• یکشنبه / ۱۹ مرداد ۱۴۰۴ / ۱۱:۲۵
  • دسته‌بندی: سینما و تئاتر
  • کد خبر: 1404051911403
  • خبرنگار : 30189

در گفت‌وگو یک سینمادار با ایسنا مطرح شد:

نمی‌توان مردم را با اسم بازیگر و تبلیغات گول زد

نمی‌توان مردم را با اسم بازیگر و تبلیغات گول زد

یک سینمادار با بیان اینکه کیفیت فیلم‌ها در ترغیب مردم برای رفتن به سینما بسیار مهم است، تاکید کرد: «یکی از دلایل استقبال مردم از سینماها پس از جنگ تحمیلی اکران فیلم‌های خوب اجتماعی است، این نشان می‌دهد مردم ما مخاطب فیلم خوب بوده و بسیار باهوش هستند و نمی‌توان مردم را با اسم بازیگر و تبلیغات گول زد.»

پویا سعیدی‌پور مدیر پردیس سینمایی زندگی در گفت‌وگویی با ایسنا به بررسی عملکرد سینماها از ابتدای سال تاکنون پرداخت و گفت: اکران نوروزی همیشه از یک هفته مانده به نوروز آغاز می‌شد اما امسال برخلاف سال‌های گذشته از هفته اول اسفند کار خود را آغاز کرد و این اتفاق شاید فروش بهتری را برای سینماداران در اسفندماه رقم زد اما در نوروز با افت مخاطبین روبه‌رو بودیم، همیشه در اسفندماه به دلیل درگیری خانواده‌ها با موضوع نظافت و خرید شب عید استقبال از سینما کمتر بود و ما در نوروز مخاطبین خوبی را داشتیم اما تغییر زمان‌بندی در اکران نوروزی امسال باعث شد که ما برخلاف سال‌های گذشته اسفندماه خوبی را پشت سر بگذاریم.

وی ادامه داد: البته که آغاز اکران نورزی از اوایل اسفندماه آسیب خود را در نوروز نشان داد، اما عدم وجود فیلم جدید بر روی پرده هم بی‌تاثیر نبود، زیرا در آغاز سال جدید پرده سینماها فیلم جدیدی برای نمایش نداشت و همان فیلم‌هایی که از ابتدا اسفندماه بر روی پرده بودند در نوروز هم اکران شدند. به همین منظور فیلم‌های موجود کهنه بودند و مخاطبان درجه یک که معمولاً در هفته اول نوروز فیلم‌ها را می‌بینند، دیگر انگیزه‌ای برای بازدید مجدد نداشتند. بنابراین نوروز با کاهش مخاطب روبه‌رو شد.

سعیدی‌پور در ادامه خاطرنشان کرد: جدای از برنامه‌ریزی غلط برای شروع زمان اکران نوروزی می‌توان به جذاب نبودن فیلم های این دوره اشاره کرد.

ما فضایی ملتهب‌تر از جنگ که نداریم، پس از یک تعطیلی ۱۲روزه به واسطه جنگ و فضای روانی ملتهب حاکم در جامعه شاید تنها چیزی که خیلی اولویت مردم نباشد همین سینما است اما می‌بینیم که با اکران چند فیلم با کیفیت مردم بلافاصله به سینما می‌آیند.

مدیر پردیس سینمایی زندگی با بیان اینکه در نوروز امسال مخاطب وقتی به گیشه می‌رسید، فیلم جدیدی برای انتخاب نداشت و این مسئله به صنعت سینما لطمه زد، تصریح کرد: به نظرم اکران نوروزی امسال از یک نظر که فروش خوبی را برای اسفندماه رقم زد خوب بود اما به نظرم باید این اکران دو مرحله‌ای اتفاق می‌افتاد تا یک بخشی از فیلم‌ها در هفته پایانی اسفندماه به چرخه اکران اضافه می‌شدند تا مخاطب در نوروز با فیلم‌های جدید مواجه می‌شد و این اتفاق می‌توانست فروش خوبی از نظر هم تعداد مخاطب و هم میزان فروش بالا ببرد، درست است که ما در نوروز امسال با کاهش میزان فروش مواجه نشدیم اما این به دلیل افزایش قیمت بلیط سینما است وگرنه در تعداد مخاطبین با کاهش روبه‌رو هستیم.

سعیدی‌پور همچنین به تأثیر ماه رمضان در فروش نوروزی اشاره کرد و گفت: ماه رمضان در میزان فروش سینما بی‌تاثیر نیست ولی به نظرم بیشتر کیفیت فیلم‌ها است که در فروش تاثیرگذار است، برای مثال ما فضایی ملتهب‌تر از جنگ که نداریم، پس از یک تعطیلی ۱۲روزه به واسطه جنگ و فضای روانی ملتهب حاکم در جامعه شاید تنها چیزی که خیلی اولویت مردم نباشد همین سینما است اما می‌بینیم که با اکران چند فیلم با کیفیت، مردم بلافاصله به سالن ها بر می‌گردند. پس این نشان می‌دهد که کیفیت فیلم‌ها در میزان استقبال مردم از سینما بیشترین تاثیر را دارد.

وی با اشاره به اینکه فیلم‌های کمدی در عید نوروز مانند سال‌های قبل مورد استقبال قرار نگرفتند، تاکید کرد: در چندساله اخیر گیشه ما به شکلی پیش رفته بود که اولویت مردم فیلم‌های کمدی بود و روال بر همین شکل پیش می‌رفت و این خودش جای سوال است که آیا ما فیلم اجتماعی خوبی نداشتیم که مردم از این ژانر استقبال نکردند یا اینکه ذائقه مردم به سمت کمدی رفته است، اما جدای از این موضوع یکی از دلایلی که ما در نوروز امسال میزان مخاطب بیشتری را نداشتیم کیفیت پایین فیلم‌های کمدی بود، فیلمی مثل «دایناسور» و «کوکتل مولوتف» نتوانست انتظارات را برآورده کند و کمدی‌های سال‌های گذشته فروش بهتری داشتند اما مجموع فروش همه فیلم‌ها در کل نسبت به گذشته بهتر بود.

بیشتر بخوانید:

چطور سیاست غلط ترازو را به نفع فیلم‌های کمدی بالا بُرد؟

نمی‌توان مردم را با اسم بازیگر و تبلیغات گول زد

فیلم‌های اجتماعی سینما پس از جنگ را نجات داد؟

مدیر پردیس سینمایی زندگی در مورد وضعیت اکران سینماها پس از جنگ تحمیلی اسرائیل علیه ایران نیز توضیح داد: یکی از دلایل استقبال مردم از سینماها پس از جنگ تحمیلی اکران فیلم‌های خوب اجتماعی «پیر پسر» و «زن و بچه» بود، سه هفته است که مجموعه فروش این دو فیلم اجتماعی بیش از ۵۰درصد فروش سینماها را به خود اختصاص داده است و نسبت به ژانراهای دیگر موفق‌تر بودند. این نشان می‌دهد مردم ما مخاطب فیلم خوب بوده و بسیار باهوش هستند و نمی‌توان مردم را با اسم بازیگر و تبلیغات فریب داد. ضمنا با وجود شرایطی که در فضای مجازی و اجتماع وجود دارد بلافاصله فیلمی که جریان‌ساز و خوب باشد و بتواند نظر مخاطب را تامین کند مردم خودشان آن را تبلیغ می‌کنند و دیده می‌شود.

سعیدی‌پور بیان کرد: در پنج شش سال گذشته ساختار به گونه‌ای پیش می‌رفت که انگار فیلم اجتماعی دغدغه نبود یا فضا برای ساخت آن مهیا نبوده است اما مردم نشان دادند که اگر فیلم اجتماعی خوب بر روی پرده باشد قطعا استقبال خواهند کرد. باتوجه به روزمرگی مردم حتی اگر شرایط روحی خوبی نداشته باشند قطعا فیلم اجتماعی خوب را خواهند دید و به این شکل نیست که فیلم کمدی به خورد آنها بدهیم.

وی با بیان اینکه اگر مردم دغدغه‌هایشان را بر روی پرده سینما ببینند از فیلم استقبال خواهند کرد، مطرح کرد: یکی از آسیب‌هایی که ممکن است استقبال از فیلم‌های اجتماعی خوب به وجود بیاورد؛ بالا بردن توقع مردم از فیلم‌های دیگر است، من گاهی در گیشه مشاهده می کنم که مردم برای تماشا فیلم‌ها در گیشه سایر فیلم‌ها را با «پیر پسر» و «زن و بچه» مقایسه می‌کنند و این انتظار دارند فیلمی در همان حد و اندازه به آنها معرفی کنید تا بروند و تماشا کنند، این در حالی است که تمامی فیلم‌ها دارای یک کیفیت نیستند. البته ما خودمان تصور نمی‌کردیم فیلمی مثل «پیر پسر» مورد استقبال قرار بگیرد زیرا زمان این فیلم بسیار طولانی است و حتی سینماداران هم از چنین فیلمی استقبال نمی‌کنند زیرا یک فیلم به اندازه دو سانس بر روی پرده است اما همان بلیط یک سانس را پرداخت می‌کنند ولی وقتی مردم برای این فیلم تقاضا دارند نمی‌توان کاری کرد.

مدیر پردیس سینمایی زندگی در مورد شروع دوباره ژانرهای اجتماعی در سینما بیان کرد: در طول چندین سال گذشته فیلم های اجتماعی نتوانسته بودند مرز یک میلیون مخاطب را پشت سر بگذارد ولی این موضوع در مورد فیلم‌ «پیر پسر» اتفاق افتاد و مردم، عوامل فیلم و سینمادارن تحت تاثیر قرار داد و این موضوع دوباره نشان داد کیفیت فیلم از فصل اکران و سایر عوامل مهم‌تر است و یک فیلم خوب نصف راه را خودش طی می‌کند و مردم خودشان تقاضا می‌کنند و دیگر به سانس ربطی ندارد و فروش خود را خواهد داشت.

سعیدی‌پور در پایان در مورد آینده اکران سینماها در شش ماهه دوم سال توضیح داد: ما در آینده فیلم‌های اجتماعی «ناتور دشت» و «غریزه» و «رکسانا» را در ژانر اجتماعی بر روی پرده خواهیم داشت، از طرفی دیگر فیلم‌های کمدی «خانم والده» و «کوسه» بر روی پرده نقره‌ای نمایش داده می‌شوند که هر کدام از اینها می‌تواند بر روی پرده فروش خوبی را به همراه داشته باشد.

بیشتر خوانید:

اگر جنگ نبود، اصلاً اکران‌مان نمی‌کردند!

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha