• دوشنبه / ۳۰ مهر ۱۴۰۳ / ۱۲:۴۰
  • دسته‌بندی: آمریکا و اروپا
  • کد خبر: 1403073023068
  • خبرنگار : 71415

حامیان عضویت مولداوی در اتحادیه اروپا در آستانه کسب پیروزی در همه‌پرسی

حامیان عضویت مولداوی در اتحادیه اروپا در آستانه کسب پیروزی در همه‌پرسی

نتایج مقدماتی انتخابات ریاست جمهوری مولداوی حاکی از کسب بیشترین میزان آرا از سوی رئیس جمهور این کشور در دور نخست این انتخابات است؛ انتخاباتی که همزمان با یک همه‌پرسی با موضوع عضویت مولداوی در اتحادیه اروپا برگزار شد.

به گزارش ایسنا، یکشنبه شب انتخابات ریاست جمهوری در مولداوی همزمان با یک همه‌پرسی در این کشور بر سر درج موضوع عضویت این کشور در اتحادیه اروپا در قانون اساسی آن برگزار شد.

به نوشته آسوشیتدپرس، حدود 95 درصد آرای مربوط به همه‌پرسی مولداوی بر سر عضویت این کشور در اتحادیه اروپا شمارش شده است. در این همه‌پرسی از رای‌دهندگان پرسیده شد آیا موافق درج روند عضویت این کشور در اتحادیه اروپا در قانون اساسی هستند یا خیر. طبق این نتایج مقدماتی تاکنون حدود ۴۹.۹۷ درصد از مجموع ۱.۲ میلیون آرای مربوط به این همه‌پرسی رای منفی داده و ۵۰.۰۳ درصد با آن موافقت کرده‌اند.

این در حالی است که تا قبل از اعلام آرای رای دهندگان خارج نشین مولداوی که عمدتا حامی رفتن این کشور به سمت عضویت در اتحادیه اروپا هستند کمپ مخالفان عضویت مولداوی در اتحادیه اروپا تا آستانه پیروزی در این همه‌پرسی رفته بود.

دولت غربگرای مولداوی که یک کشور کوچک ۲.۵ میلیون نفری با اقتصاد عمدتا متکی به کشاورزی است در سال ۲۰۲۲ در واکنش به جنگ اوکراین اعلام کرد به دنبال قطع روابط با مسکو و پیشبرد مسیر عضویت در اتحادیه اروپا است.

این کشور که از جمهوری‌های سر برآورده از دل اتحاد فروپاشیده شوروی سابق است در ماه ژوئن مذاکرات برای عضویتش در اتحادیه اروپا را شروع کرده و وضعیت نامزد مشغول مذاکره برای عضویت در این اتحادیه را کسب کرد.

سطح شرکت رای دهندگان واجد شرایط در این همه‌پرسی حدود ۵۰ درصد اعلام شد که بیشتر از حد نصاب ۳۳ درصدی لازم برای معتبر شناختن نتایج همه‌پرسی است.

«مایا ساندو»، رئیس جمهور مولداوی بعد از آنکه ۹۰ درصد آرای این همه پرسی شمارش شدند، اظهار کرد: «گروه‌های تبهکار در ضمن همکاری با نیروهای خارجی متخاصم با منافع ملی با به کارگیری ده‌ها میلیون یورو پول، دروغ، پروپاگاندا و مفتضحانه‌ترین ابزارها برای گرفتار کردن شهروندان و ملت ما در بی‌ثباتی و بی اطمینانی حمله‌ای را علیه کشور ما ترتیب داده‌اند.»

ساندو اضافه کرد: «ما اسناد و مدارکی شفاف داریم مبنی بر این که این گروه‌های تبهکار به دنبال خرید 300 هزار رای و ارتکاب یک تقلب در ابعادی بی‌سابقه بوده‌اند. هدف آنها تضعیف یک فرآیند دموکراتیک بود.»

مقام‌های مولداوی بعد از آن این ۲ رای‌گیری مهم را برگزار کردند که مدعی شده بودند مسکو به دنبال به راه انداختن یک «جنگ ترکیبی» برای بی‌ثبات سازی این کشور و از مسیر خارج ساختن روند نزدیک شدنش به عضویت در اتحادیه اروپا است.

آنها همچنین ادعا کردند روسیه در حال تامین مالی گروه‌های اپوزیسیون طرفدار مسکو، اشاعه اطلاعات دروغ، مداخله در انتخابات محلی و پشتیبانی از یک دسیسه برای خرید رای است.

هم‌زمان نتایج مقدماتی انتخابات ریاست جمهوری مولداوی که با شرکت ۱۱ نامزد برگزار شد نشان دادند که ساندو با کسب ۳۹ درصد آرا بیشترین آرای دور اول این انتخابات را کسب کرده اما نتوانسته اکثریت لازم برای کسب پیروزی در دور اول را به دست بیاورد. به نوشته آسوشیتدپرس، او احتمالا در دور دوم این انتخابات با «آلکساندر استویانوغلو»، دادستان سابق این کشور که به عنوان یک طرفدار روسیه شناخته می‌شود و طبق نتایج مقدماتی ۲۸ درصد رای کسب کرده، رقابت خواهد کرد.

دور دوم این انتخابات روز سوم نوامبر برگزار می‌شود.

کمیسیون مرکزی انتخابات مولداوی اعلام کرد که تا زمان بسته شدن حوزه‌های رای گیری در این کشور در ساعت ۹ شب یکشنبه به وقت محلی بیش از ۱.۵ میلیون رای‌دهنده معادل ۵۱ درصد رای دهندگان واجد شرایط در آن شرکت کردند.

کریستین کانتیر، یک استاد دانشگاه مولداویایی رشته روابط بین‌المللی در دانشگاه اوکلند به آسوشیتدپرس گفت احتمال اینکه آرای رای دهندگان خارج نشین در مرحله آخر نتیجه همه‌پرسی را تغییر دهد زیاد است.

پیش تر «جان کربی»، سخنگوی امنیت ملی آمریکا در بیانیه‌ای مدعی شده بود: «روسیه فعالانه تلاش دارد تا انتخابات مولداوی و روند همگرایی اروپایی آن را تضعیف کند.» این در حالی است که مسکو قاطعانه اتهامات مطرح شده علیه خود مبنی بر مداخله در انتخابات و همه‌پرسی مولداوی را رد کرده است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha