جاده قدیم آمل- بابل بیش از ۲۸ کیلومتر طول دارد که به دلیل استقرار مراکز دانشگاهی و صنعتی و دهها روستای پرجمعیت، یکی از پرترددترین جادههای ارتباطی در مازندران به شمار میرود.
مشکلاتی از جمله نبود روشنایی، کمبود علائم راهنمایی، عرض کم، نبود شانه خاکی مناسب، تصادفات متعدد و حادثه خیز بودن ورودی روستاها به دلیل نبود چراغ راهنمایی، نداشتن دوربرگردانها و واقع شدن برخی از منازل و مغازهها در حریم، این جاده را به یکی از راههای پر خطر مازندران تبدیل کرده است.
تعدادی از اهالی روستاهای ساکن در این جاده در گفتوگو با ایسنا با اشاره به بیتوجهی مسئولان امر در دولتهای قبلی اجرای طرح تعریض محور قدیم آمل به بابل خواستار شتاب بخشی این طرح از سوی مسئولان کنونی در دولت شدند.
اهالی این منطقه اظهار امیدواری کردند: این طرح ملی با اتخاذ تصمیم کارشناسی و با تلاش مضاعف مسئولان ذیربط دولت و با در نظر گرفتن اعتبارات لازم به سرانجام برسد.
حسن رحیمی از اهالی روستای فیروزکلا درمسیرجاده قدیم آمل به بابل، تعریض این جاده پرتردد و قدیمی را اجتناب ناپذیر دانست و گفت: مسئولان امر تاکنون علت قانع کنندهای برای تعریض نشدن این محور ارائه نکردهاند.
وی به تردد پرشمار اهالی روستاهای منطقه از این جاده ناایمن اشاره کرد و افزود: اگر هر سالی یک کیلومتر این جاده تعریض میشد، امروز دیگر انتقادی در این زمینه وجود نداشت.
روح الله اکبری، یکی دیگراز اهالی روستاهای این منطقه با اشاره به عرض کم و عبور پیوسته ماشین آلات کشاورزی در این محور بر لزوم حضور مستمر پلیس نیروهای راهنمایی و رانندگی دو شهرستان آمل و بابل در نقاط حادثه خیز این محور تاکید کرد.
وی شانه خاکی این جاده را برای توقف خودروها مناسب ندانست و بر ضرورت حل مشکلات جزئی این محور تا زمان اتمام طرح تعریض تاکید کرد.
وی با ابراز تاسف از نبود تصمیم برای اجرای طرح تعریض این محور از زمان تاسیس آن تاکنون از سوی مسئولان امر گفت: اگرچه طرح تعریض این محور در سالهای اخیر آغاز شده اما این طرح به دلایلی به کندی پیش میرود.
این در حالی است که بسیاری از رانندگان خودروهای سبک و سنگین به جای عبور از جاده جدید از جاده قدیم آمل به بابل استفاده میکنند که حجم ترافیک این محور را دو چندان کرده است.
یکی دیگر از اهالی روستاهای این منطقه، تعریض این جاده را آرزوی اهالی منطقه دانست و گفت: مردم از دولتمردان انتظار تکمیل این طرح را دارند زیرا در گذشته هیچ کاری در ارتباط با تعریض این جاده نشده بود.
مصطفی رحمان زاده محور قدیم آمل به بابل را از جمله راههای ارتباطی پرتردد بین شهری استان مازندران عنوان کرد و گفت: با توجه به اهمیت این جاده، مسئولان دولت یازدهم باید نگاه ویژهای به این محور داشته باشند.
وی جادههای منتهی روستاها به جاده آمل به بابل را پرخطر دانست و افزود: باید برای ورودی این روستاهای همجوار راهکاری مناسب اتخاذ کرد تا عبور و مرور خودروها با آسانی و بدون دغدغه صورت گیرد.
وی تعریض و ایمن سازی این جاده را یکی از مطالبات به حق مردم منطقه عنوان کرد و گفت: متاسفانه مسئولان در تعریض این محور کوتاهی کردهاند که امید است این طرح در دولت چهاردهم به انجام برسد.
