• چهارشنبه / ۱۶ خرداد ۱۴۰۳ / ۱۹:۵۲
  • دسته‌بندی: آمریکا و اروپا
  • کد خبر: 1403031610794
  • خبرنگار : 71661

ادعای آمریکا: ارتش چین خلبان‌های نظامی ناتو را شکار می‌کند

ادعای آمریکا: ارتش چین خلبان‌های نظامی ناتو را شکار می‌کند
جنگنده چینی

آمریکا و متحدانش مدعی شدند ارتش چین سعی دارد با ارائه پیشنهادهای مالی وسوسه‌کننده، از خلبان‌های نظامی غربی برای آموزش خلبان‌های خود استفاده کند.

به گزارش ایسنا، آمریکا، بریتانیا، کانادا، استرالیا و نیوزیلند به طور مشترک مدعی شدند که ارتش چین با جدیت سعی دارد خلبانان جنگنده غربی را برای آموزش خلبانان نظامی خود به کار گیرد.

مرکز ضدجاسوسی و امنیت ملی آمریکا و همچنین ائتلاف اطلاعاتی غرب به نام «پنج چشم» این هشدار را در حالی صادر کرده‌اند که کشورهای غربی نسبت به تداوم تلاش‌های چین برای جذب خلبانان از کشورهای ناتو ابراز نگرانی کرده‌اند. این در حالی است که ناتو تلاش زیادی برای جلوگیری از تحقق این هدف پکن انجام داده است.

به گزارش فایننشال‌تایمز، «مایکل کسی» مدیر مرکز ضدجاسوسی و امنیت ملی آمریکا در این باره گفت: «ارتش چین برای غلبه بر کمبودها، شدیداً به دنبال جذب استعدادهای نظامی غربی برای آموزش خلبانان خود است و در این راه از شرکت‌های خصوصی در سراسر جهان استفاده می‌کند؛ شرکت‌هایی که ارتباط خود را با ارتش چین پنهان کرده و حقوق هنگفتی به خلبان‌ها پیشنهاد می‌دهند.»

در سال ۲۰۲۲ اعلام شد یک آکادمی پرواز خصوصی در آفریقای جنوبی ده‌ها خلبان بازنشسته نیروی هوایی، نیروی دریایی و ارتش بریتانیا برای کمک به آموزش خلبانان نظامی چینی استفاده کرده است؛ امری که نگرانی کشورهای غربی درباره همکاری خلبان‌های غرب با ارتش آزادی‌بخش خلق چین را تشدید کرد.

مدیر مرکز ضدجاسوسی و امنیت ملی آمریکا گفت که متحدان غربی اخیرا تلاش‌هایی برای ایجاد اختلال در روند جذب خلبان‌های خود در ارتش چین انجام داده‌اند، اما پکن هم به‌تناسب، به شیوه‌های متفاوت و جدیدتری روی آورده است.

یک مقام آمریکایی در این باره به فایننشال‌تایمز گفت: «برای برخی از خلبانان نظامی سابق، فرصت پرواز دوباره با جنگنده‌های جذاب می‌تواند وسوسه‌انگیز باشد، مخصوصاً وقتی صحبت از حقوق بالا مطرح باشد.»

این طرح پکن تا جایی موفقیت‌آمیز بوده که به گزارش این رسانه انگلیسی، برخی از خلبانان بازنشسته جنگنده در غربی از دورهمی‌های دوره‌ای با همکاران خود استفاده می‌کنند تا آن‌ها را به همکاری با ارتش چین تشویق کنند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha