• پنجشنبه / ۱۶ مرداد ۱۴۰۴ / ۱۰:۵۳
  • دسته‌بندی: خراسان شمالی
  • کد خبر: 1404051609734
  • خبرنگار : 50046

نماینده مردم بجنورد در مجلس:

راه آهن بجنورد به مشهد راه نجات پتروشیمی خراسان است

راه آهن بجنورد به مشهد راه نجات پتروشیمی خراسان است

ایسنا/خراسان شمالی نماینده مردم بجنورد، راز و جرگلان، گرمه و جاجرم و مانه و سملقان در مجلس گفت: ساخت راه آهن بجنورد به مشهد راه نجات پتروشیمی خراسان و دارای مزیت اقتصادی برای خراسان شمالی است.

سید محمد پاکمهر در گفت و گو با ایسنا با طرح این سوال که چرا اجرای پروژه راه آهن بجنورد به مشهد از اهمیت بالایی در استان برخوردار است و جزء مصوبات سفر رئیس جمهور به استان شد، اظهار کرد: در حال حاضر انرژی در کشور با مشکل مواجه شده است، مصرف گاز توسط نیروگاه سیکل ترکیبی شیروان ۵ میلیون متر مکعب و مجتمع پتروشیمی خراسان در بجنورد ۱.۵ میلیون مترمکعب است، بنابراین در حق خراسان شمالی ظلم شده است چراکه نیرگاه سیکل ترکیبی که در استان ساخت شد باید خط انتقال گاز مایع نیز احداث می‌شد.

وی ادامه داد: نیروگاه سیکل ترکیبی در شیروان احداث شد اما بدون خط انتقال سوخت مایع و در این رابطه وزارتخانه‌های نفت، صمت و نیرو تدبیری کنند.

پاکمهر بیان کرد: اگر نیروگاه سیکل ترکیبی که ۵ میلیون متر مکعب گاز مصرف می‌کند از سوخت مایع استفاده می‌کرد امکان توسعه پتروشیمی خراسان فراهم می‌شد و می‌توانستیم بعد از گذشت ۳۰ سال فازهای بعدی پتروشیمی را ایجاد کنیم.

وی تصریح کرد: متاسفانه مجتمع پتروشیمی در برخی از ماه‌های سال به خاطر مسئله تامین گاز تعطیل می‌شود و با ادامه این روند در سال‌های آینده به طور حتم به جای بهره وری، متضرر خواهیم شد.

نماینده مردم بجنورد، راز و جرگلان، گرمه و جاجرم و مانه و سملقان در مجلس خاطرنشان کرد: خراسان شمالی در انتهای خط گاز قرار دارد و  آیا امنیت سرمایه گذاری وجود دارد؟

وی با اشاره به کشور چین و پتروشیمی‌های فعال در آن گفت: چین برای تامین سوخت مورد نیاز پتروشیمی‌ها از ذغال سنگ برای تبدیل آن به گاز متان استفاده می‌کند. در ایران و در دو خراسان رضوی و جنوبی معادن قابل توجهی از ذغال سنگ وجود دارد و چرا نباید از آن استفاده کرد.

پاکمهر افزود: پروژه تبدیل خوراک گاز از ذغال سنگ برای توسعه پتروشیمی جزء مصوبات سفر هیات دولت است که باید ذغال سنگ از خراسان های رضوی و جنوبی بیاید و برای این امر نیاز به راه آهن است. بنابراین اگر می‌خواهیم راه آهن بجنورد به مشهد را بسازیم راه و شهرسازی از طریق مولد سازی و مجتمع پتروشیمی با سرمایه گذاری می‌تواند کمک کند.

پاکمهر ادامه داد: اجرای این پروژه ۸ هزار میلیارد تومان هزینه دارد که حدود چهار همت باید توسط پتروشیمی سرمایه گذاری شده و مابقی از محل مولدسازی توسط وزارت راه و شهرسازی انجام شود.
انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha