غلامحسین محمدی چهارشنبه ۸ مرداد در جلسه کارگروه توسعه مهارت با گرامیداشت یاد و خاطره شهید حسن باقری، از طرح سرباز ماهر به عنوان یکی از اقدامات موفق در سالهای گذشته یاد کرد که با همکاری ستاد کل نیروهای مسلح اجرایی شد و اظهار کرد: این مهم نمونهای از مدل موفق آموزش مهارتی در کشور بود.
وی با بیان اینکه امروز با کمبود جدی نیروی کار ماهر در کشور مواجهایم، افزود: براساس پژوهشهای انجامشده، از هر دو کارجوی ایرانی، یک نفر یا فاقد مهارت کافی برای اشتغال است یا با شکاف مهارتی مواجه است. این در حالی است که سالانه حدود یک میلیون و ۴۰۰ هزار نفر وارد بازار کار میشوند، اما تنها کمتر از نیمی از آنها میتوانند در مشاغل موجود جذب شوند.
محمدی ادامه داد: تغییرات سریع در بازار کار بهویژه تحت تأثیر فناوریهای نوین مانند هوش مصنوعی باعث شده تا بیش از ۸۵ میلیون شغل در دنیا دستخوش تحول شوند. طبق پیشبینیها، در سالهای آینده حدود ۱۷۰ میلیون شغل جدید ایجاد و در مقابل ۹۰ میلیون شغل حذف خواهد شد. این تغییرات ایجاب میکند تا نیروی کار ما علاوه بر مهارتهای تخصصی، مهارتهایی چون تفکر تحلیلی، خلاقیت و دانش فناوریهای نو را نیز فراگیرند.
رئیس سازمان آموزش فنی و حرفهای کشور با انتقاد از نظام آموزشی فعلی، اذعان کرد: در حالی که ایران در میان ۱۴۰ کشور، از نظر مدت زمان تحصیل در رتبه ۶۱ قرار دارد، اما از نظر کیفیت آموزشی و اثربخشی آن بر بازار کار، در جایگاه نامناسبی قرار گرفتهایم. متأسفانه تنها ۲۸ درصد آموزشهای عالی و فنیوحرفهای ما با نیاز بازار کار همراستا هستند.
وی اضافه کرد: شاخص سرمایهگذاری در آموزش نیروی انسانی نیز در کشور پایین است و یکی از دلایل بهرهوری پایین در بخشهای مختلف اقتصادی، همین مسئله است. اگر آموزشهای مهارتی بهدرستی طراحی و اجرا شوند، میتوانند سالانه تا سه درصد بهرهوری نیروی کار را افزایش دهند و تا ۱۰ درصد به افزایش دستمزد افراد منجر شوند.
محمدی بیان کرد: برای تحقق رشد اقتصادی ۸ درصدی پیشبینی شده در برنامه هفتم توسعه، باید حداقل ۲.۵ درصد از این رشد از محل بهرهوری تأمین شود که بخش زیادی از آن، به ارتقای مهارت نیروی انسانی وابسته است.
وی اضافه کرد: در کشورهای توسعهیافته، آموزشهای مهارتی مبتنی بر مدلهای مشارکتی است؛ بهگونهای که تنها کمتر از ۱۰ درصد آموزشها به شکل کلاسیک (مدرسه و دانشگاه) انجام میشود و بیش از ۹۰ درصد آموزشها بهصورت عملی، در محل کار، از طریق منتورینگ، یا توسط انجمنها و صنایع ارائه میشود.
او با تأکید بر لزوم تغییر نگاه نسبت به آموزشهای رسمی، گفت: امروز دیگر نمیتوان فقط با ارسال دانشآموزان به مدارس و دانشگاهها، انتظار ایجاد اشتغال پایدار داشت. نظام آموزشی باید بهسوی تلفیق آموزش نظری و عملی، کارآموزی در صنایع، آموزشهای مبتنی بر نیاز بازار و مهارتآموزی شغلی حرکت کند.
رئیس سازمان آموزش فنی و حرفهای کشور خاطرنشان کرد: آینده بازار کار متعلق به کسانی است که چندمهارتی هستند. ما نیاز داریم زیرساختهای آموزش مهارتی را در سطح استانها و شهرستانها بازتعریف و توسعه دهیم تا جوانان کشور بتوانند با دانش، مهارت و امید وارد بازار کار شوند.
در ادامه معاون هماهنگی اقتصادی استاندار زنجان گفت: آموزشهای مهارتی باید با نیازهای بازار و فناوریهای نوین همگام شود.
نرگس مرادخانی اظهار کرد: در استان زنجان به دنبال آن هستیم تا آموزشهای فنی و حرفهای را به گونهای توسعه دهیم که پاسخگوی نیازهای روز بازار کار و فناوریهای نوین باشد.
او با بیان اینکه استان زنجان ظرفیتها و پیشینه قوی در حوزه آموزش مهارتی دارد، افزود: با همکاری همه دستگاههای اجرایی، آموزش و پرورش، اداره کار، اتاق بازرگانی و نهادهای دیگر تلاش میکنیم تا بیشترین بهرهبرداری را از آموزشهای فنی و حرفهای داشته باشیم.
مرادخانی تصریح کرد: برای نخستین بار در استان، مسئولیتهای اجتماعی به شکل چارچوبمند تعریف میشود تا همه دستگاهها و فعالان اقتصادی بر اساس برنامهای مصوب، منابع خود را به توسعه زیرساختهای آموزشی و مهارتی اختصاص دهند.
وی اضافه کرد: با هماهنگی انجام شده، مقرر شد حداقل ۵۰ درصد از ظرفیت مراکز تخصصی آموزش فنی حرفهای به آموزشهای پیشرفته و بهروز اختصاص یابد و در این زمینه تفاهمنامههایی با دستگاههای مرتبط امضا شده است.
معاون هماهنگی اقتصادی استاندار زنجان همچنین بر اهمیت بهروزرسانی آموزشهای مهارتی با توجه به تغییرات سریع فناوری تأکید کرد و ادامه داد: ارتباط مستمر با کشورهای منطقه و بهکارگیری فناوریهای نوین از اولویتهای ماست تا دانش و مهارت نیروهای استان همواره بهروز و کاربردی باشد.
مرادخانی خاطرنشان کرد: با مدیریت هدفمند منابع و سرمایهگذاری مناسب، امیدواریم بتوانیم سهم استان زنجان در بازار مهارت و اشتغال را افزایش دهیم و گامهای مؤثری در توسعه اقتصادی استان برداریم.
به گزارش ایسنا، کارشناسان حوزه آموزش فنی و حرفهای معتقدند نظام آموزش مهارتی ایران نیازمند بازنگری جدی است تا با نیازهای بازار کار و فناوریهای نوین همراستا شود.
بررسیها نشان میدهد آموزشهای مهارتی باید با همکاری فعالان اقتصادی، بخش خصوصی و نهادهای آموزشی بهگونهای طراحی شود که چرخه آموزش و اشتغال به طور هماهنگ پیش رود و شکاف مهارتی کاهش یابد.
نمونههای موفقی مانند سامانه جامع آموزش و اشتغال هند که سالانه میلیونها نفر را راهنمایی میکند، میتواند الگویی برای ایران باشد.
همچنین نظام آموزشی ایران بیشتر متکی بر آموزش نظری است و آموزشهای عملی و مهارتی کمتر توسعه یافتهاند که باعث ناتوانی بسیاری از فارغالتحصیلان در ورود به بازار کار شده است. کارشناسان بر لزوم فرهنگسازی و تقویت آموزش مهارتی از سنین پایین تأکید دارند و توسعه زیرساختهای مهارتی در استانها و تطبیق آموزشها با نیاز بازار کار را ضروری میدانند.
انتهای پیام
نظرات