به گزارش ایسنا، این کاهش فقط به دلیل تقاضای انباشته شده در سال ۲۰۲۳ نیست. بخش بزرگی از تقاضای کمتر برای بنزین و دیزل به دلیل افزایش فروش خودروهای سواری و کامیونهای برقی و وسایل نقلیه سنگین با سوخت گاز طبیعی مایع (ال ان جی) است.
با وجود اوج ظاهری تقاضای سوخت جادهای در چین، بزرگترین واردکننده نفت خام جهان همچنان یک عامل حیاتی برای شکلدهی به روند تقاضای جهانی نفت و محرک اصلی قیمت نفت است.
رشد اقتصادی چین از ابتدای سال میلادی جاری تاکنون، بالاتر از هدف رسمی حدود پنج درصد بوده است. رشد ۵.۲ درصدی تولید ناخالص داخلی در سه ماهه دوم، اندکی از انتظارات تحلیلگران از نرخ رشد ۵.۱ درصدی، بهتر بود، اما نرخ سه ماهه دوم در مقایسه با نرخ رشد ۵.۴ درصد در سه ماهه اول ۲۰۲۵، کمتر بوده است. صادرات این کشور با وجود جنگ تجاری و تعرفههای آمریکا، تاکنون همچنان تاب آور مانده است.
با این حال، طبق تحلیل شرکت «انرژی ایتلیجنس» بر اساس دادههای اداره ملی آمار و گمرک چین، پیش بینی میشود رشد تقاضای چین برای نفت در سال ۲۰۲۵، تقریبا مشابه سال گذشته باشد.
طبق تخمین «انرژی ایتلیجنس» از تقاضای ظاهری نفت با استفاده از دادههای رسمی پالایش، تخمین تولید محصولات و واردات خالص، تقاضای ظاهری بنزین و دیزل در چین در ماه مه در مقایسه با آوریل، اساسا ثابت بود.
اما تخمینها نشان داد که تقاضا برای بنزین، ۹ درصد کاهش یافته و مصرف دیزل در مقایسه با ماه مه سال میلادی گذشته، ۶ درصد کاهش یافته است. بخش بزرگی از این کاهش به افزایش فروش خودروهای جدید نسبت داده میشود.
شرکت تحقیقاتی «رو موشن»، هفته جاری، در گزارشی اعلام کرد که فروش خودروهای برقی در چین در نیمه اول سال، با ۳۲ درصد افزایش سالانه، به ۵.۵ میلیون دستگاه رسیده است.
چارلز لستر، مدیر دادههای «رو موشن»، اظهار کرد: از هر دو خودروی برقی فروخته شده در جهان، بیش از یک خودرو در چین خریداری میشود و حدود نیمی از خودروهای جدید خریداری شده در این کشور، برقی هستند. با وجود برخی نگرانیها در مورد یارانهها، ما انتظار داریم که این روند قوی فروش خودروهای برقی در طول سال ادامه یابد.
در نتیجه مصرف ضعیف دیزل و بنزین، شرکت «انرژی اینتلیجنس» انتظار دارد که تقاضای چین برای نفت، امسال ۱۲۰ هزار بشکه در روز افزایش یابد که خیلی بیشتر از رشد ۱۱۰ هزار بشکه در روز پیشبینی شده برای سال گذشته نیست. بعلاوه، رشد تقاضای چین کمتر از رشد تقاضای هند خواهد بود که پیش بینی میشود تقاضایش در سال ۲۰۲۵ نسبت به سال ۲۰۲۴، به میزان ۱۸۰ هزار بشکه در روز افزایش یابد.
غولهای انرژی دولتی چین به این حقیقت اذعان کردهاند که خودروهای به اصطلاح انرژی جدید (خودروهایی که با فرآوردههای نفتی پالایش شده کار نمیکنند)، تقاضای سوخت جادهای داخلی را که در حال حاضر به اوج خود رسیده است، میبلعند.
در حالی که رشد اقتصادی قویتر از حد انتظار قبلی و تقاضای فزاینده برای پتروشیمیها، تقاضای چین برای نفت را در سال جاری ۱.۱ درصد افزایش خواهد داد، موسسه تحقیقات اقتصاد و فناوری (ETRI) که اندیشکده شرکت ملی نفت چین (CNPC) است، اعلام کرد مصرف سوختهای حمل و نقل به اوج خود رسیده است.
آژانس بینالمللی انرژی (IEA) نیز مانند شرکت ملی نفت چین، معتقد است که تقاضای نفت برای سوختها در چین به یک سطح ثابت رسیده است. و اکنون در یک تغییر مهم در بازار نفت، هند در حال پیشی گرفتن از چین به عنوان بزرگترین محرک رشد تقاضای نفت در جهان است؛ جایی که چین در دو دهه و نیم گذشته بر رشد تسلط داشت.
بر اساس گزارش اویل پرایس، با این حال، سیاست چین در ذخیرهسازی نفت خام، جستجوی فرصتهای تجاری برای پالایشگاهها جهت خرید نفت ارزان و درخواست مقامات از شرکتهای دولتی برای افزایش موجودی ذخایر، باعث افزایش ذخایر نفت خام چین در ماههای اخیر شده است. خریدهای چین از قیمت نفت پشتیبانی میکند، اما مصرف ضعیف بنزین و دیزل، رشد کلی تقاضا در بزرگترین واردکننده نفت خام جهان را محدود نگه میدارد.
انتهای پیام
نظرات