• سه‌شنبه / ۲۲ خرداد ۱۴۰۳ / ۱۴:۰۵
  • دسته‌بندی: پژوهش
  • کد خبر: 1403032214916
  • خبرنگار : 50691

صالحی:

دانشجویان با گذراندن دوره مهارتی کسری خدمت دریافت کنند

دانشجویان با گذراندن دوره مهارتی کسری خدمت دریافت کنند

معاون پژوهشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری گفت: دانشجویان مرد در تمام دوره های تحصیلی اگر دوره های مهارتی که وزارت علوم، تحقیقات و فناوری تدوین کرده است را بگذرانند، پس از فارغ التحصیلی در خدمت سربازی مشمول کسری خدمت می شوند.

به گزارش ایسنا، پیمان صالحی، معاون پژوهشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در نشست خبری که امروز ۲۲ خرداد ماه ۱۴۰۳ در وزارت علوم، تحقیقات و فناوری برگزار شد ضمن عرض تسلیت  شهدای جمهور گفت: شهید رئیسی اهمیت بسیاری به علم و فناوری می‌دادند و حضور مستمری در جلسات، نشست ها و جشنواره های علمی داشتند. امیدواریم هر عزیزی که رئیس جمهور می شود به علم و فناوری به ویژه پژوهش اهمیت بدهد.

وی در ادامه به ابلاغ شیوه نامه اجرایی مشوق های خدمتی مهارت آموزی اشاره کرد و گفت: دانشجویان مرد در تمام دوره های تحصیلی اگر دوره های مهارتی که وزارت علوم، تحقیقات و فناوری تدوین کرده است را بگذرانند، پس از فارغ التحصیلی  با ارایه مدارک آموزشی در خدمت سربازی  مشمول کسری خدمت می شوند.

صالحی تصریح کرد: این دوره ها برای تمامی مقاطع در نظر گرفته شده تست ک کسری خدمت سربازی با گذراندن دوره های مهارتی شامل تمام مقاطع  می شود. البته تمام دانشجویان در دوره های مهارتی اعم از زن و مرد می‌توانند شرکت کنند.

وی با اشاره به عملکرد سه ساله معاونت پژوهش وزارت علوم، تحقیقات و فناوری گفت: برگزاری جلسات شورای عالی تحقیقات و فناوری با حضور رئیس جمهور شهید برگزار می شد.کلیات طرح های ارائه شده  در این جلسات به تصویب می‌رسید. آیین نامه جذب و بکارگیری محققان پسا دکتری در کمیسیون دائمی، راه اندازی و به تصویب رسید. پسا دکتری در چند بخش تحقیقات بنیادی، تحقیقات کاربردی، فناوری و صنعتی مصوب شده است. در دنیا بین ۲۰ تا ۳۰ درصد پسا دکتری که دوره صنعتی را می گذراند در استخدام صنعت می شوند،  امیدواریم در ایران هم این دوره موجب  اشتغالزایی شود.

وی با اشاره به تصویب پژوهشگران مستقل تصریح کرد: در شورای عتف آیین نامه ساماندهی پژوهشگران مستقل تصویب شد و تاکنون تعداد ۲ هزار و ۴۰۰ نفر در سایت مربوط ثبت نام کرده اند. پژوهشگر مستقل کسی است که مدرک ارشد یا دکتری دارد و باید امتیاز حداقلی کسب کنند و می‌توانند به عنوان همکار  پروژه ای کار کنند و البته استخدام جایی نیستند.

وی با اشاره به تاسیس دو کارگروه منابع مالی و پایش و ارزیابی علوم،‌ تحقیقات و فناوری گفت: همچنین صندوق شورای عالی علوم، تحقیقات و فناوری تاسیس شد و در  سال ۱۴۰۲ به منظور کمک به توسعه و ارتقای کیفیت، سرمایه انسانی و برای تحقق آرمان های جمهوری اسلامی مصوب شد. همچنین؛  اولویت  های پژوهش و فناوری کشور در بازه زمانی ۱۴۰۳ تا ۱۰۴۷ تصویب شده است و این اولویت ها در سامانه نان بارگذاری شده است. همچنین؛ آیین نامه پایش  اولویت ها تدوین شده است.

صالحی همچنین به تصویب طرح های اجرایی بلند اشاره کرد و گفت: هوشمند سازی آزمون های سازمان سنجش یکی از این طرح ها است که بحث سخت افزار و نرم افزار بومی آن آماده شده است. یکی دیگر از طرح ها ارتقای کارآمدی سیاست گذاری جوان جمعیت کشور است.

معاون پژوهشی به نمایه سازی نشریات علمی اشاره کرد و گفت:رشد بیش از ۶۹ درصدی در تعداد نشریات علمی نمایه شده در  پایگاه اسکوپوس در طی دو سال،
رشد ۳۶،۹ درصدی در تعداد نشریات نمایه شده در پایگاه   doja از ۶۵۵ به ۸۹۷ نشریه،رشد ۱۰۰ درصدی در تعداد نشریات فارسی زبان نمایه شده در اسکوپوس در مدت دو سال شاهد بودیم. همچنین از نشریاتی که برای اولین بار نمایه شده اند، مبلغ ۵۰۰ میلیون تومان و انگلیسی زبان ها ۳۰۰ میلیون تومان حمایت مالی می شود.تدوین و چاپ کتاب در حوزه نمایه سازی نشریات علمی و تدوین و چاپ کتاب آیین نامه پژوهشی از دیگر فعالیت ها بوده است.

وی به ارتباط  جامعه با صنعت  اشاره کرد و تصریح کرد: واگذاری ۴۴ ماموریت ملی به دانشگاه ها براساس اولویت های پژوهشی استان ها، برگزاری یک هزار و ۹۷۱ فرصت مطالعاتی در ارتباط با جامعه و صنعت، تعداد کل قرداد ها در سه سال دولت ۱۳ برابر شده است و تعداد  ۳۰۷۵۷ قرداد داشته ایم  یعنی سالانه ۱۰۲۵۲ قراداد منعقد شده است. همچنین رشد ۶۸/۲ درصدی در تعداد مراکز هدایت شغلی و کاریابی تخصصی در یکسال گذشته داشته ایم و در حال حاضر ۷۵ مرکز هدایت شغلی داریم. همچنین تعداد ۷۲۷ هزار دانشجو در دوره مهارت آموزی ما شرکت کرده اند.

معاون پژوهشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری به دلایل رکود مقالات در پایگاه های استنادی اشاره کرد و گفت:تعداد مقالات ما با کشور ترکیه تقریبا یکسان است‌ اما آن ها دو هزار بار بیشتر در کنفرانس های بین المللی شرکت کرده اند، کشور ما به دلیل محدودیت مالی و ویزایی نتوانسته در کنفرانس های بین المللی شرکت کند و آمار پایینی دارد.  همچنین تعداد دانشجویان تحصیلات تکمیلی ما رو به کاهش است در حالیکه آنان موتور محرک و پیشرفت هستند. در مقابل تمهیدات پژوهانه ای دیده شده است و امسال ۵ هزار اعضای هیات علمی جذب وزارت علوم می شوند این تعداد نیروی جدیدی هستند که می‌توانند به رشد مقالات کمک کنند و امیدواریم بتوانیم در کنفرانس های بین المللی نیز حضور یابیم.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha
avatar
۱۴۰۳-۰۳-۲۳ ۱۶:۳۲

بگردید و جوانان دست فروش را با حمایت مالی کوتاه به سمت مهارت آموزی ببرید ازهرصد مهارت اموز،ده نفرکارافرین ،تولید کننده،مخترع،نواورکارخانه دار....ازاب درمی آید اینه دنیا تجربه کرده