• چهارشنبه / ۲۴ بهمن ۱۴۰۳ / ۱۹:۵۷
  • دسته‌بندی: البرز
  • کد خبر: 1403112418468
  • خبرنگار : 50022

نایب رئیس اتاق بازرگانی ایران:

جشنواره امیرکبیر فرصتی برای هم‌افزایی صنعت و دانشگاه است

جشنواره امیرکبیر فرصتی برای هم‌افزایی صنعت و دانشگاه است

ایسنا/البرز نایب رئیس اتاق بازرگانی ایران با بیان اینکه در حال حاضر ارتباط مؤثر میان صنعت و دانشگاه ضعیف است و دیوار حائلی میان این دو رکن وجود دارد، تاکید کرد: اگر این دیوار شکسته نشود، توسعه پایدار اقتصادی کشور ممکن نخواهد بود.

پیام باقری در مراسم اختتامیه چهارمین جشنواره ملی امیرکبیر که امروز چهارشنبه ۲۴ بهمن در اتاق بازرگانی البرز برگزر شد، گفت: ما در یک زنجیره‌ای هستیم که یک طرف آن تولید علم و صنعت است و طرف دیگر تقاضا و مصرف؛ اما این زنجیره به درستی به هم متصل نیست.

نایب رئیس اتاق بازرگانی ایران ادامه داد: در فرآیند تولید علم، جریان‌های مختلفی تأثیرگذار هستند، اما صنعت، جامعه و دانشگاه باید به‌ طور منسجم با هم همکاری کنند. در حال حاضر ارتباط میان این سه بخش کافی نیست و همین مسأله موجب می‌شود کشور نتواند از ظرفیت‌های علمی و اقتصادی خود بهره‌برداری کند.

وی با اشاره به وضعیت ایران در تولید علم، گفت: ایران در رتبه ۱۵ تولید علم جهانی قرار دارد، اما در مقایسه با این دستاورد، از حیث ارتباط میان دانشگاه و صنعت در رتبه ۱۲۰ قرار داریم که شایسته نیست و این شکاف، مانع از بهره‌برداری درست از ظرفیت‌های علمی کشور است.

باقری تاکید کرد: در حال حاضر کمتر از دو درصد پایان‌نامه‌ها و رساله‌های دانشگاهی کارفرمامحور و تقاضامحور هستند. این مشکل نشان می‌دهد که دانشگاه‌ها از نیازهای واقعی صنعت غافلند، برای حل این مشکل باید پایان‌نامه‌ها و رساله‌ها را به‌ طور هدفمند به سمت حل چالش‌های صنعت هدایت کرد.

وی افزود: این جشنواره، فرصتی است تا صنعت و دانشگاه در کنار هم قرار گیرند و بتوانند مشکلات اقتصادی کشور را حل کنند. در واقع، جشنواره امیرکبیر سه پیام اصلی دارد، ساماندهی و شکل‌گیری گفتمان نتیجه‌محور، پیوند عملی صنعت و دانشگاه و حل مسائل کشور از طریق هدفمند کردن پروژه‌های علمی است.

نایب رئیس اتاق ایران در بخش دیگری با بیان اینکه اتاق‌های بازرگانی می‌توانند نقش مهمی در زمینه تجاری سازی و حمایت از پایان‌نامه‌ها و رساله‌های دانشجویی با تقویت ارتباطات میان صنعت و دانشگاه  و هدایت به سمت نیازهای واقعی بازار ایفا کنند، افزود: این همکاری‌ها در جشنواره امیرکبیر به خوبی نمایان شد و امیدواریم این تجربه در سراسر کشور گسترش یابد، اتاق بازرگانی ایران نیز آماده هرگونه همکاری در این مورد است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha