• پنجشنبه / ۲۴ خرداد ۱۴۰۳ / ۲۲:۴۴
  • دسته‌بندی: خراسان رضوی
  • کد خبر: 1403032416671
  • خبرنگار : 50253

طرح آب‌رسانی از سد مخزنی تبارک به شهر قوچان به بهره‌برداری رسید

طرح آب‌رسانی از سد مخزنی تبارک به شهر قوچان به بهره‌برداری رسید

ایسنا/خراسان رضوی همزمان با آیین بهره‌برداری‌ ۱۰۹ پروژه طرح «یادگار ابراهیم»، طرح آب‌رسانی از سد مخزنی تبارک به شهر قوچان افتتاح و به بهره‌برداری رسید.

مهدی حسین‌پور اول سرپرست معاونت طرح و توسعه اداره کل آب منطقه‌ای خراسان رضوی ۲۴ خرداد در حاشیه افتتاح این طرح در جمع خبرنگاران، با بیان اینکه یکی از اهداف سد تبارک تأمین نیاز آب شهر قوچان بوده است، عنوان کرد: در سال‌های قبل در حوزه خراسان رضوی مشکلات شدیدی را در حوزه آب تجربه کردیم و علی‌رغم بارش‌های خوبی که در سال ۱۴۰۳ داشتیم و در حوزه قوچان ۲۶۰ میلی‌متر بارندگی گزارش شده است ولی در مقایسه با درازمدت که ۲۹۶ میلی‌متر بوده است حدود ۱۲ درصد کاهش داشته است.

وی افزود: بر اساس سرشماری سال ۱۳۹۵ جمعیت این شهر حدود ۱۰۲ هزار نفر بوده و امروز با اجرای این پروژه قرار است ۵ میلیون مترمکعب آب را به شهر قوچان با جمعیت ۱۱۲ هزارنفری انتقال دهیم و این پروژه حدود ۶۲ درصد از نیاز آبی این شهر تأمین خواهد شد.

سرپرست معاونت طرح و توسعه اداره کل آب منطقه‌ای خراسان رضوی اجرای طرح خط انتقال آب از سد تبارک قوچان را یکی از مطالبات مردمی دانست و اظهار کرد: این طرح به دلیل مشکلات کمی و کیفی که در حوزه میانی سد تبارک بود اتفاق افتاده اهمیت داشت و علی‌رغم همه مشکلات اجتماعی با همکاری خوب همه ادارات، سازمان‌ها و ارگان‌ها این پروژه به اتمام رسید.

وی ادامه داد: پروژه تبارک بخش شرب، صنعت و کشاورزی را تأمین می‌کند؛ اما با توجه ‌به بارش‌هایی که در بالادست حوزه‌های آبریز ناشی از تغییرات اقلیمی و اقدامات سازه‌ای کاهش رواناب ورودی به سدها را داریم که این همراهی و همدلی و تعامل همه را طلب می‌کند.

حسین‌پور اول با اشاره به اجرای طرح خط انتقال آب سد تبارک قوچان از سال ۱۳۹۸، گفت: در ابتدای شروع دولت سیزدهم در مرداد ۱۴۰۰ پیشرفت فیزیکی این پروژه ۲۰ درصد بوده و در مقطعی به دلیل مشکلات اعتباری این پروژه تعطیل شده بود و ۸۰ درصد پیشرفت فیزیکی این پروژه در دولت سیزدهم عملیاتی شد که امیدواریم بتوانیم برنامه پایداری در تأمین آب این شهر داشته باشیم.

وی افزود: طرح آب‌رسانی از سد تبارک به شهر قوچان با هزینه‌ای بالغ‌بر ۴۱۰ میلیارد تومان اعتبار شامل احداث ۲۳ کیلومتر خط انتقال است که اعتبار اجرای این طرح از محل اعتبارات شهرهای دارای تنش آبی و ارتقای کیفی آب تأمین شده است.

سرپرست معاونت طرح و توسعه اداره کل آب منطقه‌ای خراسان رضوی خاطرنشان کرد: در این طرح آب از سد وارد کانال هوادهی به طول ۴۸۰ متر خواهد شد و بعد در حوزه میانی حدفاصل سد تا بند انحرافی بادخور به طول ۸.۵ کیلومتر وارد لوله فولادی به قطر ۵۰۰ میلی‌متر می‌شود و حدفاصل بند بادخور تا تصفیه‌خانه شهر قوچان وارد لوله‌های فایبرگلاس به قطر ۵۰۰ میلیمتر می‌شود که آب را از محل سد تا تصفیه‌خانه به صورت مطمئن منتقل می‌کند تا شاهد مشکلات کمی و کیفی نباشد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha