آیتالله علی عباسی، رئیس جامعة المصطفی در ابتدای این جلسه که امروز دوم اردیبهشت برگزارشد، اظهار کرد: حوزه علمیه قم پیش از انقلاب نیز پذیرای دانش پژوهان بین المللی بود؛ اما تعداد آنان از چند صد نفر از طلاب کشورهای همسایه تجاوز نمی کرد. پس از انقلاب اسلامی، موج گستردهای از علاقهمندان به تحصیل علوم حوزوی در سراسر جهان پدید آمد که زمینه ساز تشکیل جامعة المصطفی گردید.
وی ادامه داد: جامعة المصطفی بخش بینالملل حوزه علمیه به شمار میآید و عضویت اتحادیههای معتبر دانشگاهی بینالمللی را در اختیار داشته و واحدهای آن در داخل و خارج از کشور، پذیرای دهها هزار فراگیر از حدود ۱۳۰ ملیت مختلفند.
وی با اشاره به ارائه حدود ۲۰۰ رشته، گرایش و مقطع در جامعةالمصطفی در سه حوزه علوم اسلامی، علوم انسانی اسلامی و رشتههای زبان، ادبیات و فرهنگ شناسی، تصریح کرد: رشتههای جامعةالمصطفی دارای تاییدیه وزارت علوم بوده و مدارک المصطفی نیز توسط همین وزارت صادر و به دانش آموختگان ارائه میشود. در کنار نظام دانشگاهی، برای طلاب جامعةالمصطفی امکان تحصیل در نظام سطوح حوزوی نیز فراهم است.
عباسی، آموزش زبان فارسی به فراگیران را یکی از ویژگیهای آموزشی المصطفی برشمرد و افزود: المصطفی فعال ترین مرکز آموزش زبان فارسی به غیرفارسی زبانان در جهان به شمار میآید و تا کنون دهها هزار نفر بصورت مستقیم و غیرمستقیم، به واسطه تحصیل در جامعة المصطفی این زبان را آموختهاند.
وی در ادامه به معرفی بخش آموزشهای غیرحضوری و دورههای آموزش کوتاه مدت المصطفی پرداخت و گفت: دانشگاه مجازی المصطفی به صورت غیرحضوری برخی رشتهها را به چندین زبان تا مقطع کارشناسی ارشد به فراگیران ارائه میکند و موسسه آموزشهای کوتاه مدت و فرصت های مطالعاتی المصطفی نیز سالانه میزبان هزاران نفر از اساتید، دانشجویان و فعالان علمی و فرهنگی از سراسر جهان است.
رئیس جامعة المصطفی، پذیرش طلاب از مذاهب مختلف اسلامی را از دیگر ویژگی های این مرکز علمی بین المللی برشمرد و عنوان کرد: بخش قابل توجهی از فراگیران در واحدهای داخل و خارج از کشور المصطفی را برادران و خواهران اهل سنت تشکیل میدهند که این رویکرد، ادامه دهنده راهبرد وحدت اسلامی و تقریب مذاهب در انقلاب اسلامی است.
وی با اشاره به سهم چشمگیر بانوان در فعالیتهای علمی و آموزشی جامعة المصطفی، ادامه داد: جامعة المصطفی علاقهمند به توسعه همکاریهای علمی و دانشگاهی است و تا کنون نیز با صدها دانشگاه و مرکز علمی داخلی و بین المللی تفاهم نامه و قرار همکاری به امضاء رسانده است؛ امیدواریم امضای تفاهم نامه جدید میان المصطفی و دانشگاه ملی مهارت، موجب افزایش سطح همکاریهای دوجانبه گردد.
غلامرضا زمانی، رئیس دانشگاه ملی مهارت نیز در ادامه به معرفی دانشگاه ملی مهارت پرداخت و گفت: این دانشگاه در سال ۱۳۹۰ تشکیل سد و از مهر امسال به دانشگاه ملی مهارت تغییر نام یافت. ماموریت خاص این دانشگاه، آموزش مهارت بر مبنای رشتههای فنی و حرفهای است و در سطح کاردانی و کارشناسی فعالیت علمی میکند.
رئیس دانشگاه ملی مهارت، ترمیم خلاء های آموزشهای مهارتی را از ماموریتهای اصلی این دانشگاه برشمرد و تصریح کرد: هم اکنون ۱۸۳ دانشکده دانشگاه ملی مهارت در ۱۲۱ نقطه جغرافیایی کشور مشغول آموزش حدود ۱۹۹ هزار دانشجو است. از ویژگیهای این دانشگاه، ارائه آموزشهای رایگان است و در حقیقت دانشگاه ملی مهارت، بزرگترین دانشگاه دولتی کشور به شمار میآید.
وی با اشاره به ارائه خدمات آموزشی این دانشگاه به صورت تک جنسیتی و تفکیک شده به برادران و خواهران، بیان کرد: ۱۲۷ رشته در دانشگاه ملی مهارت در مقطع کاردانی، کارشناسی ناپیوسته و کارشناسی پیوسته، ارائه میشود. این دانشگاه آزمون پذیرش ویژه خود را دارد و ورودیهای آن، خروجیهای هنرستانهای فنی حرفهای و کار و دانش هستند.
زمانی با اشاره به برخی محدودیتهای این دانشگاه از جمله کمبود فضای خوابگاهی، افزود: فراگیران این دانشگاه عمدتا از قشر خانواده های متوسط اقتصادی رو به پایین هستند و فقدان خوابگاه معضلی برای آنان به شمار می آید. با توجه به برنامه هفتم، نیمی از دانش آموزان باید در هنرستانها تحصیل کنند که بیانگر اهمیت توسعه دانشگاه ملی مهارت است.
رئیس دانشگاه ملی مهارت با اشاره به برگزاری دورههای آموزش معتبر بین المللی فنی و حرفهای توسط این دانشگاه، این قابلیت را فرصت بسیار مناسبی برای همکاری میان جامعةالمصطفی و دانشگاه ملی مهارت دانست و تأکید کرد: بالغ بر ۵۰ درصد واحدهای آموزشی و ۷۰ درصد ساعات آموزشهای این دانشگاه، بصورت عملی ارائه میشود که بیانگر مهارت محور بودن آموزشهای آن است.
وی بینالمللی سازی را یکی از هدفگذاریهای این دانشگاه برشمرد و اعلام کرد: بسیاری از کشورهای همسایه علاقه فراوانی برای استفاده از خدمات آموزشی این دانشگاه دارند که این ارتباطات توسط اداره کل روابط بینالملل دانشگاه دنبال میشود.
به گزارش ایسنا و به نقل از روابط عمومی دانشگاه مهارت قم، در ادامه این جلسه، مسئولان دو دانشگاه به تبادل نظر پیرامون گسترش زمینههای همکاری پرداختند و در پایان، سند همکاری مشترک به امضای دو طرف رسید و مقرر شد کمیتهای جهت اجرایی سازی مفاد تفاهمنامه تشکیل شود.
انتهای پیام
نظرات