• یکشنبه / ۳۰ دی ۱۴۰۳ / ۱۱:۵۱
  • دسته‌بندی: تجسمی و موسیقی
  • کد خبر: 1403103021545
  • خبرنگار : 71410

«درگاه»؛ نگاهی نو از عیسا غفاری به «چهارگاه»

«درگاه»؛ نگاهی نو از عیسا غفاری به «چهارگاه»

آلبوم موسیقی «درگاه» با آهنگسازی و ایده‌پردازی عیسا غفاری به بازار موسیقی رسید.

به گزارش ایسنا، اقتباس، بازسازی قطعات آوازی و نوازندگی سه‌تار این مجموعه بر عهده امیرمحمد جمال‌زاده بوده است و زکریا یوسفی در این اثر بندیر و کامران منتظری تنبک نواخته‌اند.

درباره‌ این اثر، به قلم امیرمحمد جمال‌زاده می‌خوانیم: «درگاه، مجموعه‌ای‌ است از قطعات ضربی و آوازی که برای ساز سه‌تار ساخته و طراحی شده‌اند و بر اساس کنسرت عیسا غفاری (در سال ۱۳۹۷) سامان‌یافته و اجرا شده‌اند. 

علاقه‌ ویژه‌ام به قطعات ضربی این اثر، اولین محرک و پیچیدگی‌ها و البته امکانات فراوان دستگاه چهارگاه بود که مرا به طراحی و اجرای «درگاه» واداشتند. 

«درگاه» نگاه تازه‌ای‌ است به دستگاه چهارگاه‌ که در بر گیرنده‌ طیف گسترده‌ای از گونه‌های اجراییِ موسیقی دستگاهی است. از قطعاتی مانند نغمه و بسته‌نگار  - که رویکردی کاملا کلاسیک و منطبق با ردیف دارند-  گرفته تا مُدگردی به "اوج" و "ابوعطا" و سپس اجرای "بزرگ" و "کوچک"  که هیچ ارتباطی به روند کلاسیک اجرای دستگاه چهارگاه نداشته و در تاریخ موسیقی کلاسیک ایران بی‌سابقه هستند و از دیگر سو، "چهارگاه بندری" که با ریتمِ لنگِ وزینش، شکوه و صلابت چهارگاه را در پایان اثر دوچندان می‌کند. 

در پایان از آقای عیسا غفاری سپاسگزارم که نه‌تنها با اجرا و ضبط این قطعات موافقت کردند، بلکه با دقت و حوصله‌ فراوان، در تمامی جلسات ضبط حضور داشتند و با حمایت‌هایشان باعث پیش‌برد سریع‌تر و دقیق‌ترِ کار شدند.»

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha