• دوشنبه / ۲ تیر ۱۴۰۴ / ۱۷:۰۸
  • دسته‌بندی: عمران و اشتغال
  • کد خبر: 1404040201416
  • خبرنگار : 71263

تمدید لغو پروازها به خاورمیانه؛ ۲۵ هزار درخواست روزانه برای خروج از «اسرائیل»

تمدید لغو پروازها به خاورمیانه؛ ۲۵ هزار درخواست روزانه برای خروج از «اسرائیل»

شرکت‌های هواپیمایی بین‌المللی پس از اقدام تجاوزکارانه آمریکا در حمله به تاسیسات هسته ای ایران که تنشهای خاورمیانه را وارد مرحله جدیدی کرد، روز دوشنبه، در حال بررسی این بودند که تا چه مدت، پروازهای خاورمیانه را تعلیق کنند.

به گزارش ایسنا، لغو پروازها به قطبهای هواپیمایی مانند دوبی و دوحه توسط شرکت‌های هواپیمایی بین‌المللی در روزهای اخیر، نشان می‌دهد که نگرانی‌های صنعت هواپیمایی نسبت به وضعیت منطقه، تا چه حد، شدت یافته است.

با گذشت ۱۰ روز از تعرضات هوایی رژیم صهیونیستی به ایران، فضای هوایی شلوغ که معمولا از ایران و عراق به مدیترانه امتداد می‌یافت، تا حد زیادی خالی از ترافیک هوایی تجاری مانده است و شرکت‌های هواپیمایی مسیر خود را تغییر داده و به دلیل بسته شدن حریم هوایی کشورها و نگرانی‌های ایمنی، پروازها را لغو کرده یا به تاخیر انداخته اند.

شرکت «سنگاپور ایرلاینز»، پروازها به دوبی را تا روز سه شنبه، لغو کرد، در حالیکه پیش از این، خدمات روز یکشنبه را لغو کرده بود.

سخنگوی شرکت «ایبریا» اعلام کرد این شرکت پروازهای یکشنبه و دوشنبه به دوحه را پس از ارزیابیهای خود، لغو کرد، اما هنوز درباره پروازهای بعد تصمیمی نگرفته است. 

شرکت «ایرفرانس کی ال ام»، روز یکشنبه، پروازها به مبدا و از مقصد دوبی و ریاض را لغو کرد و شرکت «فین ایر»، پروازها از دوحه را تا اواخر سه شنبه لغو کرد. شرکت «ایر آستانه» قزاقستان هم پروازها به دوبی را روز دوشنبه لغو کرد.

با این حال، انتظار می‌رود بعضی از شرکت‌های هواپیمایی بین‌المللی، خدماتشان را ازسربگیرند. داده های سایت ردیابی پروازهای «فلایت رادار ۲۴» نشان می‌دهد شرکت «بریتیش ایرویز» پس از لغو پروازهای روز یکشنبه، قرار بود پروازهایش به دوبی و دوحه را روز دوشنبه ازسربگیرد.

با بسته شدن فضای هوایی روسیه و اوکراین به روی اکثر شرکت‌های هواپیمایی به دلیل سالها جنگ، خاورمیانه به مسیر مهمتری برای پروازهای میان اروپا و آسیا تبدیل شده بود. اما در ۱۰ روز گذشته، ایرلاین‌ها، مسیر پروازهایشان را به سمت شمال، از طریق دریای خزر یا جنوب از طریق مصر و عربستان سعودی، تغییر داده اند.

این تغییر مسیر، به هزینه‌های سوخت و خدمه افزوده و شرکت‌های هواپیمایی را با افزایش احتمالی هزینه‌های سوخت روبرو کرده است؛ به ویژه که قیمت نفت هم پس از اقدامات تجاوزکارانه آمریکا، افزایش یافته است.

گروه «فلایت سنتر تراول» مستقر در استرالیا، تقاضای شماری از مشتریان را برای تغییر مسیرهای سفر به اروپا دور از قطبهای خاورمیانه ای دریافت کرده است. گراهام ترنر، مدیرعامل گروه «فلایت سنتر تراول» گفت: قطبهای ترانسفر متداول که این گروه شاهد درخواست برای آنها بوده، سنگاپور، هنگ کنگ، چین، ژوهانسبورگ یا حتی پرواز مستقیم میان پرث و لندن بوده است.

در روزهای قبل از حملات آمریکا، شرکت «امریکن ایرلاینز»، پروازها به قطر را لغو کرد و «یونایتد ایرلاینز» و «ایرکانادا» هم اقدام مشابه را برای پروازها به دوبی انجام دادند و هنوز پروازهایشان را ازسرنگرفتند.

در حالیکه شرکت‌های هواپیمایی بین‌المللی، از خاورمیانه فاصله گرفته اند، شرکت‌های هواپیمایی داخلی در اردن، لبنان و عراق پس از لغو گسترده پروازها، شماری از پروازها را ازسرگرفته اند.

در این بین، رژیم صهیونیستی پروازها به داخل و خارج از سرزمینهای اشغالی را روز دوشنبه به مدت ۲۴ ساعت تمدید کرد، اما هر کدام از این پروازها، به ۵۰ مسافر محدود است.

بر اساس گزارش رویترز، شرکت هواپیمایی اسرائیلی «اِل آل»، روز یکشنبه اعلام کرد درخواستهایی را از حدود ۲۵ هزار نفر در یک روز، برای خروج از کشور دریافت کرده است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha