در این روزها که گرمای تابستان نفسگیر شده و کولرها بیوقفه میچرخند، برق دیگر فقط یک خدمت فنی نیست؛ تبدیل شده به بخشی جداییناپذیر از زندگی روزمرهمان. اما گاهی همین نیاز روزانه، فشار بزرگی را به شبکه وارد میکند؛ فشاری که اگر تنها روی دوش صنعت برق بماند، سنگینیاش میتواند به خاموشیها و اختلالهایی منجر شود که همه با آن آشناییم.
واقعیت این است که ناترازی تولید و مصرف برق، تنها یک مسئله فنی یا سازمانی نیست. این چالش، ریشه در شرایط کلی کشور، زیرساختها، مصرف روزافزون و البته سبک زندگی دارد. صنعت برق، با تمام تلاش و توان، در حال تامین نیازهای روزانه میلیونها مشترک ایرانی است.
بعبارتی ناترازی بین تولید و مصرف برق، صرفاً محدود به ظرفیت نیروگاهها یا منابع تولیدی نیست؛ بلکه بازتابی از وضعیت کلان اقتصادی، رشد مصرف در سالهای اخیر، الگوی استفاده عمومی از انرژی در کشور است. در چنین شرایطی، نقش مردم و نهادهای مختلف در مدیریت بار مصرف، اهمیتی دوچندان پیدا میکند. پایداری شبکه برق، در شرایطی که میزان مصرف روزانه به شکل چشمگیری افزایش یافته، نیازمند نگاهی دقیقتر به ابعاد فنی، مدیریتی و اجتماعی این مسئله است.
در همین زمینه مدیرعامل شرکت توزیع برق استان گیلان چهارشنبه هشتم مرداد در جمع نمایندگان خبرگزاریها در مرکز پایش برخط اطلاعات شرکت توزیع برق استان به تشریح وضعیت فعلی و عوامل مؤثر بر ناترازی برق پرداخت.
مسعود صادقی خمامی ضمن قدردانی از همراهیهای مردم استان با اجرای برنامه زمانبندی خاموشیها، اظهار کرد: تولید و مدیریت مصرف در دیسپاچینگ ملی انجام میگیرد و سپس توزیع طبق الگوی دیسپاچینگ ملی در استان اجرا میشود.
صادقی با اشاره به ناترازی موجود افزود: ساختار صنعت برق در خارج استان بسیار تحت فشار بوده و ناترازی بسیار جدی است اما شرکت توانیر با تدابیر و اقدامات مختلف سعی دارند که وضعیت را مدیریت کنند، اجرای محدودسازی یکی از همین برنامههاست.
مدیرعامل شرکت توزیع برق گیلان گفت: مرکز پایش برخط اطلاعات شرکت توزیع برق استان سال گذشته افتتاح شده، الان با افتتاح این مرکز سطح دقت میزان مصرف، فعالیت فیدرها و رویتپذیری اطلاعات افزایش یافته است.
وی با بیان اینکه در استان یک میلیون و ۷۰۰ هزار مشترک برق داریم، ادامه داد: ۹۰ هزار کنتور هوشمند در استان فعال است که ۴۰۰ کنتور هوشمند در مقایس ۲۰ کیلوولت هستند؛ اطلاعات این مشترکین به لحظه و برخط در مرکز مذکور قابل رویت است، حتی با نرم افزارهای طراحی شده توسط مهندسین گیلانی صنعت برق پاسخگوی مخاطبین در لحظه هستیم؛ علاوه بر این مرکز دیسپاچینگ جدید هم در حال راه اندازی است.
مدیرعامل شرکت توزیع برق گیلان با اشاره به محدودیت ظرف انرژی ادامه داد: بسیاری از صنوف میتوانند با مدیریت درست مصرف، از فشار شبکه بکاهند؛ به عنوان مثال کاهش نور ویترینها در شب، رعایت دمای آسایش وسایل سرمایشی، خاموش کردن لامپهای غیرضروری میتواند در مدیریت مصرف و پایداری شبکه موثر باشد. در گیلان دو میلیون و ۵۰۰ هزار نفر جمعیت داریم که نیازمند همت و همدلی همگانی استانی هستیم و باید مصرف بهینه مطالبه مردمی شود و هر گیلانی بهتنهای یک پایشگر مصرف برق باشد.
وی با اشاره به اینکه در استان ۴۶۰ فیدر توزیع برق داریم، افزود: اکنون در این ساعت طبق برنامه دیسپاپچینگ ملی ۸۰ فیدر فشار قوی قطع شده که این قطعی باعث خاموشی برق ۳۰۰ هزار مشترک در این ساعت شده و به عبارتی ۳۵۴ مگاوات خاموشی داریم که در ساعات و روزهای مختلف این آمار متفاوت است.
صادقی با اشاره به اینکه هر مشترک با صرفه جویی ۱۵ درصدی میتواند از قطعی برق جلوگیری کند، بیان کرد: تعطیلی چهارشنبه هفته گذشته در استان منجربه صرفه جویی یک چهارم مصرف استان در ساعت پیک مصرف (ساعت ۱۳) شد.
مدیرعامل شرکت توزیع برق گیلان در خصوص خاموشیهای خارج از برنامه گفت: منکر خطا و قطعی خارج از برنامه نیستیم، امروز تاکنون ۱.۴ درصد خاموشی خارج از برنامه داشتیم، زیرا در کنار خاموشیها برنامه ریزی شده متاسفانه به دلیل فشار بر شبکه برق، برخی حوادث اضطراری نظیر پرباری ترانسها، پارگی سیم و ... که در شبکه رخ میدهد باعث خاموشی خارج از برنامه میشود و تا تعمیر و پایداری شبکه زمانبر است.
وی با بیان اینکه بیشینه نیاز مصرف شرکت توزیع برق استان از ابتدای سالجاری تاکنون در ساعت ۱۳:۵۵ روز دوشنبه ششم مرداد ۲۳۱۲ مگاوات بوده است، گفت: این در حالی است که میزان بار پایه استان در زمستان حدود ۸۵۰ مگاوات بوده که اکنون بیش از ۱۵۰۰ مگاوات بیشتر شده و این اختلاف ناشی از بار سیستمهای سرمایشی و کولرهاست، مصرف ما الان برابر یا بیش از تولید است. به همین دلیل گاهی حتی مجبور به وارد کردن برق از اردبیل و آذربایجان هستیم.
صادقی با اشاره به اهمیت حفظ پایداری شبکه برق و پیشگیری از بروز مشکلات فنی، تصریح کرد: پایداری شبکه بسیار مهم بوده و به معنی جلوگیری از فروپاشی فرکانسی، خاموشیهای گسترده و یا اصطلاحاً blackout از سوی مرکز دیسپاچینگ ملی است.
وی ادامه داد: گاهی در فضای مجازی کار نکردن توربینهای بادی منجیل بازنشر داده میشود و مورد نقد قرار میگیرد، در حالیکه بار اصلی تولید برق استان توسط توربینهای بادی منجیل نیست، اکنون نیاز مصرف استان حدود ۲۴۰۰ مگاوات است اما نیروگاههای بادی در حد ۳۰ مگاوات و به اندازه مصرف فقط یکی از محلههای کوچک رشت، تولید دارند.
مدیرعامل توزیع برق استان در خصوص روشهای اطلاع از خاموشی گفت: مشترکان محترم میتوانند با مراجعه به پرتال شرکت به آدرس https://info.gilanpdc.ir تماس با سامانه تلفنی ۱۲۱ و اپلیکشن «برق من» از برنامه زمانبندی خاموشیها مطلع شوند. وارد کردن شناسه قبض الزامی است. علاوه بر این جدولی متشکل از چهار گروه A الی D طراحی شده که مشترکین میتوانند خاموشیهای برنامه ریزی شده را از آن مطلع شوند.
صادقی تأکید کرد: خاموشیهای برنامهریزی شده سر ساعت است؛ تا هفته گذشته دو نوبت در روز بود اما این هفته سعی کردیم حداقل قطعی را داشته باشیم و به یک نوبت در روز رسید.
وی در خصوص وضعیت مشترکین برق استان بیان کرد: ۶۵ درصد مشترکین خانگی و تجاری، ۱۵ درصد صنعتی، ۱۰ درصد کشاورزی، ۹.۵ درصد اداری و نیم درصد معابر هستند که ۵۱.۸۹ درصد مصرف انرژی مربوط به بخش خانگی، ۹.۱۳ درصد مربوط به بخش عمومی و ۱۰.۰۹ درصد مربوط به بخش کشاورزی میشود.
مدیرعامل توزیع برق استان بیان کرد: در ایام جنگ دوازدهروزه که بیش از چهار میلیون و ۲۰۰ هزار مسافر در استان داشتیم، سبب افزایش بار ۵۲۰ مگاواتی در روز شده بود که با نیمه تعطیل شدن صنایع و اختصاص سهمیه تهران به استان و قطعی اینترنت منجر شد تا خاموشی نداشته باشیم.
صادقی تأکید کرد: مردم اطمینان داشته باشند که کارکنان صنعت برق به ویژه در استان گیلان تمام توان خود را برای تامین برق پایدار و گذر موفق از اوج بار به کار بستهاند و تنها با مشارکت و همراهی همگانی میتوان این شرایط سخت تابستانی را پشت سر گذاشت.
وی با اشاره به تلاشهای مجاهدانه سیمبانان در این روزهای گرم تابستان، از زحمات آنان تشکر و قدردانی کرد و درگذشت سیمبان فداکار گیلانی محمدکاظم عوضنیا را به خانواده و همکاران آن مرحوم تسلیت گفت.
انتهای پیام
نظرات