• جمعه / ۱۱ خرداد ۱۴۰۳ / ۱۸:۳۰
  • دسته‌بندی: آمریکا و اروپا
  • کد خبر: 1403031107453
  • خبرنگار : 71661

توافق امنیتی ۱۰ ساله سوئد و نروژ با اوکراین

توافق امنیتی ۱۰ ساله سوئد و نروژ با اوکراین

نروژ و سوئد در راستای تقویت قوای دفاعی اوکراین، با این کشور توافق‌های امنیتی دوجانبه امضا کردند.

به گزارش ایسنا، اوکراین و سوئد توافقنامه امنیتی دوجانبه‌ای امضا کردند که بر اساس آن در ۱۰ سال آینده سوئد حدود ۶.۵ میلیارد یورو (۷.۰۷ میلیارد دلار) حمایت نظامی از اوکراین به عمل خواهد آورد و همچنین هواپیماهای تجسسی «ASC ۸۹۰» را در اختیار این کشور قرار خواهد داد.

بر اساس اسنادی که در وب‌سایت ریاست‌جمهوری اوکراین منتشر شده، «اولف کریسترسون» نخست‌وزیر سوئد و «ولودیمیر زلنسکی» رئیس‌جمهور اوکراین توافقنامه‌ای برای همکاری‌های امنیتی امضا کردند و این اقدام در سفر اخیر زلنسکی به سوئد اتفاق افتاده است.

در این سند آمده است: «بر اساس این توافقنامه، سوئد حدود ۶.۵ میلیون یورو حمایت نظامی از اوکراین به عمل می‌آورد که در سه سال آینده از ۲۰۲۴ تا ۲۰۲۶ انجام خواهد شد.»

بر اساس این سند، سوئد همچنین متعهد شده که در حوزه فناوری تجهیزات نظامی ارسالی به اوکراین از جمله خودروهای رزمی CV۹۰ و سامانه‌های توپخانه‌ای «آرچر» به حمایت از کی‌یف ادامه دهد.

در بیانیه دفتر زلنسکی آمده است: «یکی از بخش‌های منحصربه‌فرد این توافق هواپیمای ASC ۸۹۰ و همچنین چشم‌انداز ارسال هواپیمای JAS ۳۹ Gripen به اوکراین است، از جمله ارائه آموزش‌های لازم. سوئد همچنین از توسعه ظرفیت صنتی پدافند مدرن اوکراین حمایت کرده و همکاری‌های برای بومی‌سازی، تعمیر، نگهداری و تولید محصولات نظامی سوئدی در اوکراین انجام خواهد داد.»

همچنین دولت نروژ اعلام کرد که این کشور با اوکراین توافقی ۱۰ ساله برای ارائه حمایت‌های امنیتی به کی‌یف امضا کرده است.

در بیانیه دولت نروژ آمده است: «یوناس گار استوره، نخست‌وزیر نروژ و رئیس‌جمهور اوکراین امروز جمعه توافقنامه‌ای برای تقویت همکاری در حوزه سیاست‌های امنیتی امضا کردند. این توافق ۱۰ ساله است.»

بر اساس این توافق جدید، نروژ به اوکراین کمک امنیتی با ارزش ۲۵۸.۸ میلیون دلار ارائه خواهد کرد که از این مبلغ، ۱۹۰.۲ میلیون دلار به طرح آلمان برای تقویت سامانه‌های دفاعی اوکراین اختصاص خواهد یافت. علاوه بر این، نروژ مبلغ ۷۱.۳ میلیون دلار را به حمایت دریایی از کی‌یف اختصاص خواهد داد که شامل تجهیزات و آموزش نیروهای اوکراین خواهد بود.

وزیر خارجه نروژ پیش‌تر گفته بود که در سال ۲۰۲۳ نروژ مجموعاً ۸۰۰ میلیون دلار حمایت از کی‌یف به عمل آورد، از جمله ۱۱ میلیون دلار حمایت نظامی.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha