• شنبه / ۲۶ خرداد ۱۴۰۳ / ۰۸:۳۳
  • دسته‌بندی: آمریکا و اروپا
  • کد خبر: 1403032617141
  • خبرنگار : 71129

هزینه‌های نظامی متحدان اروپایی ناتو تقویت می‌شود

هزینه‌های نظامی متحدان اروپایی ناتو تقویت می‌شود

وزیر دفاع آلمان گفت، متحدان اروپایی ناتو هزینه‌های نظامی خود را برای تقسیم عادلانه بار در آمریکا و اروپا افزایش خواهند داد.

به گزارش ایسنا، «بوریس پیستوریوس» وزیر دفاع آلمان در جریان نشست وزرای کشورهای عضو ناتو در مقر این نهاد در بروکسل گفت، کشورهای اروپایی بر روی آماده‌سازی خود برای نشست آتی ائتلاف در واشنگتن دی.سی در ماه آتی میلادی تمرکز کرده‌اند.

وی ادامه داد: «هدف مشترک ما این است که اطمینان حاصل کنیم که ناتو هر زمان که این امر ضروری باشد، در موقعیتی واقع باشد که از هر وجب از خاک خود دفاع کند. ما باید یک بازدارندگی قوی داشته باشیم و برای آن، همه اعضای ائتلاف سهم خود را دارند.»

به گزارش خبرگزاری آناتولی، پیستوریوس مجددا تاکید کرد که آلمان، بزرگ‌ترین اقتصاد اروپا، هزینه‌های نظامی خود را در سال جاری میلادی به میزان قابل توجهی افزایش خواهد داد تا به هدف ناتو مبنی بر صرف ۲ درصد از تولید ناخالص داخلی این کشور برای امور دفاعی برسد.

وزیر دفاع آلمان خاطرنشان کرد: «برای آلمان می‌توانم بگویم که ما در حال انجام تکالیف خود هستیم، همه شما می‌دانید که امسال برای اولین بار در بیش از دو دهه به هدف ۲ درصدی می‌رسیم. اکثریت سایر متحدان اروپایی ناتو، حدود ۲۰ کشور هم هدف ۲ درصدی را در اصول کاری خود قرار داده و به آن خواهند رسید.»

وی با بیان اینکه «این پیام مهمی برای همه شرکای ناتو به‌ویژه برای متحد آمریکایی ماست»، افزود: «اروپا در حال رسیدن به این هدف است. اروپا سهم خود را به‌عنوان بخشی از مسئولیت مشترک ما انجام می‌دهد.»

اظهارات وی در حالی بیان شد که دیگر کشورهای اروپایی با نگرانی انتخابات ریاست جمهوری ایالات متحده را دنبال می‌کنند و بیم آن دارند که دور دوم ریاست جمهوری دونالد ترامپ تاثیر منفی بر ائتلاف ناتو داشته باشد.

ترامپ بارها از متحدان اروپایی آمریکا به خاطر اینکه بار مالی ناتو را به اشتراک نمی‌گذارند، بلکه بار را بر دوش مالیات‌دهندگان آمریکایی می‌اندازند، انتقاد کرده و تهدید کرده بود که نیروهای آمریکایی را از اروپا خارج خواهد کرد.

در این میان، «ینس استولتنبرگ» دبیرکل ناتو نیز اعلام کرد وزرای دفاع کشورهای عضو بر روی طرحی برای هماهنگی کمک امنیتی و آموزش اوکراینی‌ها توافق کرده‌اند.

هزینه‌های نظامی متحدان اروپایی ناتو تقویت می‌شود
ینس استولتنبرگ، دبیرکل ناتو

استولتنبرگ همچنین اعلام کرد کشورهای عضو بر سر طرحی به توافق رسیدند که تعیین می‌کند ناتو چگونه هماهنگی کمک‌های امنیتی و آموزش را رهبری می‌کند و به سران ائتلاف اجازه می‌دهد این تلاش را در اجلاس واشنگتن در ماه ژوئیه آغاز کنند.

دبیرکل ناتو در ادامه گفت کمک‌های امنیتی و آموزش ناتو به اوکراین، حمایت هماهنگ‌تری ارائه می‌کند و افزود: «این فرماندهی متشکل از یک فرماندهی ناتو، مستقر در تاسیسات ایالات متحده در ویسبادن و در بخش های لجستیکی در بخش شرقی ائتلاف تحت امر یک ژنرال ۳ ستاره است که به فرمانده عالی متحدین اروپا، موسوم به SACEUR گزارش می‌دهد.»

وی خاطرنشان کرد که در سراسر این ائتلاف، پیش‌بینی می‌شود که نزدیک به ۷۰۰ پرسنل از ناتو و کشورهای شریک در این تلاش شرکت کنند. ناتو بر آموزش نیروهای مسلح اوکراین در مراکز آموزشی در کشورهای عضو نظارت خواهد کرد و از طریق برنامه‌ریزی و هماهنگی کمک‌های مالی از اوکراین، مدیریت انتقال و تعمیر تجهیزات، ارائه پشتیبانی از توسعه بلندمدت نیروهای مسلح اوکراین حمایت خواهد کرد.

استولتنبرگ همچنین مدعی شد که این تلاش‌ها ناتو را به یک طرف درگیری تبدیل نمی‌کند، اما حمایت این ائتلاف از اوکراین را برای «حمایت از حق دفاع از خود» افزایش می‌دهد.

وی ادامه داد، وزرای دفاعی کشورهای عضو ناتو همچنین به «کارزار مداوم اقدامات خصمانه» که روسیه علیه اعضای ناتو انجام می‌دهد، پرداختند و بر روی گزینه‌های واکنش که متحدان به صورت شخصی و جمعی ارائه می‌کنند، توافق کردند. این واکنش‌ها شامل افزایش تبادل اطلاعات، افزایش حفاظت از زیرساخت‌های حیاتی از جمله در زیر دریا و فضای سایبری و محدودیت‌های بیشتر برای عوامل اطلاعاتی روسیه است.

دبیرکل ناتو درباره ابتکار عمل‌هایی در جهت تامین سیستم‌های دفاع هوایی به اوکراین خاطرنشان کرد که آنها برای اطمینان از تحویل سیستم‌های دفاع هوایی پیشرفته‌تر به اوکراین، از نزدیک با متحدان همکاری خواهند کرد.

دبیرکل ناتو در پاسخ به سوالی درباره پیشنهاد «ولادیمیر پوتین» رئیس‌جمهور روسیه که شرایط مسکو برای پایان دادن به جنگ را مشخص می‌کند، گفت: «این پیشنهاد به این معناست که روسیه باید حق تحت کنترل در آوردن بیشتر اراضی اوکراین را داشته باشد.»

وی افزود: «این اوکراین نیست که نیروهایش را از خاک خود خارج کند. بلکه این روسیه است که نیروهای خود را باید از اراضی اوکراین خارج کند.»

دبیرکل ناتو با بیان اینکه متحدان در حال ارائه نیرو به فرماندهی ناتو هستند، آن هم در مقیاسی که در دهه‌های گذشته این ائتلاف به خود ندیده، تاکید کرد: «امروز، این ائتلاف دارای ۵۰۰ هزار سرباز با آمادگی بالا در همه حوزه‌هاست که بسیار بیشتر از هدفی است که در اجلاس سران ۲۰۲۲ مادرید تعیین شده بود.»

استولتنبرگ گفت: «تهدیدهای فزاینده‌ای که ما با آن روبرو هستیم، نیازمند افزایش قابل توجه تمرکز به قابلیت از سوی متحدان در زمینه‌هایی مانند تسلیحات و مهمات، دفاع هوایی و موشکی، لجستیک و سلاح‌های دوربرد است. ما بر روی سرمایه‌گذاری بر نوآوری‌ها شامل بیش از یک میلیارد دلار در صندوق نوآوری ناتو ادامه می‌دهیم.»

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha