حسین باقری در گفتوگو با ایسنا اظهار کرد: شرکتهای خودروسازی حدود یک ماه پیش با افزایش ۲۵ تا ۳۰ درصدی قیمت خودرو، بازار آزاد را تحتتأثیر قرار دادند و همین موضوع باعث شد قیمتها بهطور محسوس افزایش پیدا کند.
وی افزود: با بالا رفتن قیمت خودرو در کارخانه و متعاقباً در بازار آزاد، توان مالی مردم کاهش یافته و این روزها شاهد افت چشمگیر معاملات خودرو هستیم؛ بهگونهای که بازار عملاً به رکود کشیده شده است.
کیفیت پایین، قیمت بالا
رئیس اتحادیه نمایشگاهداران خودرو گرگان، افزایش بیرویه قیمت خودرو را مهمترین معضل صنف خود دانست و گفت: روزبهروز کیفیت خودروهای داخلی افت میکند، اما برخلاف انتظار، قیمت آنها همچنان بالا میرود.
وی تصریح کرد: به علت پایین بودن کیفیت خودروهای داخلی، مردم به سمت خودروهای خارجی بهویژه مدلهای چینی گرایش پیدا کردهاند و متأسفانه هیچ سازمانی پاسخگوی این وضعیت نیست.
مالیات و اجارههای سنگین، چالش دوم نمایشگاهداران
باقری با اشاره به فشارهای اقتصادی بر نمایشگاهداران اظهار کرد: از اجارههای بالا گرفته تا مالیاتهای سنگین و رکود بازار، همهچیز صنف ما را تحتفشار قرار داده است. هزینههای مالیاتی سنگین و عدم محاسبه صحیح مالیات، بهویژه مالیات بر عایدی سرمایه، از چالشهای اصلی فعالان این حوزه است.
نوسان دلار، محرک گرانی خودرو
رئیس اتحادیه نمایشگاهداران خودرو گرگان در ادامه گفت: با افزایش نرخ دلار، قیمت خودرو نیز بالا میرود و این روند علاوه بر تأثیرگذاری مستقیم بر بازار، قدرت خرید مردم را هم بیشازپیش کاهش میدهد.
به گزارش ایسنا، بازار خودرو در ماههای اخیر با سه چالش جدی روبهرو است، افزایش بیرویه قیمتها، افت کیفیت محصولات داخلی و فشارهای مالیاتی و اقتصادی بر نمایشگاهداران. کارشناسان معتقدند تا زمانیکه ساختار قیمتگذاری خودرو شفاف و نظارت مؤثر بر کیفیت اجرا نشود، رکود بازار همچنان ادامه خواهد داشت.
انتهای پیام
نظرات