• سه‌شنبه / ۲۲ خرداد ۱۴۰۳ / ۱۴:۴۷
  • دسته‌بندی: اصفهان
  • کد خبر: 1403032214961
  • خبرنگار : 50667

وزیر اقتصاد: نتیجه مبارکی در تولید خواهیم داشت

وزیر اقتصاد: نتیجه مبارکی در تولید خواهیم داشت

ایسنا/اصفهان وزیر امور اقتصادی و دارایی ضمن بازدید از خطوط تولید فولاد مبارکه و افتتاح گمرک این شرکت گفت: تسهیل فعالیت تجاری و گمرکی از اقدامات مهمی است که با زمان و هزینه کمتر انجام خواهد شد و نتیجه مبارکی در حوزه تولید کشور خواهد داشت.

سید احسان خاندوزی، امروز(سه‌شنبه، ۲۲ خرداد) از ناحیه فولادسازی و طرح‌های توسعه نورد گرم ۲ و نیروگاه سیکل ترکیبی شهید حاج احمد کاظمی شرکت فولاد مبارکه بازدید کرد.

وزیر امور اقتصادی و دارایی به‌منظور افتتاح طرح توسعه گمرک اختصاصی فولاد مبارکه ظهر امروز وارد این مجموعه صنعتی شد و گمرک این شرکت را افتتاح کرد.

 نتیجه مبارکی در تولید خواهیم داشت

احسان خاندوزی -وزیر امور اقتصادی و دارایی- در آیین افتتاح طرح توسعه گمرگ اختصاصی شرکت فولاد مبارکه اصفهان، اظهار کرد: امروز دو خبر خوش از اصفهان در این سفر داشتیم که خبر نخست پایان یافتن و اجرایی شدن گمرک اختصاصی مجتمع فولاد مبارکه به عنوان دومین گمرک اختصاصی کشور و بزرگترین گمرک است. به جهت اینکه مجتمع فولاد مبارکه از بزرگترین صادرکنندگان کشور است و سال گذشته بیش از یک میلیارد دلار مجموعا صادرات و واردات داشته، تسهیل فعالیت تجاری و گمرکی از اقدامات مهمی است که با زمان و هزینه کمتر انجام خواهد شد و نتیجه مبارکی در حوزه تولید کشور خواهد داشت.

وی افزود: همچنین دومین خبر خوب فرآیند نصب ۴۰ دستگاه آشکارساز است که توسط یکی از شرکت‌های دانش‌بنیان اصفهان که از تولیدکنندگان بزرگ و نلی‌تین دستگاه‌ها هستند، انجام شد. تمام محصولات این شرکت خوش‌نام از پیش توسط گمرک ایران خریداری شده و امیدواریم ظرفیت اشتغال‌آفرین شرکت‌های دانش‌بنیان را تا جای ممکن افزایش دهیم. تمام این دستگاه‌ها ظرف یک ماه آینده نصب خواهند شد تا در زمان تابستان و اربعین با سهولت بیشتری کار انجام شود و خدمات‌رسانی بهتری داشته باشیم.

وزیر اقتصاد تصریح کرد: مهم‌ترین نقش ستادهای تسهیل در استان‌ها دسترسی به منابع مالی و تکمیل پروژه‌های نیمه‌تمام شرکت‌های تولیدی یا مسائل مرتبط با مجوزها، مقررات و مسائل مالیات و گمرکی این شرکت‌ها است. استان‌ها با توجه به رویکرد رئیس‌جمهور شهید بر عملی شدن شعار حمایت از تولید با سرعت بیشتری در سال‌های ۱۴۰۱ و ۱۴۰۲ نسبت به سنوات قبل داشتند و امیدواریم در ۱۴۰۳ نیز با همان قوت و قدرت ستادهای تسهیل فعالیتشان را ادامه دهند.

۳۰۰ میلیارد تومان مزیت گمرک اختصاصی فولاد مبارکه

محمد رضوانی‌فر، معاون وزیر اقتصاد و رئیس کل گمرک ایران نیز در این آیین تصریح کرد: این طرح از اسفند ماه ۱۴۰۰ آغاز شد و در زمینی به وسعت ۲۶ هکتار با چهار سوله به وسعت ۳۴ هزار متر مربع اجرایی شد که دو سوله آن امروز به بهره‌برداری رسید. دو سوله دیگر نیز اوایل سال آینده اضافه خواهند شد.

وی افزود: هدف این طرح کاهش هزینه‌های انبارداری و حق توقف است و پیش‌بینی می‌کنیم سالانه بالغ بر ۳۰۰ میلیارد تومان فقط در این حوزه مزایا خواهیم داشت. اینجا یک بندر خشک است که اختصاصی برای فولاد مبارکه و زیر مجموعه‌هایش است.

تجهیز گمرک اختصاصی از اقدامات هوشمندانه فولاد مبارکه/توان برق‌دهی به شبکه را فراهم کردیم

مدیرعامل شرکت فولاد مبارکه گفت: تجهیزات بخش گمرک محدود بود، در حالی که نزدیک به یک میلیارد دلار مجموع صادرات و واردات سالیانه فولاد مبارکه است. به جهت کاهش هزینه‌های خواب کانتینر، انبارداری و تسهیل لجستیک نیاز به تجهیز گمرک اختصاصی داشتیم که با سرمایه هزار میلیارد تومان فاز اول آن افتتاح شد.

محمدیاسر طیب‌نیا در حاشیه آیین افتتاح طرح توسعه گمرگ اختصاصی شرکت فولاد مبارکه که با حضور احسان خاندوزی -وزیر امور اقتصادی و دارایی- انجام شد، اظهار کرد: فولاد مبارکه یکی از مجموعه‌های بزرگ صنعتی کشور است که سال گذشته رتبه دوم ایجاد ارزش افزوده در کشور را داشته و سال ۱۴۰۱ رتبه نخست کشور را داشت. یکی از راهبردهای ما جهت استفاده حداکثری از ظرفیت‌های تولیدی ایجاد شده، جواب داده است. بر خلاف محدودیت‌های گاز، برق و آبی که به طور فزاینده با آن مواجه بودیم، از معدود مجموعه‌های فولادی و صنعتی هستیم که با ۱۰۰ درصد ظرفیت کار کردیم.

وی افزود: این امر به مدد راهبردهای خودکفایی و خود تأمینی در زمینه‌های مختلف به ویژه دو سال اخیر شرکت فولاد مبارکه است. در حوزه انرژی نیروگاه ما امروز وارد خط تولید است و در زمان محدودیت نیروگاه خودمان به ما کمک می‌کند. همچنین سرمایه‌گذاری در حوزه میدان گازی منتظر مجوز وزارت نفت است که پس از مجوز نهایی فعالیت عملیاتی را آغاز می‌کنیم. همه سرمایه‌گذاری‌های انجام شده هدف بهره‌برداری از ظرفیت‌های موجود و افزایش ارزش افزوده را دنبال می‌کند.

مدیرعامل شرکت فولاد مبارکه در خصوص سهامداران یادآور شد: در دو سال گذشته افزایش توزیع سود و سرمایه‌گذاری داشتیم و در سال قبل ۵۰ همت سود میان سهامداران توزیع شد، همچنین ۳۱ همت سرمایه‌گذاری در شرکت فولاد مبارکه و وابسته انجام شد. پروژه انتقال آب نیز به مرحله خوبی رسیده و همه آن‌ها مرهون فعالیت هوشمندانه در شرکت فولاد مبارکه است که یکی از آن‌ها تجهیز گمرک اختصاصی است.

طیب‌نیا ادامه داد: تجهیزات این بخش محدود بود در حالی که نزدیک به ۱ میلیارد دلار مجموع صادرات و واردات سالیانه فولاد مبارکه است. به جهت کاهش هزینه های خواب کانتینر، انبارداری و تسهیل لجستیک نیاز به تجهیز گمرک اختصاصی داشتیم که با سرمایه هزار میلیارد تومان فاز اول آن افتتاح شد و فازهای بعدی ادامه دارد. چهار سیلو با ظرفیت ۳۴ هزار مترمربع دارد که دو سیلو آن به طور کامل بهره‌برداری شد. هزار و ۲۰۰ متر ساختمان اداری نیز برای همکاران به منظور سرویس‌دهی به گروه فولاد مبارکه تجهیز شده است. هدف کلی آن توسعه کمی و کیفی و متوازن در بهره‌برداری از ظرفیت‌های تولید است.

او در خصوص ادامه این طرح خاطر نشان کرد: طبعا سایر شرکت‌ها از گمرکات اختصاصی خود استفاده می‌کنند،ولی شرکت‌های تولیدی هم‌جوار می‌توانند از این ظرفیت استفاده کنند.

طیب‌نیا همچنین با بیان اینکه ظرفیت‌های نیروگاهی این مجوعه بیش از نیاز فولاد مبارکه است، گفت: نیاز ما حدود هزار و ۱۰۰ مگاوات است و با این نیروگاه‌ها به شبکه هم برق خواهیم داد، البته در سال جاری همچنان نیازمند برق شبکه هستیم و از سال بعد برق خواهیم داد. 

او ادامه داد: وعده‌هایی در مسیر تسهیل انتقال و احتساب گاز مورد نیاز داده شده که امیدوارم محقق شود.

مدیر عامل فولاد مبارکه در پایان تصریح کرد: راهبرد اصلی ما همیشه حداکثر کردن سبد سود سهامداران است. میانگین رشد بورس کشور حدود ۱۲ درصد بوده که رشد سهام فولاد مبارکه حدود ۴۰ درصد بود که به جهت تصمیمات بهینه است. نگاهمان در این دو سال حداکثر سرمایه‌گذاری هوشمند است و امسال نیز همین سیاست را دنبال خواهیم کرد. امسال افزایش سودی خواهیم داشت، اما سرمایه‌گذاری‌هایمان در مرحله‌ای است که نیازمند حمایت سرمایه‌گذاران است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha