• شنبه / ۲۶ خرداد ۱۴۰۳ / ۰۷:۱۱
  • دسته‌بندی: مازندران
  • کد خبر: 1403032617092
  • منبع : نمایندگی مازندران

ایسنا از اشتغال خرد و خانگی گزارش می‌دهد

فضای مجازی، بستری متنوع در اشتغال خانگی بانوان مازندران

فضای مجازی، بستری متنوع در اشتغال خانگی بانوان مازندران

ایسنا/مازندران سهم فضای مجازی این روزها در اقتصاد کشور جدایی ناپذیر است و بسیاری از کسب‌وکارهای خرد و کلان در این فضا فعالیت می‌کنند. مازندران نیز به عنوان یکی از استان‌های تاثیرگذار در اقتصاد کشور نقش قابل توجهی از فعالیتهای بازرگانی این حوزه را به خود اختصاص داده است که در این بین نقش بانوان مازندرانی برای تقویت اقتصاد بومی منجر به ارائه محصولات محلی در فضای مجازی شده است.

فضای مجازی و پیشرفت و علم و تکنولوژی و به تبع آن گسترش فضای کسب و کار و اشتغال خانگی موجب شکوفایی اقتصادی در خانواده‌ها شده و استان مازندران از جمله استان‌هایی است که با تنوع آب‌وهوایی و فعالیت در حوزه مختلف در ۴ فصل سال بستر مناسبی در حوزه اقتصادی برای کسب و کار کوچک را فراهم کرده است.

با توجه به شرایط اقتصادی مردم و افزایش قیمت اجاره بهای مغازه و اماکن تجاری برای توزیع محصولات خانگی، بسیاری به سمت عرضه‌های محصولات خانگی در فضای مجازی مشغول هستند. در این میان بانوان مازنی پیشتاز بوده و علاوه بر رسیدگی به امور منزل با تشکیل گروه‌های مختلف در فضای مجازی به معرفی کسب و کار خود می‌پردازند و از این طریق امرار معاش می‌کنند.

از محصولات خام تا پخته در فضای مجازی

دسته‌بندی محصولات بانوان مازندران از معرفی ادویه‌های دست‌ساز و تهیه کالباس و سوسیس به صورت سنتی  تا تهیه کتلت و شامی و حتی سبزیجات تازه و خشک حتی آماده طبخ در برخی از روستاهای مازندران را دربر گرفته و در روزهای پایانی هفته نسبت به پخت آش ترش، آش رشته، پشت زیک‌(کیک‌دانه‌کنجد)، حلوا اختصاص دارد.

زنان در این راستا صندوق‌دار خانه هستند و سری بالا در خانه و اجتماع دارند. دستان زنان مازنی بوی بهار نارنج می‌دهد و از عرق گیری بهار نارنج شروع و به آب نارنج ختم می‌شود و به این طریق کسب و کارهای کوچک در رونق اقتصادی خانه تاثیرگذار هستند که بخش قابل توجهی از این هنرهای اصیل در صفحات مجازی به نمایش و فروش گذاشته می‌شود.

فضای مجازی، بستری متنوع در اشتغال خانگی بانوان مازندارن

از دیگر کسب و کارهای جدیدی که بانوان مازنی‌ در فضای مجازی تبلیغ و به فروش می‌رسانند، تمشک‌چینی و فروش خام و مربای آن است؛ عمده آنان نه تنها سبب درآمدزایی برای خود شده‌اند بلکه به شکل غیرمستقیم نیز اجتماع محلی نظیر رانندگان حمل و نقل شهری را نیز وارد چرخه اقتصادی کرده‌اند.

بسیاری از آنان معتقدند دولت می‌تواند با پرداخت تسهیلات بلندمدت و بدون بهره یا کم بهره بانکی سبب تشویق کسب‌وکار در فضای مجازی شود تا علاوه بر بهبود وضع اقتصادی و معیشتی مردم بتواند بخشی از معضل بیکاری را در جامعه کاهش دهد.
 

ضرورت تقویت زنجیره ارزش پوشاک در مازندران 

محمدرضا یوسفی مهر رئیس جهاد دانشگاهی مازندران در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به دستاوردهای دو طرح ملی توسعه مشاغل خانگی و حمایت شغلی از زنان سرپرست خانوار اظهار کرد: شناسایی مشکلات و مسائل شاغلین مشاغل خرد و خانگی با ابتکار جهاد دانشگاه مازندران؛ بر اساس اطلاعات به دست آمده منجر به طرحی ابتکاری به نام مرکز پایدارسازی مشاغل خرد و خانگی شد.

فضای مجازی، بستری متنوع در اشتغال خانگی بانوان مازندارن
وی با اشاره به مصوبه چهارم کارگروه اشتغال استان در سال ۱۴۰۱ اظهار کرد: با حمایت امور بانوان استانداری از اعتبار دور اول سفر رئیس جمهوری و با مساعدت سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان قراردادی سه‌جانبه بین جهاد دانشگاهی مازندران، پارک علم و فناوری و امور بانوان استانداری جهت انجام فعالیت‌های مطالعاتی و زیرساختی مرکز پایدارسازی مشاغل خرد و خانگی منعقد شد.
یوسفی مهر با تشریح فعالیت‌های مرکز پایدارسازی مشاغل خرد و خانگی گفت: پردازش اطلاعات و داده‌های بیش از ۱۲۰ هزار نفر از فعالین مشاغل خانگی انجام شده و برای بهره‌برداری دستگاه‌های اجرایی آماده شده است.
وی گفت: برای نخستین بار مطالعه بر روی مکان بازارها در جهت توسعه بازار فروش مشاغل خرد و خانگی انجام شده و منجر به تدوین استاندارد مکان بازارهای فیزیکی شده است.
رئیس جهاد دانشگاهی مازندران با اشاره به ضرورت تقویت زنجیره ارزش پوشاک در استان یادآور شد: با رصد داده‌های مشاغل خانگی ۲۵ درصد شاغلین خانگی در رسته پوشاک مشغول فعالیت هستند و ۳۰ درصد وام‌های خود اشتغالی در این حوزه صرف شده است.

فضای مجازی، بستری متنوع در اشتغال خانگی بانوان مازندارن
این مسئول تصریح کرد: در راستای توسعه زنجیره ارزش پوشاک استان دو جشنواره فن بازار پوشاک و یک جشنواره تخصصی پوشاک مشاغل توسط جهاد دانشگاهی برگزار شد.
یوسفی مهر خاطرنشان کرد: سالی که با شعار« جهش تولید با مشارکت مردم» مزین شده است، مرکز پایدار سازی مشاغل خرد و خانگی جهاد دانشگاهی با حمایت دستگاه‌های اجرایی امکان تحقق و توسعه این شعار را در سرلوحه کار قرار داده است.
انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha