محمدعلی ایزدخواستی در تشریح رویکرد شهرداری اصفهان در حفاظت از بافت تاریخی اظهار کرد: نیم قرن از تأسیس سازمان نوسازی و بهسازی شهر اصفهان میگذرد. این سازمان اولین نهاد تخصصی کشور در زمینه بهسازی و حفاظت از بافتهای تاریخی است که در ۱۳۵۴ فعالیت خود را آغاز کرد. در طول این سالها، شهرداری اصفهان، بهویژه در سه دهه گذشته، صدها پروژه مرمتی را اجرا کرده که شامل مرمت منارهها، کاروانسراها، بازارها، خانهها، حمامها و مساجد تاریخی میشود.
وی افزود: این اقدامات باعث شده بافت تاریخی اصفهان از نابودی نجات یابد و در برخی از پهنهها به بافتی زنده و پررونق تبدیل شود؛ بهعنوان مثال خانههای تاریخی محله جلفا که امروز به دلیل پروژههای مرمتی شهرداری بسیار فعال و پویا هستند. اگر این اقدامات انجام نشده بود، امروز با چه تصویری از اصفهان روبهرو بودیم. منارههای فرو ریخته، بازارهای مخروبه و مساجد و حسینیههای آسیبدیده و بسیاری از خانههای تاریخی که دیگر نبودند.
مدیرعامل سازمان نوسازی و بهسازی شهر اصفهان بیان کرد: کیفیت و گستره پروژههای مرمتی سازمان نوسازی و بهسازی شهر اصفهان نسبت به سایر شهرهای تاریخی کشور فاصله قابل توجهی دارد و این سازمان سعی داشته که بهترین شیوههای مرمت را به کار گیرد. با وجود این سوابق درخشان، برخی پروژههای تخریبمحور همچون حمام تاریخی خسروآقا باعث نگرانی و انتقاد در افکار عمومی شده است. شهرداری نهادی بزرگ با مأموریتهای متنوع است که گاه میان این ماموریتها تضاد اهداف و رویکردها ایجاد میشود. پروندههایی مانند حمام خسروآقا که در گذشته دچار آسیب شده بودند، اکنون تحت مرمت و حفاظت هستند که این خود نشاندهنده رویکرد اصلاحی مدیریت شهری است.
ایزخواستی افزود: عملکرد چهار سال گذشته شهرداری ترکیبی از نظر شهردار، شورای شهر و سازمان نوسازی است و رویکردی پیشرو در حوزه حفاظت از بافت تاریخی محسوب میشود.
وی بیان کرد: سرمایهگذاریهای قابل توجه در محوطههای باستانشناسی مانند گذر کمر زرین، نشانهای از تغییر نگاه مدیریتی به بافت تاریخی اصفهان است که به دنبال افزایش سرمایهگذاری و ارتقای کیفیت حفاظت در این عرصه است.
مدیرعامل سازمان نوسازی و بهسازی شهر اصفهان درباره وضعیت نامناسب برخی بناها و محلات تاریخی مانند خانههای ابواسحاقیه، پلهای تاریخی و میدان نقش جهان تصریح کرد: حفاظت از این بناها تنها بر عهده شهرداری نیست، بلکه نقش اصلی متوجه نهادهای ملی مانند سازمان میراث فرهنگی است. شهرداری تنها یک حلقه از زنجیره حفاظت است و متأسفانه دستگاههای دیگر در ایفای نقش خود کمتر فعال بودهاند.
ایزخواستی افزود: بودجههای ملی و جهانی باید به سمت این بناها هدایت شود، اما متأسفانه پیگیری لازم صورت نگرفته و هزینههای حفاظت بهصورت ناعادلانه بر دوش شهرداری و مردم شهر قرار گرفته است.
وی درباره محدودیتهای منابع و اعتبارات شهرداری اظهار کرد: هزینههای اداره شهر بسیار زیاد و منابع آن عمدتاً از عوارض شهروندان تامین میشود، بنابراین فشار مالی بر شهرداری بالا است. در مقابل، بسیاری از وظایف حفاظت بر دوش دستگاههای دیگر است که متأسفانه مشارکت کافی از سوی آنها دیده نمیشود.
مدیرعامل سازمان نوسازی و بهسازی شهر اصفهان به نقش اداره کل اوقاف اصفهان در حفاظت از بناهای تاریخی تحت مالکیت خود اشاره کرد و افزود: بسیاری از نفائس میراثی این شهر به اوقاف تعلق دارد که با تغییر مدیریت استان که در این دستگاه ایجاد شده امیدهای زیادی داریم حفاظت و مرمت این آثار در دستور کار این دستگاه قرار گیرد. دستگاههای حاکمیتی باید مسئولیت خود را بپذیرند و بخش خصوصی، به ویژه صنایع آلاینده، باید در حفاظت از بافت تاریخی مشارکت مالی داشته باشند.
ایزخواستی در خصوص انتقادهایی درباره طولانی شدن برخی پروژههای مرمتی شهرداری اصفهان و گلایهمند بودن شهروندان نسبت به این موضوع همچون پروژه فاز نخست گذر کمرزرین توضیح داد: نمیتوان در کشور ما پروژهها را با استانداردهای کشورهای توسعهیافته مقایسه کرد. اگر مرمت گنبد مسجد جامع عباسی نزدیک به ۴۰ سال طول کشیده را در نظر بگیریم، شهرداری در همین مدت صدها پروژه مرمتی را به پایان رسانده است.
وی افزود: برخی تأخیرها ناشی از نقش دیگر دستگاههای خدماترسان مانند آب، برق و گاز است که باید سرعت عمل بهتری در اجرای پروژهها ایجاد شود. پروژههای کفسازی معابر تاریخی، با توجه به تاثیر مستقیم بر زندگی شهروندان، معمولا زمان بیشتری میطلبد، اما شهرداری تمام تلاش خود را برای کاهش زمان انجام داده است.
مدیرعامل سازمان نوسازی و بهسازی شهر اصفهان گفت: با وجود افزایش حساسیت شهرداران مناطق نسبت به بافت تاریخی از ۲۰ سال پیش، هنوز برخی پروژهها بدون هماهنگی کافی با بافت تاریخی اجرا میشود که بخشی ناشی از عدم اطلاع و اشتباه است.
ایزخواستی تصریح کرد: شورای سیاستگذاری طرحهای عمرانی شهرداری پروژههای مخرب را رد میکند و شورای اسلامی شهر نیز برخورد جدی با آنها دارد.
وی درباره اقدام به تخریب صورت گرفته در فاز دوم گذر تاریخی کمرزرین اظهار کرد: شهرداری در این زمینه نقشی نداشته و مشکلات بیشتر ناشی از خطای بخش خصوصی بوده است، هرچند در واقع اتفاقی رخ نداد و قبل از اینکه تخریبی صورت بگیرد، کار متوقف شده بود.
مدیرعامل سازمان نوسازی و بهسازی شهر اصفهان عملکرد شورای عالی بافت تاریخی را مثبت ارزیابی کرد و گفت: این شورا به ریاست شهردار و با حضور مدیران ارشد شهرداری و دستگاههای مرتبط چهار سال پیش به پیشنهاد سازمان نوسازی و موافقت شهردار تشکیل شد و تاکنون بیش از ۴۰ جلسه داشته و تصمیمات مهمی برای حفاظت از بافت اتخاذ کرده است.
ایزخواستی ادامه داد: اگر پروژهای برای بافت تاریخی مخرب تشخیص داده شود، اصلاح یا متوقف و مصوبات شورا بر دیگر بخشهای شهرداری نیز تأثیرگذار بوده است.
انتهای پیام
نظرات