داوود حسینی در گفتوگو با ایسنا درباره نظارت بر بازار لوازم آرایشی و بهداشتی اظهار کرد: بازرسیها با همکاری و حضور مشترک بازرسان اتحادیه، اتاق اصناف اصفهان، معاونت غذا و دارو، همچنین بازرسان کالای قاچاق انجام میشود و در سطح شهر بازرسیهای لازم را انجام میدهند.
وی افزود: اطلاعرسانی در خصوص کالاهای قاچاق از طریق کانالهای رسمی اتحادیه انجام میشود. هنگامی که نامههایی در خصوص این کالاها به اتحادیه ارسال میشود، اطلاعات مربوطه در کانال اتحادیه منتشر و به تمامی اعضا، همچنین سازمان غذا و دارو اعلام میشود.
رئیس اتحادیه آرایشی و بهداشتی شهرستان اصفهان با تأکید بر کاهش تخلفات در حوزه آرایشی و بهداشتی بیان کرد: با توجه به اینکه حدود هشت سال است، واردات در این زمینه نداریم، بسیاری از برندها تولید داخل شده است، در نتیجه میزان قاچاق بهویژه در حوزه محصولات پوست و مو بهشدت کاهش پیدا کرده و صنعت تولید داخلی در این زمینه(پوست و مو)تقویت شده است.
حسینی افزود: محصولات تولید داخل از کیفیت خوبی برخوردارند که بهدلیل سهولت دسترسی برای مصرفکننده و دارا بودن مجوزهای قانونی از سازمان غذا و دارو، مردم نیز اعتماد بیشتری به این کالاها دارند، بهویژه که این محصولات با پوست در تماس هستند، مصرفکنندگان ترجیح میدهند از کالاهای دارای مجوز استفاده کنند و همین موضوع موجب شده رعایت بیشتری در انتخاب محصولات داشته باشند.
وی درباره چگونگی نظارت بر فروشگاههای حضوری و آنلاین عرضه لوازم آرایشی گفت: بازرسی این فروشگاهها بهصورت مشترک و با مشارکت اتحادیه، سازمان غذا و دارو، بازرسان مقابله با کالای قاچاق، بازرسان اصناف و کارشناسان اتحادیه انجام میشود.
رئیس اتحادیه آرایشی و بهداشتی شهرستان اصفهان با تأکید بر لزوم تقویت اطلاعرسانی عمومی در این حوزه افزود: رسانهها، صداوسیما، خبرگزاریها و شبکههای اجتماعی نقش مهمی در افزایش آگاهی عمومی درباره کالای قاچاق و اصل ایفا میکنند. هرچه سطح آگاهی مردم بالاتر برود، تمایل به استفاده از کالای قاچاق کاهش پیدا میکند.
حسینی در خصوص تشخیص اصل یا تقلبی بودن محصولات آرایشی و بهداشتی توضیح داد: کالاهای دارای مجوز، اطلاعات مشخصی از جمله لیبل بهداشت و مجوز سازمان غذا و دارو را روی بستهبندی خود دارند. تولیدکننده موظف است این اطلاعات را بهوضوح روی جعبه درج کند، همچنین مصرفکنندگان میتوانند از طریق بارکد درجشده بر روی کالا، اطلاعات و اصالت محصول را در سامانه سازمان غذا و دارو بررسی کنند.
رئیس اتحادیه آرایشی و بهداشتی شهرستان اصفهان درباره تأثیر شرایط اقتصادی بر رفتار مصرفکنندگان گفت: با توجه به تورم موجود و افزایش نرخ ارز، قیمت کالاها بهطور قابل توجهی افزایش پیدا کرده است. بسیاری از کالاها بهدلیل وابستگی به قیمت ارز و وارداتی بودن مواد اولیه، بهصورت مستقیم از نوسانات دلاری تأثیر میپذیرند؛ در نتیجه، کالاهای ارزانقیمت در بازار کمتر شده و سطح خرید مردم با توجه به درآمدشان کاهش پیدا کرده است.
حسینی افزود: در شرایط کنونی، مصرفکنندگان برای صرفهجویی در هزینهها، مدت زمان بیشتری از یک محصول استفاده میکنند، بهعنوان مثال اگر در گذشته یک ضدآفتاب طی یک تا دو ماه مصرف میشد، اکنون با توجه به افزایش قیمتها و کاهش توان اقتصادی بسیاری از افراد، ممکن است تا چهار ماه نیز مورد استفاده قرار گیرد.
وی با اشاره به تغییر نگرش نسل جدید نسبت به مراقبتهای فردی گفت: در سالهای اخیر، استقبال آقایان از محصولات مراقبتی پوست از جمله ضدآفتاب، رو به افزایش بوده است. هرچند میزان استفاده آنها هنوز به اندازه بانوان نیست، اما این روند رو به رشد قرار دارد، بهویژه در میان نسل جوان(نسل Z) که نگاه جدیتری به سلامت و مراقبت از پوست دارند.
انتهای پیام
نظرات