• سه‌شنبه / ۲۲ خرداد ۱۴۰۳ / ۰۹:۵۷
  • دسته‌بندی: آمریکا و اروپا
  • کد خبر: 1403032214538
  • خبرنگار : 71660

تایمز: زلنسکی اوکراین را اداره نمی‌کند

تایمز: زلنسکی اوکراین را اداره نمی‌کند

چندین تن از مقامات اوکراینی در گفت‌وگو با روزنامه تایمز انگلیس از قدرت رو به رشد «آندری یرماک» رئیس‌ دفتر ریاست‌جمهوری اوکراین شکوه و گلایه کرده‌ و می‌گویند که «ولودیمیر زلنسکی» دیگر چندان این کشور را اداره نمی‌کند و زمام امور بیشتر به دست رئیس دفترش افتاده است.

به گزارش ایسنا، «آندری یرماک» رئیس‌ دفتر رئیس‌جمهور اوکراین پیشتر به عنوان «دست‌ راست زلنسکی» و «میانجی قدرت واقعی اوکراین» توصیف شده است اما اکنون روزنامه تایمز به نقل از مقامات اوکراینی می‌نویسد که یرماک ۵۲ ساله به چیزی بیش از این بدل شده است.

روزنامه تایمز در مقاله‌ای می‌نویسد: اقتدار یرماک از تمام مقامات منتخب اوکراین فراتر رفته است. برخی منابع تا جایی پیش رفته‌اند که او را «رئیس دوفاکتو اوکراین» و یا «معاون رئیس‌جمهور اوکراین» توصیف کرده‌اند.

این روزنامه انگلیسی با بسیاری از مقامات ارشد نظامی، حقوقی و دیپلماتیک اوکراین به شرط آنکه نامشان فاش نشود، گفت‌وگو کرده است و آنها اغلب یرماک را «بزرگترین نقص زلنسکی» و رفتار او را به عنوان کسی که «عطش قدرت» دارد، توصیف کرده‌اند.

تایمز ضمن اشاره به گسترش تیم آندری یرماک و به نقل از برخی مقامات اوکراینی تاکید می‌کند: «این نگرانی افزایش می‌یابد که زلنسکی به طور فزاینده‌ای بر افراد متملق داخل کشورش تکیه کرده است. اشتباه بزرگ زلنسکی این بوده که بیش از اندازه به یرماک، فردی که علنا مست قدرت می‌باشد، اعتماد کرده است.»

مقامات نظامی اوکراین پیشتر یرماک را به دلیل فراهم‌سازی اخراج «والری زالوژنی» به باد انتقاد گرفته‌اند زیرا گفته می‌شود که یرماک، این فرمانده سابق نیروهای مسلح اوکراین را «رقیب» خود تلقی می‌کرد. البته سخنگوی دفتر زلنسکی چنین چیزی را رد می‌کند و می‌گوید که زالوژنی اخراج نشد بلکه به عنوان سفیر اوکراین در انگلیس ارتقاء یافت که همین امر «بیانگر سطح بالایی از اعتماد است.»

این سخنگو هم‌چنین تمامی انتقادات مربوط به رئیس دفتر ولودیمیر زلنسکی را رد می‌کند و در عین حال آنها را «حملات پروپاگاندایی» می‌خواند. او معتقد است که یرماک «سبک مدیریتی کارآمدی» دارد که موفقیت‌هایی را به ثمر رسانده و از جمله آنها می‌توان به کنفرانس صلح اوکراین در سوئیس اشاره کرده که هفته آینده برگزار خواهد شد.

هنوز مسئله صلح برای جنگ اوکراین مطرح نیست و متحدان این کشور به جای تمرکز بر یک راه‌حل مسالمت‌آمیز، به ارسال مداوم تسلیحات به کی‌یف ادامه می‌دهند. البته کنفرانس صلح اوکراین در سوئیس قرار است از تاریخ ۱۵ الی ۱۶ ژوئن (۲۶ الی ۲۷ خرداد) با حضور بیش از ۸۰ نماینده برگزار شود.

این در حالیست که مقامات روسیه نه تنها این کنفرانس صلح را «پوچ» می‌دانند، بلکه می‌گویند امکان توافق با اوکراین وجود ندارد زیرا در حال حاضر «ولودیمیر زلنسکی» به عنوان رئیس‌جمهور دیگر مشروعیت ندارد.

مسئله مشروعیت زلنسکی به این قضیه مربوط می‌شود که دوره ریاست او به پایان رسیده است. پیشتر قرار بود انتخابات ریاست‌جمهوری اوکراین در تاریخ ۳۱ مارس برگزار شود اما ولودیمیر زلنسکی آن را به دلیل حکومت نظامی و درگیری با روسیه لغو کرد و گفت: «ما باید بدانیم که اکنون زمان دفاع و زمان نبرد است. معتقدم که اکنون زمان مناسبی برای انتخابات نیست.»

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha