• چهارشنبه / ۲۳ خرداد ۱۴۰۳ / ۲۰:۳۹
  • دسته‌بندی: گزارش و تحلیل
  • کد خبر: 1403032315880
  • خبرنگار : 71660

ناتو یا شانگهای؛ اردوغان هر ۲ را می‌خواهد

ناتو یا شانگهای؛ اردوغان هر ۲ را می‌خواهد

طی هفته‌های آتی دستور کار «رجب طیب اردوغان» رئیس‌جمهور ترکیه مملو از نشست‌های بین‌المللی است که بیانگر تلاش‌های آنکارا جهت تعامل با قدرت‌های غربی و آسیایی می‌باشد.

به گزارش ایسنا، به‌رغم اینکه تحلیلگران اروپایی استدلال می‌کنند که نفوذ بین‌المللی ترکیه در حال افول است، اما رئیس‌جمهور این کشور سفرهای رسمی خود را به کشورهای جهان آغاز و امروز – چهارشنبه – جهت دیدار با «پدرو سانچز» نخست‌وزیر اسپانیا به مادرید سفر می‌کند.

پایگاه خبری «میدل ایست آی» مستقر در بریتانیا در گزارشی می‌نویسد: «اسپانیا به‌عنوان شریک تجاری مهم و متحد ناتو، در سالهای اخیر به دلیل منافع مشترک در دریای مدیترانه، به ترکیه نزدیک‌تر شده است.»

جنایات رژیم صهیونیستی در غزه، این رابطه را بیشتر تقویت کرده است؛ چندی پیش اسپانیا کشور فلسطین را به رسمیت شناخت و از تمایل خود را برای پیوستن به پرونده نسل‌کشی علیه رژیم صهیونیستی که توسط آفریقای جنوبی در دیوان بین‌المللی دادگستری مطرح شده، خبر داد.

رجب طیب اردوغان پس از سفر به اسپانیا جهت حضور در اجلاس سران گروه هفت در «پولیا» از تاریخ ۱۳ تا ۱۵ ژوئن (۲۴ الی ۲۶ خرداد) به ایتالیا خواهد رفت.

«جورجیا ملونی» نخست‌وزیر ایتالیا از رئیس‌جمهور ترکیه و هم‌چنین دیگر رهبران دعوت به‌عمل آورده تا دیدگاه‌های متنوع خود را در نشست سران گروه هفت ارائه دهند.

منابعی در آنکارا می‌گویند اردوغان و ملونی «روابط خوبی» با یکدیگر دارند که اصل بنای آن منافع متقابل در شمال آفریقا است؛ جایی که دولت ایتالیا بیشترین علاقه را به «مهار مهاجرت و تضمین معاملات انرژی» دارد.

علاوه بر سفرهای اروپایی، رئیس‌جمهور ترکیه قصد دارد از تاریخ ۳ الی ۴ ژوئیه (۱۳ الی ۱۴ تیر) جهت شرکت در نشست سران سازمان همکاری شانگهای به آستانه، پایتخت قزاقستان سفر کند.

ناتو یا سازمان همکاری شانگهای؟ اردوغان هر دو را می‌خواهد
سازمان همکاری شانگهای - سپتامبر ۲۰۲۲

«میدل ایست آی» می‌نویسد: «ترکیه به عنوان یک کشور ناظر، علاقه شدیدی به عضویت کامل در این گروه اوراسیایی نشان داده، هر چند این تمایل ترکیه نگرانی‌هایی را در غرب ایجاد کرده است. با این حال مقامات ترکیه پیش از این به این پایگاه خبری گفته بودند که عضویت کامل در این گروه به دلیل محدودیت‌های ناتو علیه اعضایش، امکان‌پذیر نیست.»

«عمر قیزیلجیک» تحلیلگر اندیشکده شورای آتلانتیک می‌گوید: «تصمیم‌گیرندگان در آنکارا، جهان را از دریچه منافع ترکیه رصد می‌کنند. آنها بر این باورند که ترکیه با دیپلماسی ۳۶۰ درجه بهترین خدمت را می‌تواند ارائه دهد و نمی‌خواهد قدرت اقتصادی رو به رشد آسیا را از دست بدهد.»

اردوغان در تاریخ ۶ ژوئیه هم‌چنین در نشست غیررسمی «سازمان کشورهای ترک» (OTS) در شوشا، جمهوری آذربایجان شرکت خواهد کرد. اردوغان به عنوان یکی از بنیانگذاران OTS در فرمت کنونی آن، اهمیت زیادی برای این سازمان قائل است.

مقامات ترکیه بر ابتکار تجاری گذرگاه میانی جهت انتقال کالا از چین به اروپا از طریق کشورهای ترک مانند قزاقستان و جمهوری آذربایجان تمرکز کرده‌اند.

تحلیلگر اندیشکده شورای آتلانتیک تاکید می‌کند: «در شرق، به ویژه در آسیای مرکزی، ترکیه یک شریک مهم برای کشورهای ترک‌ نه تنها به دلیل روابط فرهنگی بلکه به دلیل ظرفیت آن جهت ارائه جایگزین‌هایی درخصوص برخی نیازهای حیاتی تلقی می‌شود. ترکیه از یک مصرف‌کننده امنیت به یک تامین کننده امنیت بدل شده است.»

رجب طیب اردوغان پس از نشست «سازمان کشورهای ترک»، در تاریخ ۹ الی ۱۱ ژوئیه (۱۹ الی ۲۱ تیر) به واشنگتن سفر خواهد کرد تا به نشست سران ناتو که در جشن ۷۵ سالگی این ائتلاف برگزار می‌شود، بپیوندد.

ناتو یا سازمان همکاری شانگهای؟ اردوغان هر دو را می‌خواهد
بایدن و اردوغان در نشست ویلنیوس ناتو - ژوئیه ۲۰۲۳

اگرچه نشست برنامه‌ریزی شده با «جو بایدن» رئیس‌جمهور آمریکا در ماه مه به دلیل نگرانی‌های مربوط به اوضاع منطقه در جریان حمله بی‌رحمانه رژیم صهیونیستی به نوار غزه لغو شد، اما در مورد تشکیل یک نشست دوجانبه در نشست ۲۰۲۴ ناتو بحث و رایزنی می‌کنند.

«عمر قیزیلجیک» ضمن تاکید بر ارزش ترکیه در سیاست بین‌الملل به خصوص از زمان آغاز جنگ اوکراین، می‌گوید: «آنکارا در این درگیری یکی از مذاکره‌کنندگان بوده و در عین حال به اوکراین کمک‌هایی از جمله پهپادهای مسلح ارسال کرده است.»

این تحلیلگر در گفت‌وگو با میدل ایست آی می‌افزاید: «ترکیه از یک مصرف‌کننده امنیت به یک تامین‌کننده امنیت بدل شده است. از زمان جنگ اوکراین، متحدان غربی اکنون بیش از هر زمان دیگری به ترکیه نیاز دارند و هم‌چنین برای ناتو بیش از پیش ارزش قائل هستند.»

آخرین مرحله از سفر دیپلماتیک اردوغان، چهارمین نشست جامعه سیاسی اروپا در لندن در تاریخ ۱۸ ژوئیه (۲۸ تیر) خواهد بود. این نشست برای آنکارا مهم است زیرا مذاکرات غیررسمی را با کشورهایی مانند قبرس که ترکیه با آنها روابط دیپلماتیک رسمی ندارد، تسهیل می‌کند.

«عمر قیزیلجیک» در پایان می‌گوید: «ترکیه قصد دارد روابط با آسیا را تقویت کند و به دنبال مشارکت در فرمت‌های چندجانبه است. هم چنین برنامه سفر کنونی رجب طیب اردوغان به عنوان نمونه بارز نقش بین‌المللی رو به رشد ترکیه قلمداد می‌شود.»

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha
avatar
۱۴۰۳-۰۳-۲۵ ۱۰:۵۸

اینها را در شانگهای و بریکس را ندهند اونجا رو به گند میکشه