محمدرضا قلندر شریف دوشنبه ۲۷ مرداد در نشست ستاد خدمات سفر خراسان رضوی به تشریح اقدامات شهرداری مشهد در دهه آخر صفر و چالشهای پیش رو پرداخت و اظهار کرد: هفت کمیته تخصصی در ستاد دهه آخر صفر تشکیل و ۳۰۰ ردیف خدمتی در این کمیتهها تعریف شده است، این کمیتهها شامل حملونقل، فرهنگی، اطلاعرسانی، حفاظت و امنیت، بازرسی و نظارت هستند که هر کدام وظایف خاصی را بر عهده دارند.
توسعه خدمات پایدار و ویژه برای زائران
شهردار مشهد تأکید کرد : کمیته حملونقل با تمرکز بر رفع کمبودهای موجود در ناوگان و زیرساختهای ترافیکی شهر، برنامهریزی گستردهای برای افزایش ظرفیت و بهبود کیفیت حملونقل عمومی به ویژه در ایام شلوغ انجام داده است؛ با توجه به اینکه در ایام دهه آخر سفر تعداد مسافران چند برابر میشود، شهرداری با تامین ناوگان مناسب و مدیریت دقیق، تلاش میکند تا تردد روان و کممشکل برای زائران فراهم شود.
وی با بیان اینکه در بخش فرهنگی نیز شهرداری مشهد با توسعه برنامههای متنوع و پایدار، به دنبال ارتقای سطح آگاهی، حفظ ارزشهای دینی و اجتماعی و فراهم کردن خدمات ویژه برای اقشار مختلف جامعه است، گفت: کمیته فرهنگی برنامههای متعددی را در حوزه خانواده، آموزش زیارت و توسعه فضاهای فرهنگی تدوین و اجرا کرده است که ضمن همکاری با نهادهای مختلف، تلاش دارد پیوند مردم و زیارت را تقویت کند.
شهردار مشهد تصریح کرد: از دیگر کمیتههای فعال، کمیته اطلاعرسانی است که وظیفه انتقال به موقع و دقیق اطلاعات به شهروندان و زائران را بر عهده دارد، این کمیته با استفاده از فناوریهای نوین ارتباطی و رسانههای مختلف، اطلاعرسانی در حوزههای خدمات شهری، حملونقل، رویدادها و هشدارهای لازم را پوشش میدهد.
وی گفت: کمیته حفاظت و دادرسی نیز با هدف تضمین امنیت و رسیدگی به مسائل حقوقی و اجتماعی زائران و شهروندان، به صورت منظم فعالیت میکند و زیرساختهای لازم برای ارائه خدمات حقوقی و امنیتی را فراهم آورده است.
شهردار مشهد با اشاره به اینکه در مبادی ورودی شهر ۸ ایستگاه خدمترسانی با ۴۰ ردیف خدمتی و ۵۱ مرکز اسکان موقت با ظرفیت ۶۳ هزار نفر پیشبینی شده است، از آموزشهای مختلف در نظر گرفته شده برای زیارت و فعالیتهای حوزه خانواده خبر داد.
قلندر شریف عنوان کرد: در حوزه فضای سبز و خدمات شهری، علیرغم مشکل آب، پارکها و فضای سبز شهر در وضعیت خوبی قرار دارند، همچنین مناطق دور از مرکز و محدوده بافتی نیز از خدمات شهری بهرهمند شدهاند.
شهردار مشهد در بخش حمل و نقل، به چالشهای موجود در این حوزه اشاره کرد و افزود : توجه به مترو یکی از اولویتهای شهرداری است؛ پروژه خط یک مترو مشهد که بیش از ۱۷ سال از آغاز آن میگذرد، نیازمند حمایت ویژه و تامین واگنهای جدید است در ایام پیک سفر، جمعیت شهر سه برابر میشود و این موضوع فشار زیادی بر سیستم حمل و نقل عمومی وارد میکند.
وی افزود : تاکنون ۱۰۰ واگن برای خط دو مترو خریداری شده، اما هنوز نیاز به واگن داریم، همچنین برای خط ۳ مترو ۲۱۰ واگن دیگر نیاز است لذا درخواست داریم در تأمین واگنهای مورد نیاز همراهی لازم صورت گیرد.
نیاز به نوسازی ناوگان اتوبوسرانی
شهردار مشهد اعلام کرد : در حال حاضر ۱۷۰۰ اتوبوس در ناوگان حمل و نقل عمومی فعال هستند، اما تا پایان سال به دو هزار و ۱۰۰ اتوبوس نیاز است که ۴۰۰ اتوبوس جدید با منابع داخلی خریداری شده و به زودی وارد ناوگان خواهند شد.
وی با اشاره به مشکلات مالی و منابع محدود تأکید کرد: با وجود تمامی چالشها، شهرداری تلاش میکند تا پروژههای کلان را به پیش ببرد و خدمات مطلوب را به مردم و زائران ارائه دهد، از جمله این پروژهها میتوان به بهبود ترافیک، توسعه حملونقل عمومی و ایجاد زیرساختهای لازم اشاره کرد.
در پایان، شهردار مشهد به آمار حملونقل شهری اشاره کرد و افزود : در حال حاضر ۵ درصد حملونقل عمومی با قطار شهری انجام میشود که این رقم باید به ۱۰ درصد برسد همچنین ۱۵ درصد از سفرهای روزانه با اتوبوس انجام میشود، در حالی که طبق قانون این رقم باید به ۴۰ درصد برسد.
وی افزود: در حوزه تاکسیرانی باید سفرها به ۲۰ درصد برسد این درحالی است که ۶۰ درصد از سفرهای روزانه شهر با خودروهای شخصی انجام میشود که نیاز است به ۲۵ درصد کاهش یابد.
انتهای پیام
نظرات