• یکشنبه / ۲۰ خرداد ۱۴۰۳ / ۰۷:۲۷
  • دسته‌بندی: سیاست خارجی
  • کد خبر: 1403032012649
  • خبرنگار : 71038

ابتکار ایران در استانبول برای انزوای اسرائیل

ابتکار ایران در استانبول برای انزوای اسرائیل

سرپرست وزارت خارجه ایران گفت در نشست استانبول «درباره قطع روابط با رژیم صهیونیستی چه در عرصه سیاسی و اقتصادی و همین‌طور تحریم کالاهای اسرائیلی، ابتکاری را مطرح کردیم».

به گزارش ایسنا، «علی باقری» سرپرست وزارت خارجه جمهوری اسلامی ایران شامگاه شنبه و در پایان نشست فوق العاده شورای وزیران امور خارجه سازمان همکاری اقتصادی هشت کشور در حال توسعه (دی-هشت) در خصوص وضعیت غزه در استانبول، توضیحاتی را درباره این نشست بیان کرد. 

باقری گفت: اینکه هشت کشور در حال توسعه اسلامی که جمعیت قابل توجهی از مسلمانان دنیا را تشکیل می‌دهند، امروز در کنار هم برای مهم‌ترین مسئله جهان، حساس‌ترین و اصلی‌ترین مسئله جهان اسلام در کنار هم جمع شده‌اند و درباره آن تدبیر کنند و برای اقدامات عملی موثر تصمیم بگیرند، این حرکت بسیار بسیار مهم و مبارکی است که شکل گرفته است. 

دیپلمات ارشد جمهوری اسلامی ایران گفت در این جلسه به پیشنهاد ایران و با موافقت بقیه اعضا، این نشست پایان نمی‌پذیرد بلکه آغاز یک فرآیند برای نقش‌آفرینی موثر کشورهای عضو دی-۸ است و قرار شد در مناسبت‌های مختلف و دوره‌ای و سطوح مختلف، هشت کشور دور هم جمع شوند تا درباره ارزیابی اقدامات انجام شده بر اساس تصمیمات اتخاذ شده و درباره تدبیر دوره پیش‌رو با هم تصمیم‌گیری کنند. 

باقری با بیان اینکه پیشنهادات ایران در این نشست پیشنهادهای بسیار کاربردی بود، گفت: ما هم درباره قطع روابط با رژیم صهیونیستی چه در عرصه سیاسی و اقتصادی و همین‌طور تحریم کالاهای اسرائیلی، ابتکاری را مطرح کردیم.

او در ادامه گفت:, هم درباره بسیج ظرفیت‌های کشورهای عضو دی-۸ برای حمایت سیاسی و حقوقی از فلسطین و مقاومت فلسطین در مراجع ملی و بین‌المللی پیشنهاد مشخص دیگر جمهوری اسلامی ایران بود. 

باقری همچنین گفت: همین‌طور این نکته بسیار مهمی بود که همه کشورهای اسلامی حاضر در این نشست اتفاق‌نظر داشتند که نباید، بیش از این درباره جنایت‌های رژیم صهیونیستی مسامحه کرد. باید ظرفیت‌های داخل مجموعه دی۸ و خارج از آن را بسیج کرد تا بتوانیم حرکت جدی‌تری را در مقابل صهیونیست‌ها سامان بدهیم. 

سرپرست وزارت خارجه ایران گفت: همه کشورهای حاضر در این نشست نسبت به سانحه بالگرد در ایران و شهادت آیت‌الله رئیسی و آقای امیرعبداللهیان با دولت و ملت ایران ابراز همدردی کردند.  

باقری در پایان گفت: همین‌طور در آغاز این نشست، یک دقیقه سکوت به احترام این شهر ای بزرگوار برگزار شد و این نشان‌دهنده همه کشورها با مردم و دولت و ایران در این حادثه بود. 

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha