• سه‌شنبه / ۲۲ خرداد ۱۴۰۳ / ۱۲:۵۴
  • دسته‌بندی: سیاست خارجی
  • کد خبر: 1403032214818
  • خبرنگار : 71038

باقری: تلاش برای دلارزدایی از تجارت جهانی، خواسته همه کشورهای مستقل است

باقری: تلاش برای دلارزدایی از تجارت جهانی، خواسته همه کشورهای مستقل است

سرپرست وزارت خارجه ایران با بیان اینکه هیچ کشور مستقل و در حال توسعه در جهان نیست که از انحصار و سلطه دلار متضرر نباشد، گفت تلاش برای دلارزدایی از تجارت جهانی، خواسته همه کشورها و ملت‌های مستقل جهان است.

به گزارش ایسنا، «علی باقری» سرپرست وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران طی سخنرانی در نشست مشترک وزرای امور خارجه بریکس و کشورهای دعوت شده به این اجلاس، از دولت و مردم روسیه برای میزبانی گرم از هیات جمهوری اسلامی ایران تشکر و از همه رهبران، مقامات عالی‌رتبه و مردم کشورهای حاضر در این اجلاس که مراتب همدردی خود را ب ه‌مناسبت شهادت آیت‌الله «سید ابراهیم رئیسی» رئیس‌جمهوری اسلامی ایران و «حسین امیرعبداللهیان» وزیر امور خارجه با ارسال پیام تسلیت و حضور در مراسم یادبود ابراز داشتند ، قدردانی کرد. 

باقری با اشاره به این موضوع که «جهان در دوران گذار، با هرج و مرج و ناعدالتی‌های زیادی روبرو است»، گفت: بریکس اندیشه روشنی برای عبور از دوران ‌گذر و اصلاح حکمرانی جهانی با توسل به چندجانبه‌گرایی، مقابله با یک‌جانبه‌گرایی و شکل‌دهی به نظم جدید عادلانه‌تر، شفاف‌تر و دمکراتیک مبتنی بر اجماع دارد و مجموعه اقداماتی را برای رسیدن به اهداف مشترک طراحی و برنامه‌ریزی نموده است. این گروه توانمندی‌های خود را نشان داده و از این‌رو، روزبه‌روز حامیان و کشورهای همفکر بیشتری را جذب می‌کند. 

او با اشاره به گروه بریکس و بیان اینکه «برای اولین بار است که یک هویت سیاسی، اقتصادی، مالی، فرهنگی مشترک قوی و اثرگذار در جهان در حال توسعه ایجاد شده است»، تمایل فزاینده کشورها برای پیوستن به بریکس را «نشانه بسیار مهمی از علاقه آن‌ها به سرعت بخشیدن به زایش جهانی نو، مبتنی بر چندجانبه‌گرایی ماندگار و ژرف» دانست و گفت: ما معتقدیم چنانچه ایده گسترش بریکس به واقعیت بپیوندد، این هویت، منسجم‌تر و جهانی‌تر خواهد شد. بر همین اساس، روسای جمهور با توجه به مشاهده کثرتِ درخواست‌ها برای پیوستن به بریکس، دستورالعملی صادر کرده‌اند که تا زمان اجلاس سران بعدی روسای جمهور در ماه اکتبر در کازان، سند مربوط به الگوها، استانداردها و معیارهای کشورهای شریک را نهایی سازیم تا به تایید و امضای روسای جمهور برسد. جمهوری اسلامی ایران در تمامی مذاکرات مربوطه به‌صورت فعال شرکت کرده و در آینده نیز برای تدوین و نهایی ساختن این معیارها مشارکت و مساعدت خواهد کرد. 

باقری: تلاش برای دلارزدایی از تجارت جهانی، خواسته همه کشورهای مستقل است
وزرای خارجه شرکت‌کننده در اجلاس بریکس

هیچ کشور مستقلی در جهان نیست که از سلطه دلار متضرر نباشد

سرپرست وزارت خارجه ایران در بخش دیگری از سخنرانی خود و با اشاره به سلطه دلار در تجارت جهانی گفت: زیرساخت‌های کنونی اقتصاد جهانی به صورت هراس‌انگیزی در اختیار قدرت‌های غربی قرار دارد که عملا نشان داده‌اند ساختارهای اقتصاد جهانی را به سلاحی علیه رقبا مبدل ساخته‌اند. وابستگی کشورها به یک ارز خاص برای مبادلات و ذخیره باعث شده است که اقتصاد بسیاری از کشورها در چنبره اسارت دلار بیفتند و در صورت عدم چاره‌جویی سریع، این امر اقتصاد کشورها را بیشتر در باتلاق فرو خواهد برد. هیچ کشور مستقل و در حال توسعه در جهان نیست که از انحصار و سلطه دلار متضرر نباشد؛ از این رو تلاش برای دلارزدایی از تجارت جهانی، خواسته همه کشورها و ملت‌های مستقل جهان محسوب می‌شود.

باقری تحریم‌های اقتصادی را «یکی از چالش‌هایی که نظام سلطه برای ارعاب کشورهای مستقل به‌کار می‌گیرد» خواند که «به مهمترین ابزار ارعاب کشورهای سلطه‌طلب برای تحمیل اراده تبدیل شده و از موانع کلیدی پیشبرد همگرایی کشورهای در حال توسعه و کمتر توسعه یافته به‌شمار می‌رود».

دیپلمات ارشد ایران با اشاره به تجربه ایران در خنثی‌سازی و دور زدن تحریم‌های اقتصادی گفت: جمهوری اسلامی  ایران به عنوان کشوری که سال‌ها متحمل تحریم های غیرقانونی یک‌جانبه آمریکا بوده و در عین حال توانسته با تعبیه سازوکارهای چابک داخلی و ایجاد مسیرهای امن خارجی، الگوی جدیدی از زیست توام با پیشرفت در سایه فشار و تحریم را ذیل مفهوم اقتصاد مقاوتی ارائه دهد و در این مسیر هم از راهبرد خنثی‌سازی تحریم‌ها و هم از تاکتیک دور زدن تحریم‌ها، هوشمندانه بهره برده است.

باقری: تلاش برای دلارزدایی از تجارت جهانی، خواسته همه کشورهای مستقل است
سخنرانی باقری در اجلاس بریکس

ایجاد سازوکارهای مستقل بانکی میان اعضای بریکس یک ضرورت برای تامین منافع راهبردی اعضاست

او در ادامه تاکید کرد: تحریم‌های غیرقانونی هر چند یک واقعیت است که موجب ایراد خسارت و ایجاد هزینه برای کشورهای مستقل می‌شود، اما اراده برای مقابله با تحریم‌های غیرقانونی و نیز هم‌افزایی کشورهای مستقل برای رهایی از سازوکارهای یکجانبه‌گرایی به ویژه در عرصه‌های مالی، پولی و بانکی بین‌المللی، می‌تواند تحریم‌های غیرقانونی را ناکارامد ساخته و حتی اثربخشی آن‌ها را به حداقل برساند. از این رو ایجاد سازوکارهای مستقل مالی، بانکی و پولی میان اعضای بریکس که بزرگترین تولیدکنندگان و مصرف کنندگان انرژی در میان آن‌هاست، یک ضرورت تام برای تامین منافع راهبردی و بلند مدت اعضاست.

باقری با تاکید بر آمادگی تهران برای ارائه الگوی اقتصاد مقاومتی، گفت: جمهوری اسلامی ایران اعلام می‌کند که اکنون زمان آن فرا رسیده تا بریکس و کشورهای دوست، الگوی کاربردی برای استقلال مالی، پولی و بانکی از سازوکارهای مبتنی بر نظام یکجانبه‌گرایی را به طور جدی مورد بررسی قرار دهد. 

تا اشغالگری هست، مبارزه با اشغالگری یک واقعیت انکارناپذیر است

سرپرست وزارت امور خارجه ایران در بخش پایانی سخنرانی خود با بیان اینکه «غزه امروز بزرگترین نمایشگاه دستاوردهای یکجانبه‌گرایی است»، گفت: کشتار ده‌ها هزار انسان بیگناه، قتل عام کودکان و زنان، آوارگی صدها هزار انسان بی‌پناه، کشته‌شدن ده‌ها خبرنگار و مامور سازمان‌های بین‌المللی، انهدام زیرساخت‌های زندگی شهری، تخریب ده‌ها مرکز درمانی، عبادی، آموزشی و اداری شیوع انواع بیماری‌های جسمی و روانی میان صدها هزار انسان مظلوم و از همه مهم‌تر حمایت از متجاوز اشغالگر و جنایتکار و پشتیبانی تسلیحاتی، مالی، تجهیزاتی، سیاسی، حقوقی و رسانه‌ای از رژیم نژادپرست تنها بخش کوچکی از سرشت نظام جهانی مبتنی بر یکجانبه گرایی است. 

او با تاکید بر این نکته که «جمهوری اسلامی ایران بر این باور است که تا اشغالگری هست، مبارزه با اشغالگری یک واقعیت انکار ناپذیر است»، تنها راه‌حل پایدار در این موضوع را «رفع سریع و بدون قید و شرط اشغالگری از تمامی فلسطین اشغالی و سپس برگزاری همه‌پرسی با مشارکت سازمان ملل متحد میان همه فلسطینی‌ها اعم از مسلمان، مسیحی و یهودی برای تعیین سرنوشت ملت و کشور فلسطین» دانست.

باقری: تلاش برای دلارزدایی از تجارت جهانی، خواسته همه کشورهای مستقل است
اجلاس بریکس

عمر یکجانبه‌گرایی به سر آمده و در حال واگذاری میدان عمل به چندجانبه‌گرایی است

باقری در پایان از میزبان برای برپایی شایسته این نشست تشکر، برای این اجلاس نتایج پربار و برای ۲۵ کشور حاضر، موفقیت روزافزون آرزو کرد و گفت: عمر یکجانبه‌گرایی به سر آمده و در حال واگذاری میدان عمل به چندجانبه‌گرایی است. جبهه چندجانبه‌گرایان، باید هوشمندانه با برپایی و تقویت سازوکارهای جدید مالی، بانکی، اقتصادی، تجاری، سیاسی و فرهنگی، دوران گذار از نظم یک‌جانبه‌گرایی را به نظم عادلانه چندجانبه‌گرایی مدیریت نماید.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha