• یکشنبه / ۲۹ مهر ۱۴۰۳ / ۱۸:۱۲
  • دسته‌بندی: غرب آسیا و آفریقا
  • کد خبر: 1403072922567
  • خبرنگار : 71592

جزئیات طرح جدید مقابله با تجاوزات رژیم اشغالگر

جزئیات طرح جدید مقابله با تجاوزات رژیم اشغالگر

دبیرکل اتحادیه جهانی علمای اسلام ضمن بیان جزئیات طرح جدید مقابله با تجاوز رژیم صهیونیستی، بر لزوم پایان دادن به عجز جهان عرب و اسلام در مقابله با جنایات رژیم اشغالگر تأکید کرد.

به گزارش ایسنا، «علی محیی الدین قره داغی» دبیرکل اتحادیه جهانی علمای اسلام پیرامون جزئیات طرح برگزاری «نشست بشردوستانه» برای مقابله با حمله رژیم صهیونیستی به نوار غزه و لبنان گفت یکی از کشورهای بزرگ عربی یا اسلامی باید از کشورهای مخالف نسل‌کشی رژیم صهیونیستی در غزه که تعدادشان ۱۴۰ کشور است برای شرکت در نشست فوق‌العاده بشردوستانه دعوت کند.

وی در مصاحبه با سایت خبری عربی۲۱ گفت این طرح ابتدا برای اولین بار نهم ژانویه در کنفرانس اتحادیه جهانی علمای اسلام مطرح و سپس دو ماه بعد به طور رسمی ۲ مرتبه به ترکیه و بعد برخی رهبران جهان اسلام ارائه شد.

قره‌داغی افزود: هدف از این نشست، پایان دادن به عجز جهان عرب و اسلام، تلاش برای توقف نسل‌کشی رژیم صهیونیستی در غزه و لبنان و تلاش برای دستیابی به توافقی بر سر یک مکانیزم یا ائتلاف بین‌المللی برای توقف نسل‌کشی است تا از طریق این نشست، یک سازمان بین‌المللی بشردوستانه برای نجات مردم غزه به طور خاص و ملت فلسطین و دیگر مظلومان به شکل عام تشکیل شود.

دبیرکل اتحادیه جهانی علمای اسلام در ادامه تشریح کرد از «رجب طیب اردوغان» رئیس جمهور ترکیه خواسته شد پیام و نمایندگانی به کشورهای عربی و اسلامی بفرستد و هدف از نشست را به آن‌ها توضیح دهد و آنها را به این نشست دعوت کند. این دعوت باید شامل سران کشورها و دولت‌ها، سازمان ملل متحد و سازمان‌های جهانی باشد که در زمینه حقوق بشر و توقف جنایات جنگی و نسل‌کشی کار می‌کنند.

وی معتقد است برگ‌ برنده‌های تأثیرگذاری وجود دارد که اتحادیه عرب می‌تواند از آنها استفاده کند و یکی از آنها تهدید به پاسخ نظامی است و اگر این مساله برای آن‌ها سخت باشد می‌توانند تهدید عملی واضحی را اعلام کنند به عنوان مثال قطع صادرات نفت و گاز. چرا که حدود ۵۰ درصد از نفت و گاز جهان امروز در اختیار جهان عرب است.

قره‌داغی گفت اگر با سلاح نفت تهدید شود، جهان به لرزه در می‌آید زیرا دنیا تحمل قطع نفت یا گاز را حتی برای مدت کوتاهی ندارد، نمی‌تواند بیشتر از یک هفته عدم صادرات نفت و گاز از جهان عرب و اسلام را تحمل کند.

دبیرکل اتحادیه جهانی علمای اسلام درباره طرح نشست بشردوستانه و خصوصیات آن گفت: جهان امروز از آنچه در غزه می‌گذرد و از نقض حقوق بشر و ارتکاب جنایات جنگی و نسل‌کشی که لکه ننگی بر پیشانی بشریت است، در عجز و حیرت به سر می‌برد. اگر رهبران جهان پس از جنگ جهانی دوم در سال ۱۹۴۸ در سانفرانسیسکو گرد هم آمدند و تأسیس سازمان ملل متحد را اعلام کردند و پایه‌های برقراری صلح و امنیت جهانی را پی‌ریزی کردند، اکنون هم آنچه در غزه و لبنان می‌گذرد و آنچه از نقض‌های حقوق بشر در جهان می‌گذرد و تهدیدی بر صلح و امنیت بین‌المللی است، می‌طلبد یک نشست فوق‌العاده فوری برای پی ریزی پایه های جدید برای پایان دادن به عجز فعلی برگزار شود. از همینجا رئیس جمهور ترکیه پیشنهاد اصلاح سیستم سازمان ملل را مطرح کرد که بر پایه وتو تنها پنج کشور استوار است. جایی که اردوغان گفت: دنیا بزرگتر از پنج کشور است.

وی درباره این طرح نشست بشردوستانه گفت: ما ضمن تصویب طرح جامع اقدام ائتلاف بین‌المللی برای توقف نسل‌کشی و تعیین تعهدات مشخص از سوی کشورها و سازمان‌های شرکت‌کننده، مانند ارائه کمک‌های مالی، استقرار نیروهای حافظ صلح و پیشگیری از نسل‌کشی، پشتیبانی دیپلماتیک، خواستار تصویب اصل برگزاری نشست هر سال یا هر ۲ سال یکبار برای پیگیری اجرای تصمیمات اجلاس سران هستیم.

قره‌داغی ترکیه را به دلیل موقعیت جغرافیایی آن، عضویتش در ناتو، سازمان کنفرانس اسلامی و سازمان عدم تعهد، میزبانی از کنفرانس‌های متعدد حقوق‌بشری، حمایتش از صلح و توسعه در بسیاری از کشورهای آفریقایی و آسیایی و موضعش درباره مسأله‌ فلسطین برای برگزاری این نشست مناسب دانست.

انتهای پیام 

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha