به گزارش ایسنا، یک پژوهش جدید نشان داده است یک بازی که در آن بازیکنان از تصاویر روی کارتها برای ساختن و روایت داستانهای خود استفاده میکنند، میتواند به ویژه در میان افراد مبتلا به اوتیسم مورد استقبال قرار بگیرد، زیرا راهی را برای توضیح دادن افکار و احساسات آنها ارائه میدهد.
به نقل از یورک الرت، «دیکسیت»(Dixit) یک بازی برنده جایزه است که توسط شرکت فرانسوی «لیبلود»(Libellud) منتشر شده و از شرکتکنندگان میخواهد تا یکی از ۸۴ کارت مصور را که احساس میکنند با عنوان پیشنهادشده توسط قصهگو مطابقت دارد، انتخاب کنند.
پژوهشگران در این پروژه از ۳۵ شرکتکننده مبتلا به اوتیسم که به گروههای پنج تا هشت نفره تقسیم شده بودند، خواستند تا کارتی را که به نظرشان اوتیسم را به بهترین شکل توصیف میکند، بردارند و سپس از آنها خواسته شد تا دلیل انتخاب خود را توضیح دهند.
پژوهشگران با تحلیل پاسخها دریافتند که کارتهای انتخابشده توسط شرکتکنندگان، سه موضوع اصلی را پوشش میدهند.
۱. چالشها. شرکتکنندگان کارتهایی را انتخاب میکردند که به مشکلات افراد مبتلا به تنوع عصبی اشاره داشت؛ از جمله علائم اوتیسم و اثرات آنها که به اضطراب و طرد شدن منجر میشود.
۲. نقاط قوت. شرکتکنندگان کارتهایی را انتخاب کردند که به ویژگیهای منحصربهفرد افراد مبتلا به اوتیسم اشاره داشتند. این ویژگیها به برتری آنها در زمینههای خاص ختم میشدند.
۳. جامعه. شرکتکنندگان نشان دادند که چگونه برداشت مردم از اوتیسم، شکافی را میان افراد مبتلا به اوتیسم و افراد نوروتیپیک ایجاد کرده است و هرگونه چالشی را که ممکن است تجربه کنند، تشدید میکند.
بر اساس این نتایج، پژوهشگران میگویند که بازی دیکسیت میتواند بهویژه برای افراد مبتلا به اوتیسم مؤثر باشد، زیرا به جای این که مجبور باشند الهام بگیرند، میتوانند از کارتها برای برانگیختن احساسات درباره بیماری خود استفاده کنند.
همچنین، پژوهشگران معتقدند که این بازی و بازیهای مشابه میتوانند به ایجاد یک محیط مساعد برای یادگیری درباره تجربیات گوناگون زندگی کمک کنند و شکاف بین افراد مبتلا به اوتیسم و افراد مبتلا به اختلالات عصبی را پر کنند.
دکتر «گری آترتون»(Gray Atherton)، پژوهشگر «دانشگاه پلیموث»(University of Plymouth) و پژوهشگر ارشد این پروژه، گفت: گاهی اوقات پیدا کردن کلمات برای توضیح دادن یک موضوع شخصی و پیچیده میتواند دشوار باشد. ابتلا به یک بیماری مانند اوتیسم که با کلیشهها و تصورات غلط زیادی همراه است، چنین احساسی را ایجاد میکند. باز کردن این موضوع با انجام دادن یک بازی و توانایی استفاده از تصاویر برای پشتیبانی از کلمات میتواند یک پیشرفت واقعی باشد.
دکتر «لیام کراس»(Liam Cross) از پژوهشگران این پروژه، گفت: این پژوهش، شواهد بیشتری را به این ایده میافزاید که رویکردهای همراه با بازی ممکن است صحبت کردن درباره موضوعات دشوار را برای افراد آسانتر کنند. دیکسیت با همدلی مضاعف یا برانگیختن توانایی افراد مبتلا به اوتیسم و غیر مبتلا به اوتیسم برای درک تجربه زیسته یکدیگر میتواند یک گام مهم در شکلگیری این روابط بین گروهها باشد. ما در حال حاضر این موضوع را در مدارس پیگیری میکنیم تا ببینیم آیا کودکان میتوانند از دیکسیت برای صحبت راحتتر درباره موضوعات پیچیده مانند غم و اندوه، قلدری و طلاق استفاده کنند یا خیر.
این پژوهش در مجله «Discover Psychology» به چاپ رسید.
انتهای پیام
نظرات