ارسلان ازهاری، سەشنبه ۱۴ مرداد در جلسه کارگروە توسعه مهارت استان کردستان کە در سالن شهدای گمنام استانداری استان برگزار شد، اظهار کرد: سازمان آموزش فنی و حرفهای کشور امروز با برخورداری از منابع، امکانات و ساختار قانونی مصوب، نقش کلیدی در ارتقای مهارتهای شغلی و ایجاد اشتغال پایدار ایفا میکند.
وی با اشاره به نقش دوگانه مراکز دولتی و خصوصی در ارائه آموزشهای مهارتی افزود:دمراکز دولتی و آموزشگاههای آزاد رقیب هم نیستند بلکه مکمل یکدیگر در پاسخگویی به نیازهای آموزشی استان هستند و سیاست سازمان فنی و حرفهای بر این است که در مناطقی که آموزشگاه آزاد ظرفیت فعالیت دارد، مجوز صادر شود و در مناطقی محروم یا فاقد زیرساخت مراکز دولتی ورود پیدا کنند.
ازهاری با بیان اینکه آموزشهای مهارتی نقشی حیاتی در اشتغالزایی دارند، ادامه داد: برای بهرهمندی از تسهیلات اشتغال پایدار، برخورداری از مهارت یک ضرورت است و اگر فردی فاقد مهارت باشد حتی با دریافت وام هم نمیتواند به اشتغال موثر دست یابد و در نهایت از یک بیکار به یک بدهکار تبدیل خواهد شد.
معاون استاندار کردستان ضمن تأکید بر ارزش بالای گواهینامههای مهارتی سازمان فنی و حرفهای خاطرنشان کرد: این گواهینامهها از معدود مدارک دارای اعتبار بینالمللی هستند که فرد میتواند در هر نقطهای از دنیا از آن بهرهبرداری کند، با این حال شرط استفاده مؤثر از این گواهینامهها، بهروز بودن آموزشها و تطابق با نیاز بازار کار است.
وی در پایان از رسانهها به ویژه خبرنگاران خواست تا با مطالبهگری مستمر، توجه دستگاههای اجرایی به موضوع آموزشهای مهارتی را افزایش دهند و پیگیر اجرای دقیق تکالیف قانونی باشند.
آموزش فنیوحرفهای؛ بازوی اجرایی توسعه مهارت و اشتغال در کردستان
مدیرکل آموزش فنی و حرفەای استان کردستان نیز بر اهمیت گسترش آموزشهای فنی و حرفهای و نقش آن در توسعه اشتغال، کاهش آسیبهای اجتماعی و تأمین نیروی انسانی ماهر مورد نیاز سرمایهگذاران تأکید کرد و گفت: آموزش فنیوحرفهای بازوی اجرایی توسعه مهارت و اشتغال در استان است.
سید علی علوی، ضمن تبریک هفته ملی مهارت اظهار کرد: کارگروه مهارت استان کردستان با ۲۶ عضو ثابت و هشت عضو متغیر وظیفه سیاستگذاری و تصمیمگیری در حوزه آموزشهای مهارتی را بر عهده دارد که این آموزشها نقش مؤثری در توانمندسازی اقشار مختلف جامعه و کاهش نرخ بیکاری دارند.
به گفته وی، سازمان آموزش فنی و حرفهای استان در حال حاضر به ۱۷ گروه هدف از جمله دانشآموختگان، دانشآموزان، زنان سرپرست خانوار، معتادین بهبود یافته، سربازان وظیفه، زندانیان، افراد دارای معلولیت، ساکنین مناطق محروم و روستایی و کودکان کار آموزش ارائه میدهد.
علوی با اشاره به نقش مهم آموزش مهارتی در باز اجتماعی شدن زندانیان افزود: افرادی که در دوران محکومیت خود آموزشهای فنی دیدهاند، پس از آزادی توانستهاند به بازار کار وارد شوند و مشغول به فعالیت شوند.
