• چهارشنبه / ۱۶ خرداد ۱۴۰۳ / ۰۹:۵۰
  • دسته‌بندی: پژوهش
  • کد خبر: 1403031610253
  • خبرنگار : 30163

محققان کشور بررسی کردند

خصوصیات برنامه درسی مناسب برای «نسل Z»

خصوصیات برنامه درسی مناسب برای «نسل Z»

پژوهشگران کشور در یک مطالعه تحقیقاتی، ویژگی‌های یک برنامه درسی متناسب با خصوصیات بومیان دنیای دیجیتال یعنی افراد نسل Z را مورد بررسی قرار داده‌اند.

به گزارش ایسنا، تحولات گسترده در جهان معاصر، ابعاد مختلف زندگی بشر را درنوردیده است و ظهور فناوری‌های نوی اطلاعات و ارتباطات بر تمامی جنبه‌ها و ابعاد زندگی انسان، تأثیری به سزا داشته است. در این میان، اینترنت، بزرگ‌ترین بر هم زننده روند عادی تمدن و تاریخ، موجب ظهور نسلی جدید شده و گرایش به سمت یادگیری‌های دیجیتالی در اکثر فعالیت‌ها نیز به دغدغه اصلی اکثر ساکنان کره زمین تبدیل شده است. دانش آموزان امروز، نسلی را نشان می‌دهند که همراه با فناوری رشد کرده‌اند و با بهره گیری از فناوری، نیاز به رویکردی متفاوت در یادگیری دارند. این گروه نسلی با ارتباطات دیجیتال بزرگ شده و از تلفن‌های هوشمند در پاسخ به همه نیازهای خود استفاده می‌کنند.

بنا بر گفته‌های صاحب نظران، این گروه نسلی را در یک طبقه بندی جهانی، نسل Z می‌نامند که پس از سال ۲۰۰۰ متولد شده‌اند. نسل Z اولی نسلی هستند که در جهان متصل به اینترنت به دنیا آمده اند. آن‌ها درواقع اولین نسلی هستند که در فناوری غوطه ور شده‌ و درست از همان زمان تولد، تلفن‌های هوشمند، رسانه‌های اجتماعی و دنیای همبسته، همیشه بخشی از زندگی آن‌ها را تشکیل داده است. درک صفات و یا رفتارهای این گروه و پی بردن به نحوه حمایت از آن‌ها، درکنار یافتن راهکارهای شناخت و همکاری با نسل‌های دیگر، نکته کلیدی در اثربخشی آموزش برای نسل فوق است. امروزه، درک نوع جدید مدارس و دانشگاه ها، درک جهان فرا پیچیده، انسان‌های پیچیده و ابزارهای فناوری دنیای جدید نقشی مهم درخصوص تجدید نظر در برنامه‌های درسی فراهم می‌کنند.

با توجه به اهمیت بالای این موضوع، محققانی از دانشگاه شهید بهشتی و دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی اقدام به انجام پژوهشی کرده‌اند که در آن، برنامه درسی متناسب با ویژگی‌های نسل Z مورد بررسی و واکاوی علمی قرار گرفته است.

در این مطالعه کیفی، محققان از طریق نوعی مصاحبه تحقیقاتی به نام مصاحبه نیمه ساختاریافته، ۲۳ نفر از خبرگان علمی-اجرایی و همچنین ۲۰ نفر از دانش آموزان دوره متوسطه را مورد پرسش قرار داده و سپس داده‌های به دست آمده را تجزیه وتحلیل نموده‌اند.

طبق یافته‌های این تحقیق، برنامه‌های درسی متناسب با ویژگی‌های نسل Z، ناظر بر ۱۰ اصل زیر هستند: منطق، اهداف، محتوی، راهبردهای یادگیری، ویژگی‌های معلمان نسل Z، موقعیت‌های یادگیری، سنجش و ارزشیابی، عوامل زمینه‌ای، پدیده‌های نوظهور و چرخش‌های نوگرا.

در این رابطه، کوروش فتحی واجارگاه، استاد و پژوهشگر برنامه ریزی درسی دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه شهید بهشتی و همکارانش می گویند: «این امر، تأیید شده است که نسل Z، به عنوان اولی نسل از بومیان واقعی دنیای دیجیتال هستد که با فناوری دیجیتال، از بدو تولد، به طور گسترده درگیر بوده‌اند و به همین دلیل، آن‌ها را نسل اینترنت می‌نامند. این نسل نسبت به نسل‌های قبلی بسیار متفاوت هستند؛ به گونه‌ای که این تفاوت، لزوم توجه و تحقیقات زیادی را توسط پژوهشگران، مدیران، معلمان و حتی والدین ایجاد نموده است».

به گفته این محققان، «نسل Z، اشتراک گذار زندگی خود در رسانه‌های اجتماعی و ارتباط از طریق تلفن‌های هوشمند، ارتباط با کانال‌های چندرسانه‌ای اجتماعی، اشتراک گذار تصاویر، داستان‌ها و ویدیوها در چندین رسانه نظیر اسنپ چت، توییتر و اینستاگرام هستند. همچنین دانش آموزان نسل Z از طریق بازی‌های تعاملی و پروژه‌های مشترک با توان یادگیری بصری فوق العاده رشد می‌کنند».

نتایج این پژوهش بر اساس نظرات متخصصان بر این موضوع تاکید دارند که ویژگی‌های بومیان دنیای دیجیتال شامل ساختارشکنی، نگرش جهانی، قدرت ارزیابی دقیق و ماهرانه، ویژگی اجتماعی، مصمم بودن، توافق پذیری، جستجوگری، فردگرایی، تنوع طلبی و کثرت گرایی هستند.

بنا بر گفته‌های فتحی واجارگاه و همکارانش، «مهارت‌هایی مانند حل مسئله، خلاقیت و تفکر انتقادی از جمله نمونه‌هایی از ارتقاء مهارت‌های توسعه شخصی برای عموم افراد هستند و بایستی آموزش و تربیت افراد Z در همه جوانب زندگی، ازطریق کسب ارزش‌های اخلاقی، جسمی، اجتماعی، حرفه‌ای، زیباشناختی و روشنفکری، معنوی، مدنی و روان شناختی صورت گیرد».

آن‌ها پیشنهاد نموده‌اند که «برنامه ریزان و طراحان برنامه درسی، ابعاد اجتماعی و فرهنگی همسو با پدیده‌های نوظهور را با استفاده از ابزار هنر مطرح نمایند و از این طریق، آموزش و تربیت یادگیرندگان نسل Z را کاربردی و اثربخش نمایند. همچنین لازم است با رشد توانمندی‌های فردی، تاب آوری، همدلی، همراهی وآموزش مهارت‌های زندگی این گروه نسلی را در اولویت قرار داد و با توسعه تفکر همدلانه و رشد مهارت های تیمی و ترویج گفتمان سازی، زمینه رشد و بالندگی آن‌ها را فراهم آورد».

شایان ذکر است، این یافته‌های علمی پژوهشی که برنامه ریزان، مدیران و معلمان را متوجه این اصل می‌نمایند که گروه نسلی Z دارای علاقمندی ها، سرگرمی‌ها، سبک‌های یادگیری و نیازهای متفاوتی هستند، در نشریه «نظریه و عمل در برنامه درسی» وابسته به انجمن مطالعات برنامه درسی ایران منتشر شده‌اند. نشریه فوق با همکاری دانشگاه خوارزمی و به صورت دو فصلنامه انتشار می‌یابد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha