• پنجشنبه / ۱۶ مرداد ۱۴۰۴ / ۱۷:۰۲
  • دسته‌بندی: گلستان
  • کد خبر: 1404051609953
  • خبرنگار : 50604

انتقاد عضو خانه مطبوعات گلستان به وضعیت معیشتی خبرنگاران

حرفه‌ای بی‌پناه در خط مقدم جامعه

حرفه‌ای بی‌پناه در خط مقدم جامعه

ایسنا/گلستان عضو خانه مطبوعات گلستان با انتقاد از وضعیت معیشتی، بیمه‌ای و شغلی خبرنگاران، تأکید کرد که خبرنگاران به‌عنوان پیش‌قراولان مطالبه‌گری در جامعه، با موانعی نظیر وابستگی اقتصادی و بی‌ثباتی شغلی، در ایفای نقش خود محدود شده‌اند؛ وضعیتی که می‌تواند صدای مردم را خاموش کند اگر چاره‌ای برای آن اندیشیده نشود.

محمدرضا بهرامی در گفت وگو با ایسنا با بیان اینکه جامعه خبرنگاری بدون مطالبه‌گری، جامعه مرده و بدون آرمان است، گفت: خبرنگاران پیش قراولان مطالبه گری هستند اما به دلایل مختلف از جمله وابستگی‌های اقتصادی باعث شده که در مطالبه گری محدودتر عمل کنند.

وی اضافه کرد: مسئله مطالبه گری در حوزه خبرنگاری و رسانه به قدری حائز اهمیت است که اگر در ریل صحیح و برای گره‌گشایی در کار مردم و هم‌قطاران حرکت کند، می‌تواند مکمل خوبی برای ترمیم مشکلات متعدد در جامعه و حوزه ی کاریشان باشد، از سوی دیگر در تعاریفی که به عنوان نقش رسانه و خبرنگاری مطرح شده چنین برداشت می‌شود که رسانه و خبرنگار صدای مردم است و این صدا، جز با مطالبه گری صحیح انعکاس پیدا نمی‌کند.

عضو خانه مطبوعات گلستان با بیان اینکه همگی بر این باوریم نقد و مطالبه‌گری مسیر اشتباه را اصلاح می کند، افزود: یکی از چالش‌های بنیادین در حوزه خبرنگاری، دغدغه‌های معیشتی، رفاهی، امنیت شغلی و بیمه خبرنگاران است؛ خبرنگاران به‌عنوان نیروهای خط مقدم در اطلاع‌رسانی و حاملان حقیقت، در بسیاری از مواقع با دغدغه‌های مختلفی روبه‌رو می‌شوند که نه‌تنها منجر به کاهش کیفیت زندگی شخصی آنها می‌شود بلکه بر کیفیت و دقت اخبار هم تاثیر منفی می‌گذارد.

وی اضافه کرد: بی‌شک‌ خانه مطبوعات استان تلاش‌هایی برای ارتقای جایگاه اجتماعی و حرفه‌ای خبرنگاران و افزایش آگاهی عمومی در مورد اهمیت کار آنها انجام داده اما دغدغه‌های رفاهی و شغلی خبرنگاران پابرجاست و بررسی‌ها نشان می‌دهد که هنوز راه طولانی تا رسیدن به شرایط ایده آل برای این قشر وجود دارد و باید به طور مداوم برای بهبود وضعیت شغلی و رفاهی خبرنگاران تلاش کرد.

بهرامی با اشاره به اینکه گرچه برخی طرح‌های حمایتی مانند بیمه خبرنگاران یا برگزاری کارگاه‌های آموزشی اجرا شده‌اند، اما هیچ‌کدام نه فراگیر بوده‌اند، نه پایدار. بسیاری از خبرنگاران آزاد یا خبرنگاران شهرستانی، در هیچ لیستی نیستند، هیچ‌جا ثبت نشده‌اند و حتی در زمان آسیب، حادثه یا شکایت هم هیچ نهادی پاسخگوی شان نیست، افزود: تا وقتی نهادهای مسئول، نقش خود را در قبال رسانه‌ها و خبرنگاران به رسمیت نشناسند و یک نظام حمایتی جامع و مستقل برای اهالی رسانه طراحی نشود، این چرخه فرسایشی ادامه دارد و خبرنگاری روزبه‌روز بی‌جان‌تر می‌شود.

عضو خانه مطبوعات خاطرنشان کرد: صادقانه باید گفت که هنوز اقدامات انجام‌شده کافی و اثربخش نبوده‌اند. در سال‌های اخیر وعده‌ها و طرح‌هایی از سوی برخی نهادها مطرح شده، اما در اجرا یا ناقص بوده‌اند یا با موانع بروکراتیک روبرو شده‌اند.

وی با اشاره به اینکه خبرنگاران همچنان با مشکلات بیمه‌ای، قراردادهای ناپایدار و فقدان امنیت شغلی مواجه‌اند، افزود: اگرچه تلاش‌هایی انجام شده، اما نتیجه آن به گونه‌ای نبوده که بتوان گفت این معضل به طور جدی گره‌گشایی شده است. آنچه نیاز داریم، اراده‌ای واقعی و بین‌بخشی برای حل ریشه‌ای این مسائل است. این نهادها هرکدام نقش کلیدی دارند.

وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی باید به‌عنوان سیاست‌گذار اصلی رسانه‌ای کشور، شرایطی فراهم کند تا خبرنگاران از حمایت‌های ساختاری برخوردار شوند. دستگاه‌های اجرایی دیگر باید این سیاست‌ها را اجرایی کرده و در زمینه‌هایی چون بیمه، بازنشستگی و حمایت‌های معیشتی نقش عملیاتی داشته باشند.

عضو خانه مطبوعات گلستان ادامه داد: خانه مطبوعات هم می‌تواند به‌عنوان حلقه واسط بین خبرنگاران و دولت عمل کند؛ اما لازمه آن این است که استقلال، شفافیت و قدرت مطالبه‌گری واقعی داشته باشد.

بهرامی با بیان اینکه برای مطالبه گری صحیح نیازمند سه ضلع گفتمان سازی، بسترسازی، کادرسازی در جامعه است، تصریح کرد: افرادی که مطالبه گری می‌کنند، باید افراد متخصص و مورد اعتماد مردم باشند تا مطالبه گری مؤثر واقع شود.

صاحبنظر حوزه خبر و رسانه با بیان اینکه خروجی مطالبه گری باید در زندگی مردم عینیت داشته باشد، گفت: یعنی مطالبات رسانه باید تا جایی ادامه یابد که نتایج آن در زندگی مردم قابل لمس باشد و نباید مطالبه گری تنها به یک پاسخ ساده از سوی مدیر ختم شود.

وی مطالبه گری به هنگام و به اقتضا زمان، صریح و بی پرده و مستمر  را شرط اثرگذاری دانست و بیان کرد: در تعریف مطالبه گری رسانه‌ها می‌توان گفت که آنها گویا در این میان چشم خود را به زبان مسئولان دوخته و لازم است در این امر با تغییر رویکرد خود به دغدغه‌های مردمی بازگردند.

بهرامی با اشاره به اینکه در مطالبه‌گری هم بحث و محتوا هم ادبیات و لحن مهم است، افزود: در مطالبه گری، رعایت سلسله مراتب لازم است و باید اولین راهکارمان تجمع نباشد البته این سخن به معنی نفی تجمع نیست، حتماً در جاهایی نیاز است چون تجمع یکی از ابزارها برای مطالبه گری است و هر جا نیاز باشد در عدالت خواهی و آرمان خواهی خود استفاده می‌کنیم ولی تاکید می‌کنم که رعایت سلسله مراتب در مسیر مطالبه گری دارای اهمیت است و عدم رعایت، گاه اثر منفی دارد.

وی با تأکید بر اینکه مطالبه گری نباید امنیتی و سیاسی شود، تصریح کرد: اگر مطالبه گری به ادبیات دشمن نزدیک شد باید بدانیم که از خط قرمزها عبور کرده‌ایم.

فعال رسانه استان تاکید کرد: مطالبه‌گری در جامعه همانند پزشک خانواده است، اگر برای یکی از اعضای خانواده مشکلی به وجود آید، پزشک خانواده برای حل آن تلاش می‌کند و نیروها، جناح‌ها و سمن‌هایی که در راستای مطالبه‌گری وارد میدان می‌شوند نسبت به جامعه باید چنین عملکردی داشته باشند و اگر مسئولی در راستای فعالیت‌های محوله کوتاهی کرد، ابتدا باید مخفی و غیرملموس وارد عمل شوند و سپس پس از عدم حل مشکل آن را علنی کنند.

بهرامی تصریح کرد: امروزه فرق بین مطالبه‌گری و باج‌خواهی این است که مطالبه‌گری موضوع شخصی نیست و اگر مطالبه‌گری شخصی شد تبدیل به باج‌خواهی می‌شود که اصلاً موضوع جالبی نیست زیرا خروجی مطالبه‌گری باید نفعی برای مردم داشته باشد.

وی عنوان کرد: کلیدی ترین ملزومات مطالبه گری مردمی، شفافیت است اگر ما بتوانیم همه دستگاه‌ها را به درجه‌ای از شفافیت برسانیم این مطالبه گری هم به خودی خود شکل می‌گیرد.

انتهای 

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha