• پنجشنبه / ۱۲ مهر ۱۴۰۳ / ۱۷:۵۲
  • دسته‌بندی: آسیا و اقیانوسیه
  • کد خبر: 1403071209918
  • خبرنگار : 71935

پایان اشغالگری به سبک انگلیسی‌ها؛ به شرط حضور نظامی، حاکمیت جزیره چاگوس به موریس داده شد

پایان اشغالگری به سبک انگلیسی‌ها؛ به شرط حضور نظامی، حاکمیت جزیره چاگوس به موریس داده شد

انگلیس در اقدامی برای ضمانت حضور نیروهای آمریکایی و انگلیسی در پایگاه هوایی «دیگو گارسیا» حاکمیت جزیره چاگوس را به موریس تحویل داد.

به گزارش ایسنا، انگلیس و موریس در بیانیه‌ای مشترک که امروز منتشر شده است اعلام کردند که لندن با انتقال حاکمیت چاگوس به موریس در ازای ادامه یافتن فعالیت پایگاه هوایی دیگو گارسیا و حضور نیروهای انگلیسی و آمریکایی در این جزیره موافقت کرده است.

در بخشی از این بیانیه آمده است: «بر اساس مفاد این معاهده، انگلیس موافقت خواهد کرد که موریس بر مجمع الجزایر چاگوس، از جمله دیگو گارسیا، حاکم باشد. در عین حال، هر ۲ کشور در این معاهده موافقت خواهند کرد تا از عملیات طولانی مدت، ایمن و مؤثر پایگاه موجود در دیگو گارسیا که نقشی حیاتی در امنیت منطقه‌ای و جهانی ایفا می‌کند، اطمینان حاصل کنند.»

طبق گزارش شبکه روسی «اسپوتنیک»  بر اساس این موافقتنامه، انگلیس مجاز خواهد بود از حقوق حاکمیتی و مدیریتی موریس در رابطه با دیگو گارسیا برای یک دوره اولیه ۹۹ ساله استفاده کند.

موریس در اجرای برنامه اسکان مجدد در مجمع الجزایر چاگوس، به‌جز دیگو گارسیا، آزاد خواهد بود.

در بیانیه مذکور همچنین آمده است که انگلیس یک صندوق کمک مالی جدید ایجاد خواهد کرد و بسته‌های کمکی بیشتری در حمایت از ساکنین چاگوس ارائه خواهد کرد.

انگلیس و موریس همچنین اعلام کردند که این معاهده «دوران جدیدی از مشارکت اقتصادی، امنیتی و زیست محیطی» را بین دو کشور ایجاد خواهد کرد.

برای فعال کردن این مشارکت، انگلیس بسته حمایت مالی از جمله «پرداخت سالانه شاخص برای مدت زمان توافق» و «ایجاد یک مشارکت زیرساختی تحول‌آفرین»  را به موریس ارائه خواهد کرد.

آمریکا و هند نیز با این توافق موافق هستند.

طبق گزارش خبرگزاری «رویترز»، «دیوید لمی» وزیر خارجه انگلیس در بیانیه‌ای مدعی شد و اعلام کرد: «توافق امروز فعالیت این پایگاه نظامی حیاتی (پایگاه نظامی انگلیس در دیگو گارسیا) را برای آینده تضمین می‌کند. این امر نقش ما را در حفاظت از امنیت جهانی تقویت، هرگونه امکان استفاده از اقیانوس هند به عنوان یک مسیر خطرناک مهاجرت غیرقانونی به انگلیس را مسدود و همچنین روابط بلندمدت ما با موریس را تضمین می‌کند.»

انگلیس که از سال ۱۸۱۴ کنترل منطقه را در دست دارد، در سال ۱۹۶۵ جزایر چاگوس را از موریس، مستعمره سابق انگلیس که در سال ۱۹۶۸ مستقل شد، جدا کرد تا قلمرو اقیانوس هند بریتانیا را ایجاد کند.

در اوایل دهه ۱۹۷۰، حدود ۱۵۰۰ نفر از ساکنان چاگوس را به موریس و سیشل بیرون کرد تا راه را برای پایگاه هوایی در بزرگترین جزیره، دیگو گارسیا، که در سال ۱۹۶۶ در ازای تخفیف ۱۴ میلیون دلاری برای خرید موشک‌های پولاریس به آمریکا اجاره داده بود، باز کند.

از طرفی انگلیس برای جلوگیری از نقض قوانین بین‌المللی، چاگوسی‌ها را که پیوندهای اجدادی آنها با این قلمرو به اواخر قرن هجدهم بازمی‌گردد، به‌عنوان «کارگران گذرا» نامیده بود.

با این حال، برخی از مردم چاگوس، حاکمیت موریس را به چالش می‌کشند و درحال مبارزه برای استقلال خود هستند تا به‌عنوان یک مردم بومی برای تعیین سرنوشت خود تلاش کنند.

اما همواره نظرات ساکنان بومی جزایر چاگوس، به طور مداوم و عمدا نادیده گرفته شده است.

«جو بایدن»، رئیس‌جمهور آمریکا روز پنج‌شنبه توافق تاریخی بین انگلیس و موریس را تحسین کرد و گفت: «این یک نشان واضح است که از طریق دیپلماسی و مشارکت، کشورها می‌توانند بر چالش‌های تاریخی دیرینه غلبه کنند تا به نتایج صلح‌آمیز و دوجانبه سودمند برسند».

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha