• شنبه / ۳ خرداد ۱۴۰۴ / ۱۱:۴۳
  • دسته‌بندی: البرز
  • کد خبر: 1404030301082
  • خبرنگار : 50024

رئیس سازمان هواپیمایی کشور مطرح کرد

زمینه‌سازی برای ورود سرمایه‌های خرد به صنعت هوانوردی

زمینه‌سازی برای ورود سرمایه‌های خرد به صنعت هوانوردی

ایسنا/البرز رئیس سازمان هواپیمایی کشوری گفت: در بسیاری از کشورها، هواپیمایی‌ها لزوماً خود هواپیما ندارند و این سرمایه‌گذاران هستند که از طریق بورس‌ها و صندوق‌ها برای خرید هواپیماها سرمایه‌گذاری می‌کنند. در کشور ما نیز این مدل‌ها به‌طور جدی پیگیری شده و تلاش می‌شود تا سرمایه‌گذاران خرد در صنعت هوانوردی فعال شوند.

به گزارش ایسنا، حسین پورفرزانه روز شنبه سوم خرداد با حضور در فرودگاه بین‌المللی پیام با اشاره به اهمیت تحقق پروازهای ایمن، امن و پایدار اظهار کرد: اگر پروازی از نظر ایمنی گارانتی شده باشد اما نتوانیم امنیت آن را تضمین کنیم یا اگر ایمن باشد ولی پایداری آن حفظ نشود، عملاً در تحقق این رسالت ناکام خواهیم بود.

وی در ادامه افزود: برای تحقق این هدف، به چهار رکن اساسی نیاز داریم ناوگان، فرودگاه‌ها، صنعت پشتیبانی و نیروی انسانی. هر کدام از این ارکان نقش حیاتی در فراهم کردن شرایط مناسب برای پروازهای ایمن و امن ایفا می‌کنند.

رئیس سازمان هواپیمایی کشوری در توضیح رکن اول، یعنی ناوگان، گفت: ناوگان شامل تمامی انواع پرنده‌ها از جمله هواپیماهای سبک و سنگین، بالگردها، پهپادها و سایر وسایل حمل‌ونقل هوایی است. این وسایل باید توانایی حمل بار و مسافر را به بهترین شکل ممکن داشته باشند.

وی در خصوص رکن دوم، فرودگاه‌ها، بیان کرد: فرودگاه‌ها نه تنها خدمات زمینی به هواپیماها ارائه می‌دهند، بلکه نقش مهمی در مدیریت ناوبری و پشتیبانی از پروازها از طریق ارتباطات زمینی دارند. این بخش نیز باید همزمان با دیگر ارکان در راستای ایمنی و امنیت پروازها فعالیت کند.

فرزانه در توضیح رکن سوم، صنعت پشتیبانی هم اضافه کرد: صنعت پشتیبانی باید قادر باشد تا از نظر تأمین قطعات، تعمیرات و حتی طراحی و ساخت تجهیزات مورد نیاز برای ناوگان و فرودگاه‌ها حمایت و در صورت بروز مشکلات فنی، امکان برطرف کردن آنها را فراهم کند.

رئیس سازمان هواپیمایی کشوری در نهایت به اهمیت نیروی انسانی اشاره کرد و افزود: نیروی انسانی به‌عنوان رکن چهارم این صنعت، باید آموزش‌دیده و کارآمد باشد. بدون نیروی انسانی متخصص، هیچ‌کدام از ارکان قبلی قادر به انجام وظایف خود به درستی نخواهند بود.

این مسئول توضیح داد: در گذشته این چهار رکن به‌طور همزمان و هماهنگ با هم پیش می‌رفتند، اما به دلیل تشدید تحریم‌ها و کاهش دسترسی به فناوری‌های خارجی، صنعت پشتیبانی که عمدتاً توسط کشورهای غربی مدیریت می‌شد، به مرور زمان ضعیف‌تر شد. به همین دلیل، از بیش از یک دهه پیش، تمرکز زیادی بر تقویت صنعت پشتیبانی و بومی‌سازی در کشور صورت گرفته است.

وی با اشاره به اهمیت تقویت حوزه آموزش در کشور گفت: در حال حاضر، دسترسی به دوره‌های آموزشی خارجی کاهش یافته است. برای جبران این موضوع، باید دوره‌های آموزشی داخلی و خارجی بیشتری برگزار کنیم چرا که این امر می تواند به نهادینه شدن آموزش‌های هوانوردی در کشور کمک کند.

رئیس سازمان هواپیمایی کشوری با اشاره به ظرفیت‌های اقتصادی صنعت هوانوردی ادامه داد: صنعت هوانوردی به‌طور خاص، برخلاف بسیاری از صنایع دیگر، این ظرفیت را دارد که بدون حمایت‌های مستقیم دولتی خود را اداره کند. به‌عنوان نمونه، تنها از فروش بلیط پروازهای مسافری، سالانه حدود یک میلیارد دلار درآمد کسب می‌شود که نشان‌دهنده گردش مالی بالای این صنعت است.

معاون وزیر راه و شهرسازی در خصوص جذب سرمایه‌گذاران خرد نیز توضیح داد: ما در تلاش هستیم تا مدل‌های مختلف سرمایه‌گذاری را در نظر بگیریم. به‌طور مثال، در بسیاری از کشورها، مانند ترکیه، هواپیمایی‌ها لزوماً خود هواپیما ندارند و این سرمایه‌گذاران هستند که از طریق بورس‌ها و صندوق‌ها برای خرید هواپیماها سرمایه‌گذاری می‌کنند. در کشور ما نیز این مدل‌ها به‌طور جدی پیگیری شده و تلاش می‌شود تا سرمایه‌گذاران خرد در صنعت هوانوردی فعال شوند.

وی در خصوص پروژه‌های توسعه‌ای در صنعت هوانوردی تصریح کرد: یکی از پروژه‌های مهم ما توسعه فرودگاه پیام است که به‌عنوان آلترناتیو برای فرودگاه مهرآباد در نظر گرفته شده است. این فرودگاه می‌تواند به مرکز پروازهای مویرگی با ظرفیت کم تبدیل شود و دسترسی به تهران را افزایش دهد.

فرزانه اظهار کرد: اگر تمامی این پروژه‌ها به درستی پیش بروند، می‌توانیم شاهد رشد و پیشرفت چشمگیری در صنعت هوانوردی کشور باشیم. به‌ویژه در زمینه پروازهای مستقیم داخلی و بین‌المللی که ظرفیت‌های زیادی برای پوشش استان‌ها و کشورهای همسایه وجود دارد.

وی افزود: با همت و تلاش همه مسئولان و فعالان صنعت هوانوردی، امیدواریم که در آینده نزدیک شاهد رشد و شکوفایی بیشتر این صنعت باشیم و جایگاه ایران را در سطح جهانی ارتقاء دهیم.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha