به گزارش ایسنا، هند که پرجمعیتترین کشور جهان است، بازار کلیدی برای برندهای آمریکایی به شمار میرود که به سرعت گسترش یافتهاند تا پایگاه رو به رشدی از مصرفکنندگان ثروتمند را هدف قرار دهند. بسیاری از این مصرفکنندگان، شیفته برندهای بینالمللی هستند که به عنوان نمادهای پیشرفت در زندگی دیده میشوند.
برای مثال، هند بزرگترین بازار از نظر کاربران برای پیامرسان واتساپ متا است و «دومینوز»، رستورانهای بیشتری نسبت به هر برند دیگری در این کشور دارد. نوشیدنیهایی مانند پپسی و کوکاکولا اغلب قفسههای فروشگاهها را تصرف میکنند و مردم هنوز هم وقتی یک فروشگاه جدید اپل افتتاح میشود، یا یک کافه استارباکس تخفیف میدهد، صف میکشند.
اگرچه هیچ نشانه فوری از کاهش فروش وجود ندارد، اما پس از اعمال تعرفه ۵۰ درصدی دولت ترامپ بر کالاهای هندی که صادرکنندگان را نگران کرده و به روابط میان دهلینو و واشنگتن آسیب زده است، هم در شبکههای اجتماعی و هم در فضای مجازی، موج فزایندهای از درخواستها برای خرید محصولات محلی و کنار گذاشتن محصولات آمریکایی وجود دارد.
رحم شستری، مدیرعامل «درایویو» (DriveU) هند که خدمات تماس تلفنی راننده خودرو را ارائه میدهد، در لینکدین نوشت: «هند باید مانند چین، توییتر، گوگل، یوتیوب، واتساپ و فیسبوک بومی خود را داشته باشد.
البته شرکتهای خردهفروشی هندی در بازار داخلی رقابت سختی با برندهای خارجی مانند استارباکس دارند، اما جهانی شدن، کار دشواری بوده است. با این حال، شرکتهای خدمات فناوری اطلاعات هند عمیقا در اقتصاد جهانی ریشه دواندهاند و راهحلهای نرمافزاری را به مشتریان در سراسر جهان ارائه میدهند.
نارندرا مودی، نخست وزیر هند، روز یکشنبه، درخواست ویژهای برای خودکفایی مطرح کرد و در یک گردهمایی در بنگلور گفت که شرکتهای فناوری هندی محصولاتی را برای جهان تولید میکنند، اما اکنون زمان آن رسیده است که ما اولویت بیشتری به نیازهای هند بدهیم. با این حال، او از هیچ شرکتی نام نبرد.
با وجود تشدید اعتراضات ضدآمریکایی، تسلا دومین نمایشگاه خود را در هند در دهلینو راهاندازی کرد و مراسم افتتاحیه روز دوشنبه با حضور مقامات وزارت بازرگانی هند و مقامات سفارت آمریکا برگزار شد.
گروه «سوادشی جاگران مانچ» که با حزب بهاراتیا جاناتا «مودی» مرتبط است، روز یکشنبه، تجمعات عمومی کوچکی را در سراسر هند برگزار کرد و از مردم خواست تا برندهای آمریکایی را بایکوت کنند.
آشوانی ماهاجان، هماهنگکننده مشترک این گروه، به رویترز گفت: مردم اکنون به محصولات هندی نگاه میکنند. مدتی طول میکشد تا این درخواستها ثمربخش شود. این فراخوانی برای ملیگرایی و میهنپرستی است.
او همچنین میزی را که گروهش در واتساپ منتشر میکند، با رویترز به اشتراک گذاشت و در آن، فهرستی از برندهای هندی صابون حمام، خمیردندان و نوشیدنیهای سرد را که مردم میتوانند به جای برندهای خارجی انتخاب کنند، منتشر کرد.
بر اساس گزارش رویترز، در شبکههای اجتماعی، یکی از کمپینهای این گروه، تصویری با عنوان «تحریم فروشگاههای زنجیرهای مواد غذایی خارجی» دارد که در آن لوگوهای مکدونالد و بسیاری از برندهای رستوران دیگر دیده میشود.
انتهای پیام
نظرات