وی همچنین خواستار همراهی همه دستگاهها برای توسعه آموزشهای مهارتی شد و گفت: با توجه به شعار سال مبنی بر سرمایهگذاری برای تولید لازم است در فرآیند صدور مجوز برای سرمایهگذاران، بندی لحاظ شود که سرمایهگذاران از ابتدا با سازمان فنی و حرفهای وارد همکاری شده و نیازهای نیروی انسانی خود را از طریق آموزشهای ما تأمین کنند.
وی در ادامه به اقدامات شاخص سازمان آموزش فنی و حرفهای استان در سال گذشته اشاره کرد و گفت: از جمله آموزش بیش از ۱۴ هزار نفر در ۱۷ گروه هدف و کسب رتبه ششم کشور در مسابقات ملی مهارت از اقدامات شاخص این نهاد در استان است.
علوی بیان کرد: از آنجایی که شعار امسال سازمان وفاق برای ایران ماهر است و در این راستا برنامههایی چون ایجاد کارگاههای هوش مصنوعی و اقتصاد رقمی، کنسرسیوم مهارت، توسعه مراکز هیئتامنایی و سنجش صلاحیت حرفهای در دستور کار قرار دارد که تاکنون دو میلیارد تومان برای تجهیز این کارگاهها تخصیص داده شده و طی ۲۰ روز آینده راهاندازی خواهند شد.
۲۰ درصد از مراکز آموزشی استان بە مدل هیئت امنایی تبدیل میشوند
در ادامە این جلسه افشین خورشیدی، معاون آموزش ادارە فنی و حرفەای استان کردستان با تأکید بر اهمیت مهارتآموزی در حل مشکلات اشتغال کشور، خواستار توجه جدیتر نهادهای دولتی و سرمایهگذاران به ظرفیتهای این حوزه شد.
وی با اشاره به رسالت این سازمان بهعنوان متولی اصلی آموزشهای غیررسمی کشور گفت: با وجود ظرفیتهای زیرساختی، مربیان مجرب و سابقه موفق، جایگاه واقعی آموزشهای مهارتی در جامعه و نهادهای اجرایی هنوز به رسمیت شناخته نشده است.
خورشیدی افزود: با تصویب اساسنامه جدید سازمان، منابع درآمدی پایداری برای توسعه آموزشهای مهارتی پیشبینی شده که تحقق آن نیازمند همراهی مسئولان استان است.
معاون فنیوحرفهای کردستان از اجرای طرحهای تحولی در سازمان خبر داد و گفت: یکی از مهمترین اقدامات تغییر شیوه مدیریت مراکز آموزشی به مدل هیئتامنایی است که در این راستا مرکز شماره یک سنندج بهعنوان پایلوت کشوری انتخاب شده و بهزودی فعالیت خود را آغاز میکند.
وی با بیان اینکه این مراکز از استقلال مالی و امکان جذب مربی برخوردار خواهند بود، افزود: طبق برنامه هفتم توسعه، ۲۰ درصد مراکز آموزشی استان به مدل هیئتامنایی تغییر خواهند کرد.
خورشیدی همچنین از تعریف ۱۱۰ فرصت سرمایهگذاری برای مشارکت بخش خصوصی در تجهیز مراکز خبر داد و گفت: یک فرصت سرمایهگذاری نیز به استان کردستان اختصاص یافته که انتظار میرود از سوی مسئولان و سرمایهگذاران جدی گرفته شود.
وی به ورود سازمان فنیوحرفهای به حوزه اقتصاد دیجیتال و هوش مصنوعی نیز اشاره کرد و افزود: با هدف تربیت نیروی متخصص، مراکز مهارتهای پیشرفته و کارگاههای مرتبط در حال راهاندازی هستند و بخشی از تجهیزات نیز با مشارکت وزارتخانههای ذیربط تأمین خواهد شد.
آموزش قبل از بهرهبرداری یکی از نیازهای اصلی طرحهای اقتصادی است
سید کمال حسینی، مدیرکل دفتر هماهنگی امور سرمایهگذاری استانداری کردستان نیز در این جلسه بر ضرورت توجه به پیوستهای آموزشی در طرحهای اقتصادی و سرمایهگذاری تأکید کرد.
وی با اشاره به تجربهای از بازدید از یک واحد تولیدی اظهار کرد: نبود مهارت کافی در میان نیروهای انسانی باعث از کار افتادن تجهیزات جدید میشود کە این مهم نشان میدهد که آموزش قبل از بهرهبرداری یکی از نیازهای اصلی طرحهای اقتصادی است.
حسینی ادامه داد: پیشنهاد میشود در طرحهایی که بیش از ۱۰ نفر اشتغالزایی دارند، پیوست آموزشی با هماهنگی دستگاههایی نظیر سازمان صنعت، معدن و تجارت و جهاد کشاورزی در نظر گرفته شود، همچنین مدیران واحدهای تولیدی باید به اهمیت آموزش منابع انسانی واقف باشند و در این مسیر همکاری کنند.
وی بیان کرد: تسهیلات اشتغالزایی فرصت مناسبی برای ایجاد اشتغال در استان است، اما پیشنهاد میشود که دریافتکنندگان این تسهیلات پیش از پرداخت، دورههای آموزش مهارتی را گذرانده و گواهی مهارتی دریافت کنند تا منابع مالی بهصورت هدفمند تخصیص یابد و منجر به اشتغال پایدار شود.
آموزشهای مهارتی باید متناسب با نیاز بازار باشد
در ادامه این جلسه شهاب ناصری، رئیس اتاق اصناف مرکز استان کردستان هم با اشاره به وجود بیش از ۱۰۰ هزار واحد صنفی در استان گفت: برای اثربخشی آموزش و ارائه تسهیلات، باید این فرآیند زیر نظر صنوف و متناسب با نیاز بازار باشد.
وی افزود: جوانان تحصیلکرده اغلب تمایلی به مشاغل عملی ندارند در حالیکه ظرفیت بالایی در حوزه مشاغل سنتی و فنی وجود دارد، لذا اگر آموزش هدفمند باشد، میتوان بیکاری را در استان کاهش داد.
ناصری از فعالان حوزه آموزش، نیز با انتقاد از نگاه صرفاً آماری به مهارتآموزی گفت: افراد زیادی تنها برای دریافت وام بهدنبال مدرک و پروانه کسب میروند، بدون آنکه مهارت کافی داشته باشند.
وی تأکید کرد: لازم نیست همیشه مربی رسمی داشته باشیم؛ استادکاران بازار میتوانند آموزشدهندگان مؤثری باشند، زیرا استان کردستان در عین بیکاری بالا، با کمبود نیروی متخصص نیز روبهرو است که نشاندهنده ضعف در آموزشهای کاربردی است.
طرح "مهتا" در آستانه اجرا با هدف مهارتآموزی تا اشتغال جوانان
در ادامە این جلسه مجید آوج، سرپرست معاونت امور جوانان ادارهکل ورزش و جوانان استان کردستان نیز با اشاره به آغاز اجرای طرح «مهتا» گفت: این طرح بهعنوان یکی از برنامههای محوری اداره کل ورزش و جوانان با اولویت آموزش مهارتی سربازان وظیفه در دستور کار قرار گرفته است.
وی افزود: برای اجرای دقیق و اثربخش این طرح، احصای نیازهای شغلی واحدهای کسبوکار تولیدی، خدماتی، صنعتی، تعاونی و صنفی ضروری است؛ بر همین اساس مشاور تخصصی برای این موضوع در نظر گرفته شده تا نیازسنجی انجام و دورههای آموزشی متناسب طراحی شوند.
آوج تأکید کرد: در صورت وجود نیازهای آموزشی در نهادهای حمایتی، امکان تأمین اعتبار برای اجرای این دورهها از محل اعتبارات طرح مهتا نیز وجود دارد تا جامعه هدف این دستگاهها نیز بهرهمند شوند.
وی در پایان خواستار همکاری جدی واحدهای اقتصادی در ارائه نیازهای شغلی برای هدفمند شدن آموزشها شد و آمادگی کامل ادارهکل را برای همراهی در این مسیر اعلام کرد.
انتهای پیام
نظرات