• یکشنبه / ۱۳ خرداد ۱۴۰۳ / ۱۰:۲۳
  • دسته‌بندی: آمریکا و اروپا
  • کد خبر: 1403031308638
  • خبرنگار : 71415

ادعای روزنامه انگلیسی درباره افزایش تهدید «جاسوسی» علیه لندن

ادعای روزنامه انگلیسی درباره افزایش تهدید «جاسوسی» علیه لندن
مقر سازمان اطلاعات داخلی انگلیس

یک روزنامه انگلیسی نوشت، سرویس اطلاعات داخلی انگلیس، ام.آی.۵، تمرکز خود را از مقابله با «تروریست‌ها» برداشته و به مقابله با «جاسوس‌ها» معطوف کرده است.

به گزارش ایسنا، روزنامه انگلیسی «دیلی‌تلگراف» ادعا کرد، سرویس ام.آی.۵ به بهانه آنچه این روزنامه «جنگ روسیه در اوکراین، تعداد فزاینده ماموران چینی فعال در بریتانیا» و موارد دیگر خواند، اهداف اصلی فعالیت‌های خود را به میزان چشمگیری تغییر داده است.

در این گزارش نوشته شد: «منابع دولتی گفته‌اند تروریسم بین‌المللی و داخلی همچنان به عنوان یک اولویت برای سرویس ام.آی.۵ باقی مانده اما منابع بیشتری را حالا به عملیات‌های ضدجاسوسی روسیه، چین و دیگران اختصاص داده است.»

یک منبع ارشد دولتی مدعی شد: «وزیران از سرویس ام.آی.۵ درخواست کرده‌اند تمرکز حجم قابل توجهی از تلاش‌هایش را به مقابله با تهدید جاسوسی، به‌ویژه تهدید دولتی از جانب موارد ذکر شده تغییر دهد.»

این منبع افزود: «اولویت از مقابله با تروریسم برداشته نشده اما این اولویت‌ها نیز در کنار آن قرار گرفته‌اند. فشار کاری آنها قطعا به این مسیر تغییر یافته است.»

این منبع مدعی شد روسیه در پی حمله سال ۲۰۱۸ با ماده نوویچوک به یک جاسوس دوجانبه و دخترش در سالزبری انگلیس «در عرض یک شب بخش بزرگی از افسران اطلاعاتی خود را از دست داد» و از آن زمان تاکنون مشغول استخدام نیروهای جدید برای جبران شکاف‌ها بوده است.

به نوشته تلگراف‌، بریتانیا ۲۳ جاسوس روس را در چارچوب «پاسخ قوی و کامل» به مسموم کردن این جاسوس دوجانبه به نام «سرگئی اسکریپال» و دخترش «یولیا» اخراج کرد. این منبع در ادامه ادعاهایش افزود حمایت‌های لندن از اوکراین در جنگ علیه روسیه منجر به افزایش فعالیت‌های جاسوسی شده است.

در ماه مه نشریه انگلیسی دیلی‌تلگراف مدعی شده بود روسیه در حال جذب عناصر راست افراطی است تا با استفاده از آنها حملات خرابکارانه در اروپا و بریتانیا انجام دهد و این باعث نگرانی روسای اطلاعاتی شده است.

این روزنامه انگلیسی همچنین عنوان کرد تعداد ماموران چینی که در زمینه جمع‌آوری اطلاعاتی در بریتانیا به خدمت گرفته‌ شده‌اند «غیر قابل شمارش» در نظر گرفته می‌شود.

به ادعای منابع اطلاعاتی مورد استناد تلگراف، ماموران چین در عرصه آکادمیک در میان دانشجویان و اساتید، در عرصه تجارت و در عرصه هنر فعال هستند و در برخی موارد عواملی که دارند اطلاعات جمع‌آوری می‌کنند احتمالا از اینکه توسط دولت چین برای دلایل اطلاعاتی مورد بهره‌برداری قرار می‌گیرند، مطلع نیستند.

یک منبع دولتی دیگر نیز به پایگاه «نشنال سکیوریتی نیوز» گفت: «ام.آی.۵ منابع  محدودی دارد بنابراین این منابع باید اولویت‌بندی شوند. سطح تهدید تروریستی چشمگیر طبقه‌بندی شده و در واقعیت این به معنی این است که رخداد یک حمله محتمل است اما در واقعیت چالش‌های ایجاد شده از سمت چین و روسیه فوریت بیشتری دارند.»

این منبع مدعی شد بالغ بر ۲۰ مقام سفارت چین در بریتانیا به عنوان جاسوسان احتمالی در نظر گرفته می‌شوند.

او اضافه کرد: «اما تعداد ماموران و شهروندانی که توسط سرویس‌های اطلاعاتی چین به خدمت گرفته شده‌اند احتمالا به صدها هزار نفر می‌رسد. افرادی احتمالا در بریتانیا هستند که نمی‌دانند دارند اطلاعات را به دولت چین عرضه می‌کنند. این ممکن است شامل اتباع چینی مشغول به کار یا مشغول به تحصیل در انگلیس یا شهروندان بریتانیایی شود.»

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha