• چهارشنبه / ۵ شهریور ۱۴۰۴ / ۱۰:۵۶
  • دسته‌بندی: ایران در جهان
  • کد خبر: 1404060502699
  • خبرنگار : 71443

علی‌اف: کریدور زنگزور به هیچ وجه تهدیدی برای ایران نیست

علی‌اف: کریدور زنگزور به هیچ وجه تهدیدی برای ایران نیست

رئیس‌جمهور جمهوری آذربایجان روایت‌ها درباره قصد باکو برای اشغال کریدور زنگزور را رد و تاکید کرد که روابط آذربایجان با ایران، مبتنی بر روابط میان دولت‌ها، روسای جمهور و وزیران امور خارجه دو کشور است.

به گزارش ایسنا، «الهام علی‌اف» رئیس جمهوری آذربایجان در یک مصاحبه درباره روابط میان تهران و باکو اظهار داشت: روابط بین دولتی ما (با ایران)، بین دولت‌ها، بین روسای جمهور و بین وزرای امور خارجه است. بنابراین، ما روایت‌های دروغین در این باره را کاملاً نادیده می‌گیریم.

او خاطرنشان کرد که «همه چیز روشن است. موضع رئیس جمهور کاملاً منطقی است و بر این اساس است که کریدور زنگزور به هیچ وجه تهدیدی برای ایران نیست.»

علی‌اف که با شبکه تلویزیونی العربیه گفت‌وگو می‌کرد، افزود: خب، ما سیاست خود را بر اساس سیاستمدارانی بنا می‌کنیم که توسط مردم ایران انتخاب شده‌اند و وظیفه اجرای وظایف خود را دارند و این رئیس جمهور است. صداهایی از برخی مقامات سابق شنیده شده که اکنون به عنوان مشاور معرفی شده‌اند. من نمی‌دانم آنها چه نوع توصیه‌ای می‌دهند. بنابراین، این موقعیت اصلاً برای ما مهم نیست.

وی تصریح کرد: این موضوع هیچ اهمیتی ندارد، زیرا روابط میان کشورهای ما، بین دولت‌ها، بین روسای جمهور و بین وزرای امور خارجه است. بنابراین، ما کاملاً این روایت‌های دروغین را که توسط به اصطلاح مشاوران بیان شده است، نادیده می‌گیریم. برای ما، همه چیز روشن است. موضع رئیس جمهور کاملاً منطقی است و مبتنی بر این واقعیت است که کریدور زنگزور به هیچ وجه تهدیدی برای ایران نخواهد بود.

الهام علی‌اف با اشاره به اینکه «مسعود پزشکیان» رئیس جمهور ایران به زبان آذری مسلط است، آن را یک فرصت بسیار خوب توصیف کرد و گفت: ما به یک زبان صحبت می‌کنیم. ما به مترجم نیاز نداریم. در واقع، او دانش خود را در مورد شعر آذربایجانی در یکی از رویدادهای عمومی اینجا نشان داد و به هیچ یادداشتی نیاز ندارد. او فرد بسیار با استعدادی است.

رئیس‌جمهور جمهوری آذربایجان همچنین گفت: شایعات زیادی در برخی رسانه‌ها و برخی سایت‌های اینترنتی مبنی بر این وجود داشته است که آذربایجان قصد دارد زنگزور را اشغال کند یا اینکه آذربایجان قصد دارد مرز ایران و ارمنستان را قطع کند. این کاملاً نادرست بود. ما چنین قصدی نداشتیم.

او ادامه داد: اگر می‌خواستیم این کار را انجام دهیم، در نوامبر ۲۰۲۰ این کار را می‌کردیم. انجام آن بسیار آسان بود و در تمام این پنج سال، انجام آن بسیار آسان بود. فقط ۴۰ کیلومتر است. از نظر نظامی، زمان زیادی طول نمی‌کشید. از هر دو طرف - از نخجوان و از سرزمین اصلی - می‌توانستید آن را تصرف کنید.

وی ادامه داد: این، واقعاً فرصت خوبی است و من فکر می‌کنم که روابط شخصی ما و همچنین روابط بین دولت او و من، بسیار سازنده و بسیار دوستانه است. با توجه به موضع رسمی ایران در قبال تحولات جدید، ما آن را بسیار منطقی و بسیار مثبت می‌دانیم. وقتی می‌گویم موضع رسمی، منظورم موضع رئیس جمهور و وزیر امور خارجه است. این موضع رسمی است.

مقام ارشد جمهوری آذربایجان تاکید کرد: همه این را می‌دانند. حتی کسانی که توصیه‌های بد می‌دهند، می‌دانند که ما این قدرت را داریم. ما این کار را نکردیم چون متجاوز نیستیم. ما کشوری نیستیم که اشغال کند. ما یک ملت و کشوری هستیم که آزاد می‌کند، و این کاری است که ما انجام داده‌ایم. جنگ ما، یک جنگ عادلانه، یک جنگ برای آزادسازی، یک جنگ در خاک خودمان و یک جنگ برای احیای عدالت بود. بنابراین از این منظر، فکر می‌کنم تمام این شایعات مبنی بر اینکه ما قصد داشتیم مرز ارمنستان و ایران را قطع کنیم، کاملاً بی‌اساس است.

علی‌اف اظهار داشت:  همه این را می‌دانند. به‌علاوه، در طول این پنج سالی که ارمنستان مانع افتتاح کریدور زنگزور می‌شد، ما با دولت ایران، دوباره، دولت با دولت توافق کردیم که یک گذرگاه در خاک ایران بسازیم و آن را کریدور ارس نامیدند، که نامش از رودخانه ارس گرفته شده است. آذربایجان قبلاً پول زیادی را برای ساخت پل روی رودخانه ارس برای دور زدن ارمنستان سرمایه‌گذاری کرده است. اگر به نقشه نگاه کنید، خواهید دید که انجام این کار دشوار نیست. شما فقط به مرز ارمنستان و آذربایجان می‌رسید و سپس به سمت چپ می‌پیچید، یک پل روی رودخانه می‌سازید و ۴۰ کیلومتر در خاک ایران پیش می‌روید و سپس دوباره وارد نخجوان می‌شوید.

او افزود: این پروژه در حال حاضر در مرحله اجرا است. بنابراین، وقتی کریدور از طریق ارمنستان افتتاح شود، ما دو راه خواهیم داشت. ما فرصت‌های بیشتری برای تحویل بار خواهیم داشت: یک راه از طریق ایران و راه دیگر از طریق ارمنستان. ما همچنین با همکاران ایرانی خود از دولت بحث کردیم که ممکن است نیاز به ساخت راه‌آهن در سمت ایرانی رودخانه وجود داشته باشد. اگر این اتفاق بیفتد، اگر ایران این کار را انجام دهد، بخشی از بار از طریق ایران عبور خواهد کرد. و نکته مهم‌تر، که برخی از مشاورانی که مشاوره بد می‌دهند، آن را درک نمی‌کنند، این است که این، نه تنها بین آذربایجان و ارمنستان، نه تنها بین شرق و غرب، بلکه بین شمال و جنوب نیز هست، زیرا امروز، کریدور جنوب-شمال است.

علی‌اف در پاسخ به این سوال که «آیا زنگزور بر کریدور شمال در ایران تأثیر خواهد گذاشت؟» توضیح داد: این، فقط کمک خواهد کرد. زیرا اولاً، کریدور شمال-جنوب که در ابتدا برنامه‌ریزی و طراحی شده بود، از شمال، شمال اروپا، روسیه، آذربایجان، ایران، خلیج فارس عبور می‌کند؛ فقط یک خط مستقیم، اگر به نقشه نگاه کنید، در خاک آذربایجان، تا حدی درست در ساحل دریای خزر امتداد دارد. بنابراین این یک کریدور شمال-جنوب واقعی است که به طور کامل در خاک آذربایجان ساخته شده است.

او در ادامه با بیان این‌که «ما ارتباط کامل ریلی و بزرگراهی بین مرز روسیه و مرز ایران داریم و بخش گمشده در خاک ایران است»، خاطر نشان کرد: آن‌ها باید حدود ۱۵۰ کیلومتر یا بیشتر بسازند، اما این کار زمان می‌برد، شاید چندین سال. آنچه که می‌تواند در مورد ارتباط بین شمال و جنوب اتفاق بیفتد، این است که می‌تواند از طریق زنگزور عبور کند. باز هم، اگر نقشه را تصور کنید، می‌تواند از شمال اروپا به روسیه، به آذربایجان برود و سپس از آذربایجان به زنگزور برود، وارد نخجوان شود و از نخجوان، ما یک ارتباط ریلی با ایران داریم که به خلیج فارس می‌رود.

به گفته رئیس جمهوری آذربایجان، در واقع، کریدور زنگزور نه تنها شرق-غرب، بلکه یک کریدور حمل و نقل شمال-جنوب نیز خواهد بود و به جای یک مسیر شمال-جنوب از روسیه به ایران از طریق آذربایجان، یک مسیر دیگر از روسیه به آذربایجان، ارمنستان، نخجوان و سپس ایران وجود خواهد داشت.

او تصریح کرد: بنابراین، به نظر من، این یک موقعیت برد-برد برای کل منطقه خواهد بود و هیچ بازنده‌ای وجود نخواهد داشت. و من می‌دانم که دولت ایران، در پاسخ به سوال شما، این را درک می‌کند و آذربایجان تمام تلاش خود را برای تقویت همکاری منطقه‌ای بین همه کشورهای منطقه انجام خواهد داد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha