آستان مقدس امامزاده سید حمزه(ع) در شهرستان تبریز، در خیابان ثقة الاسلام و جنب مقبرة الشعراء قرار دارد، بنا بر شواهدی، بقعه و بارگاه جناب امامزاده سید حمزه در دوره صفویه توسط فرزندش سید حسین یا میر ابوالحسن ساخته شده است.
در روزهای گذشته اخباری درباره ساخت آرامستان در محوطه امامزاده سید حمزه منتشر شده که طبق ادعای مسئولان اداره کل اوقاف و امور خیریه، ایجاد و ساخت آرامستان در این مکان مذهبی مانعی ندارد ولی شهرداری و شورای شهر کلانشهر تبریز مخالف این امر هستند.
به گزارش ایسنا، روابطعمومی آستان امامزاده سید حمزه(ع)، دربارهی حواشی ایجاد شده جوابیهای ارائه داده است که به برخی از دلایل ایجاد آرامستان در این مکان مقدس میپردازد.
متن بیانیه به شرح زیر است:
«دفن در حرم امامان و امامزادگان سنت دیرینه ای است که قدمتی همزمان با دفن این بزرگان دارد و همچنان در جای جای ایران اسلامی و خارج از ایران دفن در حرم امامزادگان استمرار داشته و شاهد این قضیه، دفن دانشمندان هسته ای اخیر در امامزاده صالح (ع) تهران، شهیدان سپهبد سلامی و دکتر امیر عبداللهیان در حرم عبدالعظیم حسنی و حتی دفن آیت الله رئیسی در نزدیکترین مکان به مدفن امام رضا (ع) و دفن علمای بزرگ و مردم عادی در حرم حضرت معصومه (س) است.
حال که تبریز شهر اولینها است و سرخاب تبریز قدمت دیرینهای در دفن بزرگان و مردم در این قبرستان به عنوان مقبره العلما و مقبره الشعرا دارد و هنوز در مقبره الشعرا، شعرای مشهور دفن میشوند و تعبیر علامه طباطبایی است که ۱۰ هزار نفر از اولیا الله در سرخاب و پیرامون سید حمزه (ع) مدفونند، تقاضای عامه مردم هست که چرا ما فیض دفن در جوار امامزادگان را نمیتوانیم داشته باشیم؟ چرا ما معاد و قبرستان ها را از جلوی چشم مردم که جنبه تربیتی و اعتقادی در معادباوری دارد، دور کردهایم؟ و اگر بهانه این امر، بهداشت باشد، چرا در حرم امامان و امامزادگان همچنان دفن انجام میگیرد؟ و چرا دفن در قبرستانهای تبریز مثل ملک، شنبه غازان، لاله و مارالان استمرار دارد؟ و طبق استفتای مقام معظم رهبری امام خامنهای مدظله العالی و ابلاغیه مقام مأذون از طرف معظم له، هیچ محدودیت دفنی در جای جای ایران و امامزادگان نبوده و تبریز هم از این قصه مستثنی نیست و در استان ما هم در امامزاده های مراغه، تبریز، میانه، سراب و مرند شاهد دفن اموات مومنین هستیم و در سید حمزه (ع) تبریز نیز سالیان سال هست که مومنین که مشتاق دفن در جوار امامزادگان هستند.
شایان ذکر است در نظر مردم اینگونه میباشد که در تبریز با وجود قبرستان های وقفی و امکان دفن رایگان و یا ارزان قیمت، آرامستانهایی که وقفی نیستند بخاطر تحت الشعاع قرار نگرفتن در آمدهایشان مانع گسترش قبرستان های وقفی مثل فاز دو قبرستان مارالان (وادی السلام تبریز) و دفن در امامزادگان می شوند،در صورتی که این چنین نمیباشد و اقدام برای ایجاد قبرستان های وقفی جدید در حال انجام است.»
برای بررسی بیشتر موضوع به گفتوگو با مسئولان شورای شهر و شهرداری کلانشهر تبریز میپردازیم.
روحالله رشیدی عضو شورای شهر کلانشهر تبریز در گفتوگو با ایسنا به تشریح اتفاقات رخ داده دربارهی ایجاد آرامستان در محوطه امامزاده سید حمزه(ع) پرداخت و گفت: این مکان مذهبی تحت اختیار و تکفل اداره کل اوقاف و امور خیریه است، همچنین باتوجه به این امر، این اداره طی اطلاعیهای مواردی را مطرح کرده است ولی ما مخالف برخی از عبارت های ذکر شده هستیم.
وی با بیان اینکه احداث آرامستان در امامزاده سید حمزه(ع) فایده و منفعتی ندارد، افزود: هرگونه ایجاد آرامستان باید با تایید و نظارت کامل شهرداری صورت گیرد و در این مکان، هیچگونه فایدهای برای ایجاد آرامستان دیده نمیشود ولی این امر به این معنی نیست که اداره اوقاف وامور خیریه نمیتواند در شرایط خاص و در خصوص افراد شناخته شده، در بقاع متبرکه تدفین کند بلکه میتواند اینکار را انجام دهد ولی بصورت آرامستان ایجاد نشود.
وی با بیان اینکه امامزاده سید حمزه(ع) یکی از اماکن مذهبی پر رفتوآمد کلانشهر تبریز است، گفت: امیدواریم این فضا و مکان مذهبی با ظرفیت حداکثری در اختیار مومنان برای عبادت قرار گیرد.
فرخ جلالی مدیرعامل سازمان آرامستانهای شهرداری تبریز نیز در گفتوگو با ایسنا ماجرای آرامستان امامزاده سید حمزه(ع) را تشریح کرد و افزود: حدود دو هفته پیش اهالی منطقه و هیأت امنای امامزاده ما را از ساخت آرامستان در این مکان مذهبی آگاه کردند و ما بلافاصله پیگیر جزئیات این امر شدیم.
احداث هیچگونه آرامستان جدید در تبریز، امکان پذیر نیست
وی با بیان اینکه هیچگونه ایجاد آرامستان جدید در این امامزاده و مکان دیگری از شهر امکانپذیر نیست، گفت: طبق آئیننامه و مقررات، ایجاد قبرستان جدید با شرایط خاص در امامزاده ها ممکن است، در این راستا با همکاری و همافزایی مدیران کل اوقاف، میراث فرهنگی و دادستانی مقرر شد، طی جلسه کارشناسی مسئله آرامستان یا امامزاده بودن این منطقه(محوطه) از سید حمزه(ع) مشخص شود.
وی تصریح کرد: باید اول مشخص شود که این مکان که میخواهند آرامستان ایجاد کنند از اول آرامستان بوده یا از مقبره امامزاده سید حمزه(ع) است؟ یا حتی امکان دارد این منطقه قبلا حوزه علمیه بوده است.
جلالی با بیان اینکه تصمیم شهرداری در این موضوع بر این است که در صورت تایید ایجاد آرامستان در آن منطقه، حداکثر ۳۰ قبر در آنجا ایجاد شود، ادامه داد: هرگونه دفن متوفی در قبرستان جدید و قدیم، امامزاده و مقبرهها با اذن شهرداری و در روستاها با اجازه دهیاری است.
وی نبش کردن قبور چندین ساله را برای دفن متوفای جدید تکذیب کرد و افزود: برای دفن متوفی جدید، مردم طبق عرف و شرع نمیتوانند نبش قبر کنند ولی در کشور چنین رسم شده که قبور با قدمت ۳۰ سال و بیشتر را با اجازه اداره بهداشت منطقه، تخریب میکنند.
وی به مشکل مکان جدید گلزار شهدای بقائیه مارالان اشاره کرد و گفت: این مکان مشکل کمبود و ناقص بودن اسناد و همچنین تغییر کاربری دارد که حل آن در دست بررسی است.
برای تهیه و تکمیل گزارش چندین بار با مسئولان اداره کل اوقاف و امور خیریه آذربایجانشرقی تماس گرفتیم ولی متاسفانه نتوانستیم اطلاعاتی را از جانب مسئولان این اداره کسب کنیم.
انتهای پیام
نظرات