به گزارش ایسنا، هفته ابتدایی مرداد ماه در حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات با خبری از سوی مرکز مدیریت راهبردی افتا مبنی بر افزایش ۵۰ درصدی صدور مجوز فعالیت در صنعت افتا، آغاز شد.
موافقت با درخواست صدور و یا تمدید مجوز شرکتهای متقاضی فعالیت در حوزه سایبری زیرساختهای حیاتی کشور در ماه گذشته به نسبت تیرماه سال قبل، قریب به ۵۰ درصد رشد داشته است. پروانههای فعالیت برای شرکتهای متقاضی در حوزههای چهارگانه خدمات افتایی(عملیاتی، مدیریتی، فنی و آموزشی) و محصولات فتایی صادر شده است.
تأمین ارتباطات پایدار از ایران تا کربلا از دیگر خبرهای مهم بود که در این هفته منتشر شد. پنجمین جلسه ستاد هماهنگی مراسم اربعین وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات با هدف بررسی وضعیت ارتباطات و برنامهریزی برای ارائه خدمات باکفیت و متنوع به زوار اربعین حسینی بهصورت ویدئوکنفرانس و با ارتباط همزمان با استانهای مرزی برگزار شد.
تکمیل پوشش جادهای، توسعه زیرساختهای ارتباطی در مناطق مرزی و تضمین پایداری شبکه در ایام راهپیمایی اربعین از اولویتهای مطرحشده در این جلسه بود.
حمید فتاحی، معاون وزیر و رئیس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی از امضای تفاهمنامهای با طرف عراقی برای پوشش نقاط کور و تأمین ارتباطات پایدار خبر داد و بر تسریع اجرای موارد مطرحشده با تقسیمکار جدید بین اپراتورها تاکید کرد.
معاون شرکت ارتباطات زیرساخت نیز با ارایه گزارشی تاکید کرد که تقویت شبکه ارتباطی و تأمین پهنای باند مورد نیاز اپراتورها در مناطق مرزی در دستور کار قرار گرفته است.
البته با گذشت یک روز اپراتورهای ارتباطی خدمات خود را برای اربعین حسینی اعلام کردند. به طور مثال اپراتور اول تلفن همراه اعلام کرد بسته ترکیبی ویژهای به مدت هفت روز با قیمت ۴۵۰ هزار تومان شامل «۲ گیگابایت اینترنت، ۲۰ دقیقه مکالمه و ۲۰ پیامک هدیه» طراحی و برای بسیار از مشترکان که مصرف معمولی در این سفر دارند، مناسب است. همچنین دو بسته ترکیبی ۱۴ روزه به شرح «۱۰ گیگابایت اینترنت، ۱۰۰ دقیقه مکالمه و ۱۰۰ پیامک هدیه» به قیمت یک میلیون و ۲۰۰ هزار تومان و «۱۸۰ دقیقه مکالمه و ۱۸۰ پیامک هدیه» به قیمت یک میلیون تومان برای مشترکان پرمصرف تدارک دیده شده است. یک بسته دیگر نیز با شرح جزئیات «۳۰ دقیقه مکالمه و ۳۰ پیامک هدیه» برای مدت هفت روز به قیمت ۲۵۰ هزار تومان قابل تهیه است.
ایرانسل نیز به مناسبت ایام اربعین حسینی، بستههای متنوع اینترنت رومینگ ویژه زائران، ارائه کرده است. در این طرح، چهار بسته هفت روزه، دو بسته ۱۴ روزه و سه بسته با اعتبار تا تاریخ دوم شهریورماه، در دسترس زائران قرار گرفته است. بستههای ستارهدار، فقط یکبار قابل خرید و فعالسازیاند و از زمان فعالسازی تا تاریخ دوم شهریور قابلیت استفاده دارند. این اپراتور تعرفههای خدمات رومینگ (بدون فعالسازی بسته) را برای مشترکانی که در سفر به عراق مایل به استفاده از مکالمه، پیامک یا اینترنت بدون خرید بسته هستند، اعلام کرده است. طبق این تعرفهها، هزینه هر دقیقه تماس با شمارههای عراقی یا ایرانی و همچنین تماسهای دریافتی، ۳۰هزار تومان و هر پیامک ارسالی ۴۰۰۰ تومان محاسبه میشود. همچنین، دریافت پیامک همچون پیامکهای بانکی برای کاربران در عراق رایگان بوده و مصرف اینترنت آزاد، با نرخ ۶۰۰ تومان به ازای هر مگابایت محاسبه میشود.
در این هفته همچنین کلیات «آییننامه ضوابط حاکم بر کاروران سلامت دیجیتال» تصویب شد. گفته شده تصویب این آیین نامه ورود پلتفرمهای سلامت به زیستبوم اقتصاد دیجیتال را تسهیل میکند.
وزیر ارتباطات معتقد است برای تحقق سهم ۱۰ درصدی اقتصاد دیجیتال از تولید ناخالص ملی، باید بین بخشهای مختلف، همافزایی و همگرایی ایجاد شود. تصویب «آیین نامه ضوابط و اصول حاکم بر کاروران سلامت رقومی»، نخستین گام اجرایی برای پیادهسازی تحول دیجیتال در نظام سلامت کشور در چشم انداز برنامه هفتم پیشرفت محسوب میشود و با هدف تسهیل ورود پلتفرمهای سلامت به زیستبوم اقتصاد دیجیتال و تقویت مشارکت بخش خصوصی تدوین شده است. این مصوبه پس از طی مراحل قانونی ابلاغ خواهد شد.
علاوه بر موارد گفته شده سند برنامه جامع ترویج و ارتقای سواد فضای مجازی در کمیسیون عالی ارتقای تولید محتوای فضای مجازی کشور و با حضور نمایندگان دستگاههای مختلف تصویب شد.
این سند با اهدافی چون، ایجاد نهضت ملی سواد فضای مجازی با هدف عمومیسازی و ارتقای سطح دانشی، بینشی و مهارتی فضای مجازی برای آحاد جامعه، بسترسازی و حمایت مؤثر از فعالان و مجموعههای تأثیرگذار در حوزه سواد فضای مجازی (اعم از نهادها، سکوها، تشکلها و بخش خصوصی)، یکپارچهسازی و تمرکز در سیاستگذاری و راهبری ملی با تأکید بر مشارکت و همکاری هماهنگ چند دستگاهی و با چشمانداز ایجاد و تقویت بوم سواد فضای مجازی بهعنوان زیربنایی برای توسعه مسئولانه کشور در حوزه ارتباطات نوین تهیه و تصویب شده است.
از دیگر ویژگیهای سند، تمرکز بر تولید محتوا و آموزش مستمر برای گروههای مختلف جامعه، توجه به گروههای آسیبپذیر، نظام اعتبارسنجی و ارزشیابی و ایجاد زیرساختهای هوشمند آموزشی و ترویجی است.
انتهای پیام
نظرات