• پنجشنبه / ۲۴ خرداد ۱۴۰۳ / ۲۲:۴۰
  • دسته‌بندی: فرهنگ عمومی
  • کد خبر: 1403032416669
  • خبرنگار : 71635

مرور اخبار فرهنگ و هنر در هفته‌ای که گذشت

حکم شرعی «همستر کامبت»، خبرهایی از محمدعلی بهمنی و حذف سکانسی با بازی پارساپیروزفر

حکم شرعی «همستر کامبت»، خبرهایی از محمدعلی بهمنی و حذف سکانسی با بازی پارساپیروزفر

خبرهایی از حج، حذف سکانسی با بازی پارساپیروزفر، انتقاد از یک رفتار غیرحرفه‌ای و خطرناک در سینما، تغییرات مهم جشنواره فجر ۴۳، رد شایعاتی درباره «حامیم»، سکته مغزی محمدعلی بهمنی، حذفیات حاشیه‌ساز کتابخانه ملی و ... از جمله اخبار این هفته فرهنگی هنری ایسنا بودند.

به گزارش ایسنا، برگزاری مناظرات انتخاباتی از موضوعات پر بحث هفته گذشته فضای رسانه بود، موضوعی که باعث شد تا پیمان جبلی - رئیس سازمان صدا و سیما در اقدامی بی‌سابقه طی دو ـ سه دهه اخیر، نشستی خبری با حضور نمایندگان رسانه‌ها بگذارد و با تاکید بر اینکه مقابله بسیار جدی با تخریب‌ها و لجن‌پراکنی در مناظرات از اقدامات مهم این سازمان است‌،‌ اعلام کند: برای جلوگیری از تخریب، بداخلاقی و تهمت که نه قانون اجازه می‌دهد و نه نامزدها به دنبال آن هستند، حتما پاسخ فوری را در دستور کار قرار خواهیم داد. بر اساس منویات و تاکیدات مقام معظم رهبری، بسیار جدی با این رفتارها برخورد و افشا خواهیم کرد.

آغاز ماراتن انتخابات در ساختمان شیشه‌ای و ۶ نکته درباره مناظره‌ها

جدول برنامه‌های تبلیغاتی نامزدهای انتخابات در صداوسیما

خبرهایی از حج

انتقال زائران ایرانی به عربستان به ایستگاه پایانی رسید و بیش از ۸۵ هزار و ۷۰۰ زائر به همراه عوامل خدماتی هم‌اکنون در عربستان حضور دارند. شهر مدینه نیز تا پایان سه‌شنبه - ۲۲ خرداد از حضور زائران ایرانی تخلیه شد.

مهرورزی متفاوت در مدینه + ویدئو

مناسک حج از غروب جمعه - ۲۵ خردادماه با خروج زائران از شهر مکه آغاز می‌شود. عربستان شمار زائران خارجی را که تا کنون وارد این کشور شده‌اند، حدود یک میلیون و ۲۰۰ هزار نفر اعلام کرده است، هرچند انتظار دارد این جمعیت به بیش از دو میلیون نفر برسد.

همچنین سید عباس حسینی، رئیس سازمان حج و زیارت با بیان اینکه تعداد فوتی‌ها در حج امسال نسبت به سال‌های گذشته کاهش داشته است، گفت: از زمان آغاز عملیات حج (۲۴ اردیبهشت) تاکنون، دو زائر در مکه و یک نفر هم در مدینه فوت شده‌اند.

نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت نیز تاکید کرد: عربستان باید از برخی اقدامات که توهین به زائر تلقی می‌شود، بپرهیزد. زائر به این سرزمین آمده است که مناسک حج خود را انجام دهد.

حذف سکانس «در انتهای شب» پس از چند روز انتشار

یک سکانس متفاوت از قسمت سوم سریال «در انتهای شب» پس از آنکه در روزهای گذشته وایرال شد، حذف شد.

انتقاد از یک رفتار غیرحرفه‌ای و خطرناک در سینما

دبیر شورای صنفی نمایش با انتقاد از برخی رفتارهای غیرحرفه‌ای و غیرمسئولانه، از پیگیری مشکل به وجود آمده بر سر فروش بلیت فیلم «خجالت نکش۲» در یکی از سامانه‌های فروش اینترنتی بلیت سینما خبر داد.

محمدعلی باشه‌آهنگر: «امیدوارم «سینما متروپل» حروم نشه»

کارگردان فیلم «سینما متروپل» با بیان اینکه روند دریافت پروانه نمایش فیلمش را با وجود توقیف دو ساله با حسن نیت دنبال می‌کند، گفت: امیدوارم فیلمی که برای آن بسیار زحمت کشیده شده و داوران معتبری در جشنواره فجر به آن توجه نشان دادند، «حروم» نشود.

انتشار فراخوان جشنواره فیلم فجر ۸ ماه قبل از برگزاری

فراخوان بخش ملی چهل‌و سومین جشنواره بین‌المللی فیلم فجر ۸ ماه قبل از برگزاری آن و در زمان مقرر، از سوی دبیرخانه آن منتشر وعده داده شد که بخش بین‌الملل تا دو هفته آینده اعلام خواهد شد.

تغییرات مهم جشنواره فجر ۴۳

همستر کامبت اصلا بازی نیست!

تقریبا دو هفته است که هر جایی بروید یا وارد هر جمعی شوید صحبت از «همستر کامبت» است؛ رباتی که در قالب یک بازی با وعده کسب درآمد به شکل ارز دیجیتال طراحی شده است، اما نه تنها سرگرم کننده نیست که حتی به گفته رئیس کمیسیون نرم‌افزارهای سرگرمی و بازی‌های رایانه‌ای سازمان نصر ایران (نظام صنفی رایانه‌ای) نمی‌توان نام «بازی» روی آن گذاشت.

پاسخ آیت‌الله مکارم به حکم شرعی بازی «همستر»

دفتر آیت‌الله مکارم شیرازی اعلام کرد: با توجه به ابهامات زیادی که این نوع ارزها دارند، از جمله اینکه منشاء استخراج آن روشن نیست و نیز غالبا اعتبار آن از سوی دولت‌ها پذیرفته نشده و همچنین منشاء سوء استفاده‌های زیادی شده است، معامله، سرمایه گذاری و درآمد حاصل از آن‌ها جایز نیست.

برپایی جشن کیلومتری غدیر در سراسر ایران و پنج کشور جهان

زارع با بیان اینکه در جشن ده کیلومتری غدیر سال گذشته ۴ میلیون نفر شرکت کردند، گفت: نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد که امسال رشد ۲۵ تا ۳۰ درصد خواهیم داشت.

ماجرای خواننده‌ای که تظاهر به خواندن کرد به کجا کشید!

سال‌ها پیش وقتی افرادی به عنوان خواننده مقابل قاب دوربین صداوسیما تظاهر به خواندن کردند و صدای آنها به صورت «پلی‌بک» پخش شد، کسی گمان نمی‌کرد که این جرقه‌های اتفاقی باشد که امروز بسیاری از آن به عنوان «فاجعه» یاد کنند. درحقیقت بی‌اهمیت بودن پلی‌بک مقابل دوربین صداوسیما به گونه‌ای پیش رفت که امروز در کنسرت‌ها به امری عادی تبدیل شده است!

شایعات درباره «حامیم» صحت ندارد

سعید سال افزون (مدیرعامل کمپانی آراد) شایعاتی را که درباره از بین رفتن صدای «حامیم» در فضای پخش شده است، نادرست خواند. این خواننده ۸ خرداد ماه در پی تصادف در اتوبان نیایش از ناحیه سر و صورت دچار آسیب جدی شده و مدتی در ICU بستری بود.

«نون خ»، «افعی تهران» و نقض حقوق آهنگسازان!

چند سالی می‌شود که سریال‌های شبکه نمایش خانگی از جایگاه مهمی در بین مردم برخوردار شده است و درصد زیادی از ایرانی‌ها حتی در خارج از کشور، سریال‌های شبکه نمایش خانگی را دنبال می‌کنند. در این سریال‌ها اما بازی‌های عجیبی با موسیقی می‌شود؛ درست همانند تلویزیون یا برخی از آثار سینمایی!

سکته مغزی «محمدعلی بهمنی»

روز یکشنبه - ۲۰ خرداد ماه اعلام شد که محمدعلی بهمنی، شاعر پیشکسوت در پی سکته مغزی در بیمارستان بستری شده است. به دنبال این موضوع سمانه نایینی - شاعر و نویسنده روز بعد از اعلام این خبر به ایسنا اعلام کرد: «فعلا وضعیت محمدعلی بهمنی پایدار است اما ۴۸ ساعت آینده خیلی مهم است.»

در نهایت محمدناصر هاشمیان، پزشک معالج محمدعلی بهمنی نیز روز چهارشنبه - ۲۳ خرداد درباره آخرین وضعیت این شاعر به ایسنا گفت: شب گذشته ایشان را معاینه کردم؛ تکلمش بهتر شده و چند کلمه‌ای از ایشان شنیدم اما همچنان مراقبت‌های بخش آی‌سی‌یو  انجام می‌شود.

به‌دنبال تجمیع جوایز نیستیم

یاسر احمدوند با بیان اینکه جشنواره ادبیات کودک و نوجوان جایزه‌ای است که وزارت ارشاد برگزار می‌کند و طبق سیاست‌های وزارت ارشاد طراحی شده است می‌گوید: اینکه هر بخش، نهاد و گروهی جایزه‌ای داشته باشند، اتفاق خوبی است و در کشور دنبال تجمیع  جوایز نیستیم.

حذفیات حاشیه‌ساز کتابخانه ملی چیست؟

شیوه‌نامه جدید عضویت در کتابخانه ملی تغییراتی نسبت به شیوه‌نامه قبل داشته که منجر به واکنش‌های گروه‌های مختلفی شده است؛ تغییراتی چون نحوه عضویت دانشجویان کارشناسی ارشد، معلولان و مراجع تقلید تا زمان و تمدید عضویت.

گنجینه‌ای که پشت درهای بسته ماند و به آن تعرض شد

درهای دیوانخانه کریم‌خان زند یا وزارت‌خانه حکومت زندیه، فروردین ۱۴۰۳ به روی مردم باز شد؛ عمارتی با تزئینات بسیار فاخر و چشم‌نواز که نزدیک به یک قرن است ساختمان مخابرات در حیاط آن قد علم کرده و نه تنها زیبایی این عمارت ۲۵۰ ساله را مخدوش کرده، ‌بلکه ثبت جهانی محور زندیه را به مخاطره انداخته است.

درهای مخازن را باز کنیم

رییس پژوهشگاه میراث‌فرهنگی و گردشگری به دنبال انتشار عکس‌هایی از آلبوم‌خانه کاخ گلستان و همچنین انتشار عمومی عکس‌هایی از کاوش‌های شوش برای نخستین‌بار، گفت: پژوهشگران تشنه این اطلاعات هستند. باید بتوانیم درهای مخازن را به روی پژوهشگران باز کنیم.

دست‌های پنهان گردشگری کوتاه می‌شود؟

عضو انجمن متخصصان گردشگری ایران، مصوبه اخیر دولت را راهکاری برای کاهش برخی نابه‌سامانی‌های گردشگری دانست و گفت: نقص قوانین در گردشگری عامل شکل گرفتن بازارهای غیرقانونی و موازی، رقیبان غیررسمی و دست‌های پنهان شده است و وضعیت موجود متناسب با خواست و اراده نهفته در بطن گردشگری نیست و مانع بزرگی برای ایجاد و تداوم کسب و کارهاست.

پیشنهادهایی برای خواندن:

سینماگران حرفه‌ای مستندهای تبلیغاتی انتخابات را می‌سازند؟

با «همستر کامبت» پولدار می‌شویم؟

یک هشدار جدی به شنوندگان موسیقی

دو دلیل برای ادامه جنگ تحمیلی پس از فتح خرمشهر

یک راهکار برای رفع انتقادها به تسخیر گیشه توسط کمدی‌ها

بدلکار دستان جمشید مشایخی در نقش رضا خوشنویس که بود؟

کنسرتی که به بانوی فقید موسیقی ایران تقدیم شد

عملیاتی برای شکست وضعیت فوق‌العاده‌

معمای گورستان پرطرفدار

مومن واقعی از نگاه امام رضا(ع) کیست؟

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha