• سه‌شنبه / ۱۵ خرداد ۱۴۰۳ / ۱۵:۵۷
  • دسته‌بندی: آمریکا و اروپا
  • کد خبر: 1403031510021
  • خبرنگار : 71660

بایدن: آمریکا با ایران هسته‌ای کنار نمی‌آید

بایدن: آمریکا با ایران هسته‌ای کنار نمی‌آید

رئیس‌جمهور آمریکا می‌گوید سیاست ایالات متحده این نیست که با ایران و کره شمالی هسته‌ای و یا نزدیک به هسته‌ای کنار بیاید.

به گزارش ایسنا، «جو بایدن» رئیس‌جمهور آمریکا از پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا نظامیان رژیم صهیونیستی مرتکب جنایات جنگی در نوار غزه شده‌اند، طفره رفت و گفت که چنین چیزی معلوم نیست و توسط خود صهیونیست‌ها تحقیقاتی انجام می‌شود!

بایدن طی مصاحبه‌ای با مجله تایم با اشاره به دادخواست دیوان کیفری بین‌المللی مبنی بر بازداشت نخست‌وزیر و وزیر جنگ رژیم صهیونیستی عنوان کرد: «دیوان کیفری بین‌المللی چیزی است که ما آن را به‌رسمیت نمی‌شناسیم. اما یک چیز مشخص است و آن مردم غزه و فلسطینیانی است که به دلیل کمبود غذا، آب و دارو بسیار رنج می‌برند.»

رئیس‌جمهور آمریکا اگرچه به وضعیت غیرانسانی مردم غزه اشاره می‌کند، اما حاضر نیست جنایات رژیم صهیونیستی را برجسته سازد و یا پاسخی به آن بدهد.

جو بایدن در ادامه افزود: «مردم بی‌گناه زیادی کشته شده‌اند اما بسیاری از این مسائل به اسرائیلی‌ها مربوط نیست و اقدامات حماس را هم در اسرائیل شامل می‌شود. حماس در حال ارعاب جمعیت است. من بعد از حمله آنها علیه اسرائیل این را نیز گفتم.»

رئیس‌جمهور آمریکا در پاسخ به سوال خبرنگار مجله تایم مبنی بر اینکه چه اقداماتی را علیه «بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی به دلیل عبور از خطوط قرمز ایالات متحده در رفح اتخاد می‌کند، بدون جوابی صریح و مستقیم گفت: «من در این خصوص صحبت نخواهم کرد زیرا شما آن را گزارش خواهید کرد. من در حال مذاکره با اسرائیلی‌ها هستم. اگر به شما بگویم، شما آن را یادداشت خواهید کرد. اکنون زمان نوشتن و گزارش آن نیست. البته من از حمله روز یکشنبه با بی‌بی (نتانیاهو) گفت‌وگو نکرده‌ام.»

مدرک نهایی درباره کشته و یا زنده‌بودن اسرا در غزه نداریم

وی با اشاره به اسرای آمریکایی در غزه افزود: «من با خانواده آنها دیدار کردم اما مدرک نهایی نداریم تا معلوم شود کدامشان زنده هستند و کدامشان زنده نیستند. و هم‌چنین خواستار آتش‌بس شده‌ام و باید برای دوره‌ای آتش‌بس برقرار شود تا اسرا را خارج کنیم. این دلیل اصلی ما برای تلاشهایمان است. اسرائیلی‌ها هم عمیقا خواستار آتش‌بس هستند تا اسرا را به منزل بازگردانند.»

جو بایدن در ادامه حماس را در عدم رسیدن به آتش‌بس مقصر دانست و با اتهام‌زنی به این جنبش گفت: «حماس همین فردا می‌تواند به جنگ خاتمه دهد. آخرین پیشنهادی که اسرائیل داده بود، بسیار سخاوتمندانه بود و بی‌بی بابت اسرا تحت فشار زیادی قرار دارد.»

بایدن در ادامه باز هم از جنایات رژیم صهیونیستی تمام‌قد حمایت کرد و این رژیم را مسئول ایجاد گرسنگی در غزه و استفاده از گرسنگی به عنوان ابزار جنگی در این باریکه ندانست.

نتانیاهو برای حیات سیاسی خود جنگ را طولانی‌تر کرده است

او هم‌چنین در پاسخ به این سوال که آیا نتانیاهو برای حفظ حیات سیاسی خود، جنگ غزه را طولانی‌تر کرده، گفت: «دلایل زیادی برای آن وجود دارد و من در این خصوص نظر نخواهم داد. مخالفت اصلی من با نتانیاهو وقایع مربوط به بعد از هفتم اکتبر است. ما به راه‌حل ۲ دولتی نیازمندیم.»

ناتو به سمت جنگ با روسیه پیش نمی‌رود

رئیس‌جمهور آمریکا در قسمت دیگری از این مصاحبه با اشاره به جنگ اوکراین در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا پیشنهاد روسیه برای خاتمه جنگ اوکراین بهترین گزینه است، ادعا کرد: «خیر، بهترین نیست. اول از اینکه ارتش روسیه متزلزل شده است. دوم اینکه ناتو به طرز قابل توجهی قوی‌تر از زمانی شده که من ریاست‌جمهوری را آغاز کردم. با همه اینها به نظرم ناتو قوی‌ترین ائتلاف در تاریخ جهان است. علاوه بر اینها، نباید فراموش کنیم که موفقیت روسیه در میدان نبرد چه پیامدهایی به دنبال خواهد داشت.»

این ادعاهای بایدن در گفت‌وگو با تایم درحالی مطرح شدند که خود «ینس استولتنبرگ» دبیرکل ناتو بارها به برتری روسیه اذعان کرده و معتقد است که نباید قدرت این کشور را دست کم گرفت.

بایدن هم‌چنین در رابطه با پایان جنگ در اوکراین و شیوه صلح در این کشور جنگ‌زده اروپایی گفت: «صلح باید بدین شکل باشد و اطمینان حاصل شود که روسیه هرگز، هرگز، هرگز، هرگز اوکراین را اشغال نمی‌کند. عضویت اوکراین در روند صلح مطرح نیست، فقط همین مسئله مهم است. اگر اجازه دهیم اوکراین از دست برود، شاهد سقوط لهستان و دیگر کشورهای هم‌مرز با روسیه خواهیم بود.»

او در پایان این قسمت خاطر نشان کرد که «ناتو به سمت جنگ با روسیه پیش نمی‌رود» و اقدامات لازم را برای اوکراین «ضروری» دانست.

استفاده از نیروهای آمریکایی در تایوان را رد نمی‌کنیم

رئیس‌جمهور آمریکا در قسمتی از این مصاحبه درخصوص مسئله تایوان، جزیره‌ای که چین آن را بخشی از خاک خود می‌داند، گفت: «به شی جین‌پینگ (رئیس‌جمهور چین) بارها صراحتا اعلام کرده‌ام که ما به دنبال استقلال تایوان نیستیم اما به ارسال تجهیزات به این جزیره ادامه می‌دهیم و با متحدان خود در منطقه در تماس هستیم. البته استفاده از نیروهای آمریکایی در تایوان را رد نمی‌کنیم و تفاوتی وجود دارد میان استقرار نیروها در زمین، هوا و دریا.»

بایدن مجددا از جواب به سوالی در راستای اینکه آیا آمریکا از پایگاه‌هایی در فیلیپین یا ژاپن این مسئله را مدیریت خواهد کرد، طفره رفت و گفت: «نمی‌توانم وارد این مسئله بشوم.»

آمریکا با ایران و کره شمالی هسته‌ای کنار نمی‌آید

جو بایدن در ادامه مصاحبه با این مجله آمریکایی درخصوص مسئله هسته‌ای ایران و کره شمالی ادعا کرد: «برنامه و سیاست ایالات متحده این نیست که با ایران و کره شمالی هسته‌ای و یا نزدیک به هسته‌ای کنار بیاید. البته شرایط خطرناک‌تر نمی‌شود زیرا به همان اندازه‌ای که قبلا خطرناک بوده، است.»

تمرکز من بر «جهان جنوب» خواهد بود

رئیس‌جمهور آمریکا در پایان با اشاره به احتمال پیروزی در انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۲۴ که قرار است با «دونالد ترامپ» رقابت کند، گفت: «اگر پیروز بشوم، آنچه را که در دوره اول آغاز کرده‌ام، به پایان می‌رسانم. ما باید نسبت به آینده ناتو و اروپا به لحاظ سیاسی و اقتصادی اقداماتی انجام دهیم. علاوه بر این، تمرکز من آن چیزی خواهد بود که اکنون جهان جنوب نامیده می‌شود. یک میلیارد نفر در آفریقا طی سالهای آتی خواهند بود. ما باید برای تغییر به سمت مثبت یک محرک باشیم. هم‌چنین مسئله تغییرات اقلیمی و منطقه هند- آرام دیگر مسائل مربوط به دوره دوم هستند.»

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha
avatar
۱۴۰۳-۰۳-۱۵ ۱۶:۳۳

یکی از وظائف اصلی روسای جمهور امریکا اینست که هر روز صبح قبل از اینکه بروندمیبایست بوسه ائی اتشین به این صهیونیست های جنایتکار بزنند تا سرسپردگی ونوکر صفت بودن خود را به انها ثابت کرده باشند. الان همینکار را این جو بایدن الاغ دارد انجام میدهد.

avatar
۱۴۰۳-۰۳-۱۵ ۱۷:۵۴

دقیقا

avatar
۱۴۰۳-۰۳-۱۵ ۱۷:۵۳

همیشه خوابه حالا خیلی زیرکانه طفره میره هرکی بگه اسراییل جنایت نکرده جنایتکاره خودش. تمام

avatar
۱۴۰۳-۰۳-۱۵ ۱۹:۳۶

تا چشمت دراد.اصلا کی به شما امریکایی ها این وظیفه روداد که راجب هر کشوری نظر بدید.ایران و متحد هاش به یاری خدا شماو متحدانتون رو رجاتون مینشونن