• شنبه / ۱۸ مرداد ۱۴۰۴ / ۰۹:۱۲
  • دسته‌بندی: خوزستان
  • کد خبر: 1404051810519
  • خبرنگار : 50229

/جهاد دانشگاهی، نماد علم، ایمان و تلاش/

عضو هیات علمی دانشگاه‌ شهید چمران: جهاددانشگاهی سرمنشأ تاسیس نهادهای دیگر بود

عضو هیات علمی دانشگاه‌ شهید چمران: جهاددانشگاهی سرمنشأ تاسیس نهادهای دیگر بود

ایسنا/خوزستان عضو هیات علمی دانشگاه‌ شهید چمران اهواز با تاکید بر نقش جهاد دانشگاهی در عرصه‌های مختلف گفت: در سال‌های نخستین انقلاب نیازِ به جهاد دانشگاهی در زمینه پژوهشی، فرهنگی و آموزشی احساس می‌شد و از این رو جهاد دانشگاهی سرمنشأ تاسیس نهادهای دیگر شد تا بتواند خلاء‌ها و کاستی‌ها را براساس این نیاز پر کند.

دکتر حسن دادخواه در گفت و گو با ایسنا ضمن گرامیداشت سالروز تاسیس جهاد دانشگاهی با بیان اینکه این نهاد برای پاسخگویی به نیازهای پژوهشی، فرهنگی و آموزشی پس از انقلاب تاسیس شد، اظهار کرد: باید به زمانی برگردیم که ضرورت تشکیل جهاددانشگاهی احساس می‌شد. یکی از عوامل موثر در پیروزی انقلاب، دانشگاه‌ها به خصوص دانشجوها بودند که بعدها در قالب انجمن‌های اسلامی ظهور کردند و از این رو مجموعه دانشگاه‌ها از نیروهای تاثیرگذار انقلاب بودند.

وی ادامه داد: بعد از پیروزی انقلاب فضای عاطفی و حماسی میان جوانان انقلابی نسبت به دانشگاه‌ها ایجاد شد. در حوزه دانشگاه‌ها، جهاد دانشگاهی به وجود آمد تا کادر دانشگاهی تکمیل و خلاء‌ها، کاستی‌ها و نواقص آموزش عالی برطرف شوند.

دادخواه بیان کرد: جهاد دانشگاهی دو ماموریت فرهنگی و علمی برعهده داشت. از آنجا که جهاددانشگاهی خوزستان در منطقه جنگی راه‌اندازی شد، نقش موثری در حضور و رفع نیاز جبهه ایفا کرد. وقتی که پارک علم و ‌فناوری و یا مراکز رشد راه‌اندازی شد و مفهوم دانش‌بنیان و شرکت‌های دانش‌بنیان شکل گرفت، می‌بینیم که جهاددانشگاهی پیش‌نیازی برای تاسیس این نهادها در سال‌های اخیر بود.

دادخواه اظهار کرد: در مواقعی ممکن بود جهاد دانشگاهی با نهادهای دیگر ادغام شود که خوشبختانه حمایت‌های مقامات کشوری از جهاد دانشگاهی، باعث شد تا این نهاد به عنوان یک نهاد جوان با نیروهای دغدغه‌مند در برخی از مسیرها با فرایندی سریع‌تر نگه داشته شود.

وی با بیان اینکه ارتباط جهاد دانشگاهی خوزستان با برخی از صنایع استان در زمینه نفت و حفاری منجر به ساخت برخی از ابزارها شده است، گفت: مقامات عالی باید برای سامان دادن به مراکز پژوهشی، آن‌ها را ماموریت‌محور کنند. یعنی برای هرکدام از این مراکز یک ماموریت خاص و ویژه‌ای تعیین شود تا آن مراکز در راستای این ماموریت و هدف حرکت کنند و از هزینه‌های اضافی جلوگیری شود و همچنین بودجه‌های پژوهشی که در مراکز مختلف قرار دارد باید ساماندهی شود.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha