به گزارش ایسنا، مسعود پل مه در نشست خبری پنجمین همایش توسعه دریا محور، حکمرانی و سرمایهگذاری با بیان اینکه کشور سالها درگیر تحریم بوده و فعال شدن مکانیسم ماشه نمی تواند بیش از ۳۰ درصد در شرایط تاثیرگذار باشد، گفت: تحریمها باعث شده تا دسترسی مستقیم به سیستمهای بانکی و صنعت بینالمللی نداشته باشیم و فعال شدن مکانیسم ماشه تغییری بدتر از این در شرایط فعلی به وجود نخواهد آورد و تجربه های خوفی از تحریم ها داریم.
وی افزود: ناوگان کشتیرانی از توانمندی مدیریتی و اجرایی لازم برخوردار بوده و این مساله خللی در روند صادرات و واردات کشور به وجود نخواهد آورد اما باید بتوانیم شرایط را به گونهای فراهم کنیم که افزایش هزینه به دنبال نداشته باشد.
دبیرکل انجمن کشتیرانی تصریح کرد: در حال حاضر ناوگان تحت پرچم جمهوری اسلامی ایران از سرویس بیمههای خارجی، خریدهای خارجی و تبادل ارزی خارجی بهرهمند نیست و فقط در برخی بنادر امکان پهلوگیری ناوگان ایرانی وجود دارد.
وی با اشاره به اینکه یکی از با اهمیتترین مباحث اقتصادی کشور، توسعه و اقتصاد دریا محور است،گفت: موتور پیشران اقتصاد کشور دریا است. موهبتی که خداوند در اختیار این سرزمین قرار داده اما تا امروز نتوانستیم آنطور که باید از آن استفاده مناسب کنیم.
پلمه عنوان کرد: یکی از دستاوردهای دوره چهارم برگزاری این همایش، ایجاد دبیرخانه دائم کریدور شمال- جنوب است. بیش از ۲۲ سال از توافق ایران، روسیه و هندوستان در زمینه ایجاد این کریدور میگذرد اما تاکنون آنگونه که درخور این سه کشور بوده، شکل اجرایی و عملی به خود نگرفته است.
وی با بیان اینکه سال گذشته میلادی روسیه با کل جهان ۹۰۰ میلیون تن تبادل تجاری داشت، افزود: که فقط شش میلیون تن از طریق همین کریدور انجام شد.به عبارتی با وجود مزیتهای زیاد کریدور شمال- جنوب اما آنطور که باید از آن استفاده نکردهایم.
دبیرکل انجمن کشتیرانی در ادامه گفت: در سال ۸۶ و در اجلاس EU در قزاقستان، پیشنهادی از طرف اتاق بازرگانی آمریکا برای ایجاد کریدور اوراسیا ارائه شد که بسیار برای ما غم انگیز بود، زیرا آمریکا در منطقهای که ما در آن حاضر هستیم چنین پیشنهادی ارائه میکرد. اکنون به طور مشابه شاهد کریدور زنگزور هستیم. با احداث کریدور زنگزور ارتباط کامیونهای ایرانی به مقصد آسیای میانه و اروپا به ویژه از ترکیه به حوزه قفقاز و سیآیاس قطع میشود و ما قدرت چانه زنیمان با ترکیه را از دست میدهیم. بنابراین باید کالاهای صادراتی مان را به ترکیه بسپاریم یا کامیونهای ما تامین کالا برای کامیونهای ترکیه را فراهم کنند.
وی در ادامه گفت:با روی کار آمدن دولت چهاردهم شاهد تغییرات خوبی هستیم و امیدواریم خط ریلی رشت- آستارا هرچه سریعتر تکمیل شود.
پل مه همچنین افزود: در منطقهای زندگی میکنیم که روزانه صدها میلیون تن کالا در اطراف ما در تردد است، امروز در حالی ۱۲ کریدور در اطراف ایران فعال است که در ابتدای سال ۸۰ هیچ کریدوری جز اینکه کالا از مسیر ایران عبور کند، وجود نداشت.
وی با اشاره به اینکه باید بتوانیم توانمندی هایمان را بالا ببریم تا کشورهای اطراف ما را شریک استراتژیک خود بدانند، اظهار کرد: این جز با اعتماد دولت به بخش خصوصی و نقش تسهیلگری و رگولاتوری دولت میسر نیست.
این فعال اقتصادی گفت: کالاهای ترانزیتی عمدتاً به سمت آبهای خلیج فارس حرکت میکنند. اگر زنگزور اتفاق بیفتد، خللی در حمل و نقل دریایی ما ایجاد نخواهد کرد. اما تهدید زنگزور این است که ما ترانزیت شرق به غرب را از دست میدهیم.
دبیرکل انجمن کشتیرانی ایران در ادامه گفت: در سواحل جنوبی کشور بنادر متعددی داریم. این گستردگی توانمندی ما در جنوب کشور در ورود و خروج کشتیها، تخلیه و بارگیری کالاها افزایش میدهد.
پل مه در پایان گفت: آنچه در جنگ تحمیلی ۱۲ روزه به وضوح شاهد بودیم، این بود که هیچ یک از بنادر ما تعطیل نشد و شاهد استمرار فعالیتهای دریایی بودیم.به عبارتی پشتیبانی ۲۴ ساعته واقعی در ورود و خروج کشتیها تخلیه و ترخیص کالاها اتفاق افتاد و حتی ترخیص ۳۰ روزه به ۱۰ روزه تبدیل شد.
انتهای پیام
نظرات