البته مردم میگویند جاده قدیم آمل به بابل یکی از جادههای مهم استان بوده که اگرچه عملیات تعریض آن از سوی اداره کل راه و شهرسازی مازندران در دست اجراست ولی نمیتوان با این حرکت کند به بهرهبرداری این طرح در دو الی سه سال آینده امیدوار بود.
تعریض ۲۱ کیلومتر از لاین شمالی جاده قدیم آمل به بابل
در همین راستا مدیرکل راه و شهرسازی مازندران، جاده قدیم آمل به بابل را یکی از مسیرهای پرتردد در شهرستان آمل و نیز مازندران اعلام کرد و گفت: این جاده به دلیل استقرار روستاهای زیاد و مراکز دانشگاهی و صنعتی در حاشیه آن دارای اهمیت است.
علی دیوسالار در گفتو گو با ایسنا افزود: از۲۸ کیلومتر طول مسیر جاده قدیم آمل به بابل تاکنون حدود ۲۱ کیلومتر از مسیرشمالی و یک کیلومتر از مسیرجنوبی این جاده به طور کامل تعریض و آسفالت شده است.
وی زمان شروع طرح تعریض جاده قدیم آمل به بابل را سال ۸۹ اعلام کرد و یادآورشد: تاکنون دو دهنه پل ساخته شده و سومین پل نیز در ابتدای جاده آمل به بابل در ورودی روستای «کته پشت» در حال ساخت است.
مدیرکل راه و شهرسازی مازندران، با اشاره به اینکه همزمان با ساخت پل در این محدوده حدود ۶۵۰ متر دیگر از مسیر تعریض شده به همراه ساخت کانال هدایت آب در حاشیه جاده در حال ساخت است، تصریح کرد: حدود ۳۰ میلیارد تومان اکنون برای این مسیر در سال جاری اعتبار اختصاص داده شده است.
دیوسالار همچنین به وجود حدود ۱۵ نقطه حادثه خیز درمسیرجاده آمل به بابل قدیم اشاره کرد و یادآورشد: با همکاری اداره کل راهداری و حمل و نقل جادهای مازندران، حذف نقاط حادثه خیز در این جاده شروع شده و به دنبال رفع آنها تا سال آینده هستیم.
وی با بیان اینکه برای تکمیل کامل طرح تعریض و چهارخطه شدن جاده قدیم آمل به بابل به بیش از ۲۰۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز است، تصریح کرد: درصورت اختصاص به موقع، کل اعتبار مورد نیاز پیشبینی میشود و این مسیر حداقل تا سال ۱۴۰۷ به طور کامل تعریض و چهار خطه شود.
جاده قدیم آمل به بابل در۵ سال گذشته با دیدن ۳ استاندار هم تکمیل نشد!
در همین حال نماینده مردم شهرستان آمل همچنین گلایه اهالی روستاهای واقع در مسیر جاده آمل به بابل قدیم برای تاخیر چندین سال در تعریض این جاده را به حق دانست و گفت: در۵ سال گذشته که نماینده مردم شهرستان درمجلس بودیم، سه استاندار از این مسیر بازدید و با وجود اهمیت جاده برای ساکنان این مسیر، متاسفانه اقدام اساسی برای تکمیل آن صورت نگرفته است.
رضا حاجی پور گفت: با این حال، با پیگیریهایی که درسطح استانی و کشوری شده، خوشبختانه اکنون این جدیت و همت برای مسئولان ایجاد شده و برخی از ادارات مسئول برای همکاری در این طرح از جمله آب و برق، پای کار آمدند و امیدواریم که هرچه زودتر این مسیر تعریض شود.
وی افزود: از محل پیگیریهای نماینده مجلس، حدود ۵۰ میلیارد تومان برای مسیر درحال اجرا و باقیمانده مسیر در سال جاری اعتبار پیشبینی شده و امیدواریم با این اعتبار حدود ۶۵۰ متر از ورود این جاده تکمیل شود.
به گفته حاجیپور، کارشناسان حوزه راه و شهرسازی میگویند: تکمیل طرحهای زیرساختی از جمله بهرهبرداری از طرحهای راهسازی مازندران از جمله رویکرد جدید مسئولان است که در صورت تامین اعتبار موردنیاز و بهرهگیری از تمام امکانات و ظرفیت ها این مهم محقق خواهد شد.
انتهای پیام
نظرات