• سه‌شنبه / ۲۲ خرداد ۱۴۰۳ / ۱۶:۰۹
  • دسته‌بندی: ایران در جهان
  • کد خبر: 1403032215049
  • خبرنگار : 71579

باقری: اتهام‌زنندگان، همان‌هایی هستند که از ایران شکست خورده‌اند

باقری: اتهام‌زنندگان، همان‌هایی هستند که از ایران شکست خورده‌اند

باقری گفت کشورهایی که علیه برنامه هسته‌ای ایران اتهاماتی مطرح می‌کنند، همان کشورهایی هستند که در زمینه‌های دیگر از ایران شکست خوردند.

به گزارش ایسنا، «علی باقری» سرپرست وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران گفت روابط تهران-ریاض در مسیر درست حرکت می‌کند و در حال گسترش است.

باقری که با خبرگزاری اسپوتنیک گفت‌وگو می‌کرد، در ادامه گفت: با موافقت ۲ طرف سازوکاری را برای بهبود روابط ۲ کشور به کار گرفتیم و امیدواریم که این روابط در آینده بهبود یابد. همکاری میان ۲ کشور به ‌ویژه در سطح وزرای خارجه تداوم دارد و این همکاری ۲ جانبه منجر به از بین رفتن هرگونه سوءتفاهم و ایجاد زمینه برای همکاری‌ها شد.

می‌خواهند آژانس را به مکانی برای تسویه‌حساب‌های سیاسی با تهران تبدیل کنند

او با تاکید بر این که « هرگونه نگرانی از فعالیت‌های هسته‌ای ایران بی‌اساس است»، گفت: برخی کشورها با طرح اتهاماتی علیه برنامه هسته‌ای ایران می‌خواهند آژانس بین‌المللی انرژی اتمی را به مکانی برای تسویه‌حساب‌های سیاسی با تهران تبدیل کنند. ایران عضو مسئول در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی است و تمام فعالیت‌های هسته‌ای ایران تحت نظارت آژانس است، بنابراین هر کشوری که نسبت به فعالیت هسته‌ای ایران نگرانی‌هایی دارد، در واقع به مکانیزم آژانس مشکوک است و این مکانیزم را نمی‌پذیرد.

باقری با بیان اینکه کشورهایی که علیه برنامه هسته‌ای ایران اتهاماتی مطرح می‌کنند، همان کشورهایی هستند که در زمینه‌های دیگر از ایران شکست خوردند، گفت: این کشورها می‌خواهند آژانس بین‌المللی انرژی اتمی را به میدانی برای تسویه حساب سیاسی با تهران تبدیل کنند اما آن‌ها با این اقدامات به جایگاه فنی و حرفه‌ای آژانس آسیب می‌زنند.

سرپرست وزارت خارجه ایران افزود: کشورهای مستقل جهان باید با این خط‌مشی که برخی کشورهای غربی آن را درپیش گرفته‌اند مقابله کنند و این مساله در واقع سوء استفاده از توانایی فنی و تخصصی آژانس در راستای تحقق اهداف سیاسی غیر مشروع است.

باقری: اتهام‌زنندگان، همان‌هایی هستند که از ایران شکست خورده‌اند
نشست باقری با وزیر خارجه آفریقای جنوبی در حاشیه نشست بریکس

قصد داریم معاملات مالی خود با دلار را کنار بگذاریم

باقری در بخش دیگری از این مصاحبه درباره مزایانی عضویت ایران در سازمان‌هایی نظیر بریکس و شانگهای گفت: مجموعه بریکس و سازمان شانگهای فوایدی برای کشورهای عضو دارد و ایران از زمانی که عضو رسمی بریکس شد توانست از امکانات مختلف این مجموعه برای تحقق اهداف خود استفاده کند. مجموعه بریکس و سازمان همکاری شانگهای بیش از هر زمان دیگری زمینه‌هایی را فراهم می‌کنند تا ایران بتواند منافع خود را تامین کند.

دیپلمات ارشد ایران توضیح داد: از جمله اموری که می‌توان به آن اشاره کرد، پیشنهاد رئیس‌جمهور شهید ما به دولت آفریقای جنوبی است در مرحله‌ای که این کشور ریاست مجموعه بریکس را برعهده داشت؛ شهید رئیسی پیشنهاد برگزاری نشست سران بریکس درمورد اوضاع غزه را داد و این نشست برگزار شد، این درحالی است که یک مجموعه اقتصادی و تجاری سابقه ورود کردن به مساله مهم بین‌المللی و غیراقتصادی و تجاری مانند مساله غزه را ندارد اما این امر محقق شد.

او با بیان اینکه ایران قصد دارد معاملات مالی خود با دلار را کنار بگذارد تا بتواند با تاثیر بیشتری با تحریم‌های غربی مقابله کند، تاکید کرد: ایران در انجام این کار جدی است و این اراده نزد کشورهای عضو بریکس نیز وجود دارد. بنابراین، این همراهی می‌تواند منافع ایران را به طور جدی تضمین کند.

باقری: اتهام‌زنندگان، همان‌هایی هستند که از ایران شکست خورده‌اند
دیدار باقری و لاوروف در حاشیه نشست بریکس

ایران و روسیه فرصت‌های مشترکی برای توسعه روابط ایجاد کرده‌اند

باقری درباره روابط تهران-مسکو نیز گفت ایران و روسیه از تهدیدهای مشترک کشورهای ثالث علیه این ۲ کشور، فرصت‌های مشترکی برای توسعه روابط ایجاد کرده‌اند.

سرپرست وزارت خارجه ایران در مورد وضعیت کنونی روابط سیاسی بین تهران و مسکو گفت: ایران و روسیه ۲ همسایه هستند که روابط تاریخی و ریشه‌داری با هم دارند. در طول سال‌های گذشته عرصه‌های روابط بین ایران و روسیه بسیار گسترش پیدا کرده، اما نکته مهم این است که تهدیدهای مشترک علیه این ۲ کشور، فرصت‌های مشترکی را پیش روی ۲ کشور قرار داده است و بر این اساس هر ۲ کشور عزم جدی و راسخ دارند تا در زمینه‌های مختلف همکاری‌های دوجانبه خود را توسعه دهند. از این رو روند رو به رشد همکاری های ۲ کشور نشان دهنده این است که رهبران ۲ کشور عزم راسخ دارند تا مناسبات بین ۲ کشور را مستحکم کنند و از همه فرصت‌ها برای انتفاع ۲ کشور و ۲ ملت بهره بگیرند.

او گفت: موضوع ایجاد پول مشترک و سیستم دلارزدایی از تبادلات تجاری و اقتصادی کشورهای عضو مجموعه بریکس یک راهبردی است که در دستور کار جدی کشورهای عضو قرار دارد. عضویت ایران در بریکس در واقع برآمده از یک عقلانیت راهبردی در عرصه سیاست خارجه جمهوری اسلامی ایران است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha