• پنجشنبه / ۲۴ خرداد ۱۴۰۳ / ۱۱:۳۷
  • دسته‌بندی: آمریکا و اروپا
  • کد خبر: 1403032416309
  • خبرنگار : 71402

نشست سران گروه ۷ در ایتالیا؛ رهبرانی که دیگر در اوج نیستند

نشست سران گروه ۷ در ایتالیا؛ رهبرانی که دیگر در اوج نیستند

نشست گروه هفت امروز (پنجشنبه) با توافق بر سر پیشنهاد ایالات متحده برای حمایت از وام ۵۰ میلیارد دلاری به اوکراین با استفاده از دارایی‌های مسدود شده روسیه به‌عنوان وثیقه آغاز می‌شود؛ با وجود اینکه صفحه شطرنج سیاسی اروپا به سمت راست‌ها تغییر می‌کند، گمان می‌رود حمایت قوی از کی‌یف دیده شود.

به گزارش ایسنا، دیپلمات‌ها تایید کردند که پیش از آنکه رهبران برای نشست سه روزه در جنوب ایتالیا فرود بیایند، توافق بر سر استفاده از دارایی‌های بلوکه شده روسیه حاصل شده است. «ولودیمیر زلنسکی» رئیس‌جمهور اوکراین در این نشست حضور خواهد داشت و انتظار می‌رود با «جو بایدن» رئیس‌جمهور آمریکا یک توافقنامه امنیتی دوجانبه جداگانه امضا کند.

سران گروه ۷ امروز در حالی برای گرفتن عکس دورهمی آیینی خود در ساحل صخره‌ای «آدریاتیک» ایتالیا ژست می‌گیرند که این تصویر از رهبرانی است که در اوج قدرت سیاسی خودشان نیستند.

در عوض، تقریبا تک‌تک رهبرانی که در استراحتگاه مجلل در «پولیا» گرد هم می‌آیند، به دلیل انتخابات‌ها، رسوایی یا کاهش نفوذ خودشان در داخل ضعیف می‌بینند. در میانه درختان زیتون و استخرها، احساسات ضد حاکمیتی که در دموکراسی‌های غربی جریان دارد، خطرات فوق‌العاده بالایی را برای ژئوپلیتیک جهانی ایجاد می‌کند.

به گزارش شبکه خبری سی‌ان‌ان، به ندرت گردهمایی سالانه اقتصادهای پیشرو جهان تا این حد تحت‌الشعاع آسیب‌پذیری‌های سیاسی تقریبا همه اعضای آن قرار گرفته است. این امر پرسشی را ایجاد می‌کند که آیا کمیته به اصطلاح «راهبری جهان آزاد» (همانطور که دستیاران جو بایدن، رئیس‌جمهور ایالات متحده بر گروه هفت برچسب زده‌اند)، واقعا می‌تواند در میان خشم و نارضایتی مردمان خودشان مؤثر باشد یا خیر.

نشست سران گروه ۷ در ایتالیا؛ رهبرانی که دیگر در اوج نیستند
سران جی۷

کمتر از یک هفته پس از تسلط احزاب راست افراطی در انتخابات پارلمانی اروپا و پیش از انتخابات‌های مهم در فرانسه، بریتانیا و ایالات متحده، اجلاس سران گروه هفت در بحبوحه نگرانی آزاردهنده در مورد ظهور مجدد پوپولیستی برگزار خواهد شد.

در میان رهبران گروه هفت، میزبان اجلاس که نخست‌وزیر جناح راست ایتالیا «جورجیا ملونی» است، در باثبات‌ترین زمینه سیاسی ظاهر می‌شود. او به‌عنوان تنها رهبر اروپایی جی۷ ظاهر شد که با انتخابات تازه پارلمان اروپا موقعیتش تقویت شد.

از مهم‌ترین مسائلی که بر نشست امسال سایه افکنده، جنگ اوکراین است.

بر اساس پیش‌نویس بیانیه‌ای که بلومبرگ مشاهده کرده است، رهبران گروه هفت علاوه بر تلاش برای تامین مالی برای اوکراین، از چین خواهند خواست تا از «توانمندسازی و تداوم دادن» به جنگ روسیه علیه اوکراین دست بردارد.

متحدان کی‌یف، پکن را متهم می‌کنند که به روسیه فناوری‌ها و قطعاتی را ارائه می‌کند که به تلاش‌های مسکو برای دور زدن موج سنگین محدودیت‌های تجاری جی۷ برای بسیاری از این کالاها کمک می‌کند. به گفته آنها، اقلام ممنوعه اغلب از طریق کشورهای ثالث مانند چین و ترکیه یا شبکه‌های واسطه به روسیه می‌رسد.

نشست سران گروه ۷ در ایتالیا؛ رهبرانی که دیگر در اوج نیستند
سران جی۷

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، همچنین دیپلمات‌ها تایید کردند که حتی پیش از آنکه رهبران برای نشست سه روزه در جنوب ایتالیا فرود بیایند، توافق بر سر استفاده از دارایی‌های روسیه به نفع اوکراین حاصل شده است.

در پیش‌نویس بیانیه جی۷ آمده است: «حمایت مداوم چین از پایگاه صنعتی دفاعی روسیه پیامدهای امنیتی مهم و گسترده‌ای دارد.» با این حال یک سخنگوی وزارت امور خارجه چین در واکنش به این پیش‌نویس گفت چین بحران اوکراین را ایجاد نکرده و طرف درگیری نیست.

این سخنگو در بیانیه‌ای به بلومبرگ گفت: «گروه هفت باید مسوولیت عملگرایانه را برای پیشبرد تسهیل شرایط و ایجاد شرایط برای حل بحران سیاسی بپذیرد، نه اینکه اتهامات بی‌اساس به عاملی که طرف درگیری نیست، وارد کند.»

شبکه خبری بلومبرگ پیش از این گزارش داده بود که به‌عنوان بخشی از تلاش‌ها برای مقابله با دور زدن تحریم‌ها، پیش‌بینی می‌شود جی۷ و اتحادیه اروپا در روزهای آینده محدودیت‌های جدیدی را اعمال کنند.

اقدامات مورد بحث شامل فهرست کردن شرکت‌های بیشتر، هدف قرار دادن بانک‌های کشورهای ثالث که تجارت را تسهیل می‌کنند، درخواست از شرکت‌ها برای افزایش بررسی شرکت‌های تابعه و پیمانکاران فرعی خود در خارج از کشور و گسترش محدودیت‌ها بر روی کالاهایی با مارک غربی که هنوز در روسیه هستند، می‌شود.

گروه هفت همچنین از پکن می‌خواهد که روسیه را برای خروج از اوکراین و حمایت از «صلح عادلانه» تحت فشار قرار دهد. تنش‌های تجاری بین گروه هفت کشور و چین به طور گسترده‌تری در بیانیه مطرح خواهد شد.

بر اساس این پیش‌نویس، پیش‌بینی می‌شود رهبران گروه هفت بگویند که سیاست‌های چین «در حال ایجاد پیامدهای جهانی، انحرافات بازار و ظرفیت مازاد مضر در طیف وسیعی از بخش‌ها» است. جی۷ تلاش‌های مداوم خود را برای کاهش وابستگی‌های حیاتی به چین تأیید می‌کند و در عین حال می‌گوید که قصد جدایی از چین را ندارند.

در این پیش‌نویس آمده است: «ما سعی نمی‌کنیم به چین آسیب بزنیم یا توسعه اقتصادی آن را خنثی کنیم، در واقع چین در حال رشدی که بر اساس قوانین بین‌المللی عمل ‌کند، به نفع جهان خواهد بود.»

این بحث در حالی مطرح می‌شود که تنش‌های تجاری بین غرب و چین در حال افزایش است و اتحادیه اروپا به‌زودی تایید می‌کند که از ماه ژوئیه بر خودروهای برقی تعرفه اعمال می‌کند و انتظار می‌رود پکن نیز اقدام تلافی‌جویانه انجام دهد.

بر اساس این پیش‌نویس، در اقدامی دیگر علیه چین، گروه هفت قصد دارند مکانیسمی را برای نظارت بهتر بر رویه‌های غیرتجاری به‌عنوان راهی برای بهبود اشتراک‌گذاری اطلاعات و ایجاد زمینه همکاری‌های آتی در مورد این موضوع راه‌اندازی کنند. مقامات جی۷ همچنان در حال کار برای نهایی کردن جزئیات نحوه استفاده از سود حاصل از دارایی‌های بلوکه شده روسیه هستند که امیدوارند یکی از نتایج اصلی این نشست باشد.

گروه هفت موسوم به جی۷ شامل کانادا، فرانسه، آلمان، ایتالیا، ژاپن، بریتانیا و ایالات متحده است. ایتالیا به‌عنوان میزبان از چندین رهبر آفریقایی – رئیس‌جمهور الجزایر، رئیس‌جمهور کنیا و رئیس‌جمهور تونس - دعوت کرده است تا بر ابتکارات ایتالیا در آفریقا تاکید کنند. از دیگر مهمانان می‌توان به لوئیس ایناسیو لولا داسیلوا، رئیس‌جمهور برزیل، نارندرا مودی، نخست‌وزیر هند و رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه اشاره کرد.

انتهای پیام  

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha