخالفت حماس با آغاز مذاکرات جدید درباره غزه همزمان با حملات اشغالگران در رفح

یکی از اعضای جنبش حماس به صورت رسمی به میانجی‌های قطری و مصری اعلام کرد که مخالف ورود به مذاکرات جدیدی با رژیم صهیونیستی همزمان با استمرار حملات این رژیم است.

به گزارش ایسنا، «غازی حمد» عضو دفتر سیاسی جنبش حماس در مصاحبه‌ای با پایگاه خبری «العربیه» اظهار کرد: اسرائیل به سمت نسل‌کشی پیش می‌رود نه مذاکرات.

حمد گفت: به میانجی‌ها مخالفت خود را با مذاکره همزمان با تداوم عملیات در رفح اعلام کردیم.

این عضو دفتر سیاسی حماس افزود: اسرائیل باید پیش از هرگونه مذاکره‌ای عملیات رفح را متوقف کند.

او با اشاره به اینکه رژیم صهیونیستی در جهت مخالف مسیر مذاکره حرکت می‌کند، گفت: اسرائیل در مورد برقراری آتش‌بس جدی نیست.

حمد در ادامه نیز گفت: ما خواستار سندی هستیم که عقب‌نشینی اسرائیل از غزه را تضمین کند و با آن موافقت خواهیم کرد.

برخی منابع فلسطینی پیشتر در گفت‌وگو با روزنامه فرامنطقه‌ای «رای الیوم» فاش کردند که حماس به تعلیق حضور خود در مذاکرات برقراری آتش‌بس در غزه که قرار است در قاهره آغاز شود، به صورت تلویحی اشاره کرد.

این منابع تاکید کردند که حماس به ۲ میانجی مصری و قطری اطلاع خواهد داد که با توجه به کشتارهای شنیعی که اسرائیل در نوار غزه مرتکب می‌شود و آخرین آنها در شهر رفح انجام شد که در نتیجه آن دستکم ۴۵ غیرنظامی عمدتا زن و کودک به شهادت رسیدند، مشارکتش در مذاکرات آتش‌بس هرگز تصمیم درستی نخواهد بود.

همچنین این منابع گفتند که این موضعگیری به زودی به دوحه و قطر ابلاغ خواهد شد.

همچنین در پیشنهاد مکتوبی که به میانجی‌های اصلی یعنی قطر و مصر داده شد، اصول کلی ارائه شده از سوی «دیوید بارنیا» رئیس موساد در نشست روز جمعه در پاریس به تفصیل پرداخته شده است.

برخی مسؤولان آمریکایی و مقامات رژیم صهیونیستی گزارش دادند در نشست روز جمعه «ویلیام برنز» رئیس سیا، رئیس موساد و «محمد بن عبد الرحمان آل ثانی» نخست‌وزیر قطر در پاریس، پیشرفتی در خصوص ازسرگیری احتمالی مذاکرات اسرا در غزه حاصل شد.

به گفته این منبع، پیشنهاد جدید طرف اسرائیلی شامل تمایل به انعطاف‌ نشان دادن در خصوص تعداد اسرای زنده‌ای است که در مرحله اول قرارداد آزاد خواهند شد و همین‌طور شامل اعلام آمادگی برای بررسی درخواست حماس در خصوص برقراری آتش‌بس دائمی در نوار غزه است.

یک منبع آگاه از روند مذاکرات نیز گفت: ابتکارعمل جدیدی وجود دارد که جدی است.

آغاز عملیات ارتش رژیم صهیونیستی در رفح از اوایل مه جاری و حمله روز یکشنبه آن به اردوگاهی در این شهر که ۴۵ شهید بر جای گذلشت، تلاش‌هایی را که برای رسیدن به توافق انجام می‌شود، دچار پیچیدگی بیشتری کرد.

کاخ سفید امضای قرارداد تبادل اسرا را تنها راه قابل اجرا برای رسیدن به آتش‌بس و پایان احتمالی جنگی می‌داند که به مشکل سیاسی «جو بایدن» رئیس جمهور آمریکا پیش از انتخابات ریاست جمهوری در این کشور تبدیل شده است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha